InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Oorsprong van modern islamitische Jodenhaat

Oorsprong van modern islamitische Jodenhaat

Oorsprong van modern islamitische Jodenhaat De onbeschrijflijke haat van Iran, Hamas, Islamitische Jihad en Hezbollah tegen Joden en Israël kent zijn oorsprong in het samenwerkingsverband tussen Hitler en de Groot Moefti van Jeruzalem, Hadj Mohammed Amin al-Hoesseini tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier volgt een korte geschiedenis van de oorsprong van het islam-nazisme in het Midden Oosten.

Groot Moefti

Mohammed Amin al-Hoesseini wordt in 1893 geboren als zoon van de Moefti (juridisch adviseur in islamitische wetgeving) van Jeruzalem, een aristocratische machtige familie binnen de rivaliserende clans in de Ottomaanse provincie Judea in Palestina. Amin studeert islam. In 1913 gaat hij op pelgrimstocht naar Mekka waar hij de titel Hadj krijgt. Daarna wordt hij vrijwilliger in het Ottomaanse pro-Duits Turkse leger tijdens WOI, maar later in 1917 kiest hij tijdelijk de kant van de Britten. Niet voor lang. Hij is namelijk een fanatieke anti-zionist en strijd tegen de joden in Palestina. Hij wordt aangehouden door de Britten na Arabische aanvallen op joden in 1920. Hij wordt echter al weer snel vrijgelaten.

In 1922 wordt hij aangesteld als Moefti van Jeruzalem. Zelf neemt hij de titel aan van Groot Moefti. Hij wordt President van de Hoge Moslim raad. Hier legt hij de kiemen van moslim fundamentalisme. Hij laat Joden vermoorden en ook Arabieren die hem niet steunen. In 1929 beschuldigt hij Joden valselijk van het ontwijden van moskeeën. In reactie hierop vermoorden Arabieren Joden in Hebron.

In 1937 vraagt de Groot Moefti de nazi's om zich te verzetten tegen de Joodse staat. Volgens documenten van Neurenberg en Eichmantribunaal financiert nazi-Duitsland de Arabische opstand (1936-1939) in Palestina.

Hitler

In 1941 komt de Groot Moefti in Duitsland terecht. Hitler zoekt dan juist een bondgenoot in het oosten om tegen de Sovjet Unie te vechten dat hij ziet als een Joods bolsjewistisch bolwerk.
De Groot Moefti ontmoet Hitler / Bron: Heinrich Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De Groot Moefti ontmoet Hitler / Bron: Heinrich Hoffmann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Op 28 november 1941 vindt een ontmoeting plaats tussen Hitler en de Groot Moefti. Hoewel Hoesseini geen ariër is heeft hij wel hetzelfde doel als Hitler, namelijk de vernietiging van Joden. Er wordt besloten om een Bosnisch-moslim SS-divisie op te richten (de Handzar divisie en later de Kama divisie) Er melden zich 20.000 moslims aan die vechten tegen Joegoslavische partizanen, deelnemen aan massamoord onder burgers in Bosnië en Joden in Kroatië vervolgen. Ze snijden de harten uit de dode lichamen. De Groot Moefti bezoekt teven in cognito concentratiekampen en vraagt Hitler om concentratiekampen te bouwen in het Midden Oosten.

Na de oorlog vlucht Hoesseini naar Cairo. Hij wordt nooit veroordeeld omdat men bang is voor kritiek uit de Arabische wereld. Vanuit Cairo jut hij Arabieren op om Joden te vermoorden. In 1974 overlijdt hij in Beiroet.

Modern islamitische Jodenhaat

Ook de huidige Moefti van Jeruzalem, Ikrima Sabri, vervloekt de joden. Hij houdt zich bezig met het verspreiden van leugens en het zaaien van haat. Hij beweert bijvoorbeeld dat de Tempel nooit Joods is geweest en dus ook de Klaagmuur niet. Zelfmoordenaars noemt hij martelaren.

De haat tegen Joden is ook bij andere Arabieren te zien. In boekhandels in Egypte zijn Mein Kampf van Hitler en de Protocollen van Zion (over een Joods wereld complot) te koop. Hezbollah-tv zendt films uit over de Protocollen van Zion en ander haatdragend materiaal. Hamas spreekt in haar handvest over de Joodse vijand en onderwijst de Palestijnse kinderen om Joden te haten. En in Iran ontkent president Ahmadinejad de Holocaust en bedreigt Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Waarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoortmijn kijk opWaarom Mein Kampf van Adolf Hitler vooral bij moslims scoortMinister Ronald Plasterk wil dat Mein Kampf gewoon in de winkels te koop is. Hij reageert hiermee op Geert Wilders die v…
Boekrecensie: Hamas - Wim KortenoevenrecensieBoekrecensie: Hamas - Wim KortenoevenHamas portret en achtergronden van Wim Kortenoeven is een boek over de Islamitische Verzetsbeweging Hamas. In het boek…
Boekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -JansenrecensieBoekrecensie: Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme -Jansen'Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme' is een zeer omvangrijk boek (meer dan 1000 pagina's) van professor Hans Jansen,…
Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaustmijn kijk opPalestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan HolocaustVeel mensen beweren dat de Palestijnen de prijs moesten betalen van de Holocaust. Zou er in Europa geen Joden zijn vervo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oorsprong van modern islamitische Jodenhaat"

