InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Privacy-informatiedatabank? Ik heb niks te verbergen!

Privacy-informatiedatabank? Ik heb niks te verbergen!

De overheden van deze wereld hebben de laatste jaren gedetailleerde plannen om allerlei privacy-informatie van burgers op te slaan. Als argument wordt aangevoerd dat er terrorisme is gepleegd en daar moeten de burgers voor boeten door hun privégegevens door overheidsdiensten te laten controleren. Deze absurde redenering wordt door menig burger geloofd en wordt gezien als een adequate maatregel tegen terreur.

Inhoud:

´Ze ´ weten alles

De laatste jaren is er een centrale opslag van patiëntendossiers, telefonische handelingen, reisgegevens via ov-chipkaart en camera´s op de snelwegen, uw bankrekeninggegevens, vingerafdrukken, internetgedrag en daar komen in snel tempo nieuwe archieven bij. Hierover worden soms discussie gehouden op tv of radio. Soms reageren mensen hierop via een reactie op internet. Een reactie die er altijd tussen zit is de volgende: ik heb niets te verbergen dus voer het maar in zodat criminelen opgespeurd kunnen worden. Dat lijkt misschien een goed argument maar is het niet. Mensen denken dat ze niets te verbergen hebben maar men weet niet waar overheden en criminelen naar op zoek zijn.

Spoorboekje voor Criminelen

Grote centrale opslagsystemen van privacygevoelige informatie zijn een prima bron voor criminelen om hun slachtoffer uit te zoeken. Het is een spoorboekje voor criminele lieden. Mensen met criminele intenties zullen zorgen dat ze bij dergelijke instellingen werken zodat ze weten waar de mensen zitten die een eenvoudig slachtoffer vormen. Stel ze kunnen zien hoeveel geld u heeft op uw rekening, op welke dagen u naar de bank gaat, wanneer u ziek bent, bijvoorbeeld slecht ter been zodat u zich niet kan verweren, ze zien via het centrale dossier in welke auto u rijdt, zodat ze hun collega-crimineel op de hoogte brengen van uw locatie waarna uw bankrekening veilig geplunderd kan worden. Of heeft u niets te verbergen?

Vingerafdrukfraude

Dit is maar een simpel voorbeeld van hoe criminelen misbruik kunnen maken van centrale opslagsystemen. Er zijn nog meer voorbeelden te geven maar ik zal niet alle noemen om mensen niet op een verkeerd idee te brengen. Een bekende methode om u slachtoffer te maken van een overheid die al uw bewegingen registreert is de volgende: wanneer er een centrale vingerafdrukdatabank is dan hebben criminelen een instrument om een misdaad te plegen en daar u voor op te laten draaien. Met eenvoudige technologie is het mogelijk om uw vingerafdruk van een glas te halen en er een afdruk van te maken, in huidskleur, die over een vingertop heen geplakt kan worden. Met een beetje afwerking is de valse vingertop niet van echt te onderscheiden. Hierdoor wordt uw vingerafdruk op de plaats van delict aangetroffen. Probeer dan maar te zeggen dat je niets te verbergen hebt.

Wie wilt een onderhuidse RIFD-chip?

Het centraal registreren van handelingen van burgers is onwenselijk. Misschien leven we inderdaad in een vreedzame democratie en zou de overheid nooit toestaan dat bedrijven en mensen daar misbruik van mogen maken; dat mag je best geloven. Dan is het nog zo dat de maatschappij kan veranderen. In de toekomst kan er een regering opstaan die vindt dat iedereen zo goed mogelijk gecontroleerd moet worden ter bescherming van de maatschappij. Dan is een veelvoud van databanken natuurlijk onhandig en kunt u beter gechipt worden. De technologie hiervoor bestaat al ruim 10 jaar; de RIFD-chip. Dit is een chip waarmee uw bankpas, OV-chipkaart en patiëntendossier overbodig worden. Alle gegevens staan op uw chip en als u crimineel bent dan zet de overheid de chip uit. Toekomstfantasie? Wellicht. De huidige wens van politici om privacygevoelige informatie centraal op te slaan is een stapje dichterbij naar de invoering van het verplicht dragen van de RIFD chip.

Digitale Jodenster

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ravagedigitaal.org/2010nieuws/februari/17/nws.php
  • http://www.security.nl/artikel/30650/1/Gonggrijp:_OV-chipkaart_draait_om_database.html
  • http://webwereld.nl/nieuws/48336/landelijke-fietsendatabank-in-januari-online.html
  • http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article2757328.ece/_Artsen_willen_zelf_niet_in_databank_.html&cid=1292348062&ei=GvkJSraRG8fFsAanpMjoCA&usg=AFQjCNEC6yC5a7yoEkjSUNjVB9fS5bnTbg

Reageer op het artikel "Privacy-informatiedatabank? Ik heb niks te verbergen!"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!