Reacties

Izz Ad-Din, 02-07-2009 00:32 #5
Het was heel logisch dat sommige moslims zich aansloten bij nazi-duitsland want:
1. Frankrijk en Groot-Brittannië waren de bezetters van vele moslimlanden.
2. Hitler vocht tegen de bezetters van vele moslimlanden.
Kent u het gezegd 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'? Reactie infoteur, 02-07-2009
Het is niet logisch:
1. Groot-Brittannië bezette Palestina. Dan zouden de Joden dus ook voor Hitler moeten zijn geweest volgens jouw logica.
2. Hitler beschouwde de moslims niet als Ariërs en minachtte ze om die reden.

Groet, Etsel

Josef, 16-05-2009 18:12 #4
De samenleving van Arabieren was in de 6 de eeuw georganiseerd middels door zeer primitieve stamverbanden. De bevolking bestond bovenal uit nomaden. In die schaarse oases leefde een sedentaire boerenbevolking die haar bescherming gewoonlijk moest afkopen van de omringende Arabische nomadenstammen. Enerzijds had je de oasen, die economisch redelijk zelfbedruipend waren door landbouw en fruitteelt. Anderzijds waren er de bedoeïenen, die in kleine clans in de woestijn leefden. Zij lieten hun kamelen grazen en werkten zelf nauwelijks. Wel vochten ze clan tegen clan of verhuurden ze hun krijgskunde aan de oasestaatjes of aan het Byzantijnse of Perzische rijk. De overloperij van bedoeïense huurlingen uit de keizerlijke legers zou trouwens een factor worden in de moslim-Arabische zege op deze rijken onder Mohammeds opvolgers. De mobiliteit was de sterkste punt van de barbarse rovers, verbonden met raids of rooftochten en stammenoorlogen. Dergelijke rooftochten behoorden altijd al tot het leven van de bedoeïenen, gericht op het stelen van dieren van een vijandige groep.
Allah (abdallah, Abdullah!) is niét dezelfde god als die tot wie de gelovige Westerling zich richt als hij God of Jehova aanroept.
Allah, afkorting van Abdallah, vader van Mohammed, is de leider van deze Arabische clan!. Vader Abdallah stierf een aantal weken voor zijn geboorte en zijn moeder stierf toen hij zes jaar was. Door de Arabieren Allah (god) genoemde Abdallah, biologische vader van Mohammed was gewoond geraakt tijdens een rooftocht en later overleden.(deze gebeurtenis is voor altijd geheimhouden!); Stamhoofd Abdallah (Allah) is overleden door de zware verwondingen tijdens een rooftocht gericht op het stelen van goederen van een andere stam!. Vervolgens werd Mohammed opgevoed door zijn grootvader van vaderskant Abd al-Mutallib, deze overleed toen Mohammed acht was. Mohammed's clan was nog steeds de sterkste en het meest effectieve wapen was de rooftocht. Dit is een uitgelezen manier om een tegenstrever een hak te zetten. De landerijen van een vijand plunderen is de manier om hem in zijn voortbestaan te raken. Hij verliest de opbrengst van zijn land en moet zijn financiële reserve aanwenden om het hoofd boven water te houden. Als hij bovendien de aanval niet vergeldt, verliest hij zijn gezicht, waardoor zijn vazallen misschien overlopen, dit was de tactiek van de Mohammedse clan. Mohammed heeft zijn vader niet gezien maar het verlenging naar zijn rooftochten en vechttactieken die hij van de stamleden hoorde hebben grote invloed uitgeoefend op zijn mentale ontwikkeling: geen alcohol, dagelijks 5 keer training, "vasten":weerstand bieden tijdens lange rooftochten enz… : Mohammed heeft namelijk in verbeelding van zijn vader, hoofd van zijn familie de "god" van arabieren geïntroduceerd: (Ergste is: dat nu miljoenen Europeanen geconfronteerd worden met deze theorie van de rooftochten, vechttactieken van de barbarse clans. Mensen moeten nu deze criminele activiteiten van de barbaren als "godsdienst" accepteren en zich aanpassen aan deze walgelijke ideologie!)
Omdat de woestijn geen grote bevolkingsconcentraties kon voeden, deden de bedoeïenen aan bevolkingscontrole door infanticide. Mohammed verbood deze praktijk om zijn doel te bereiken en het is gelukt, zijn beslissing leidde dit tot een bevolkingsexplosie nuttig voor de verovering van niet-Arabische gebieden.
Arabische stammen vulden hun eigen inkomen uit de kamelenteelt aan met raids (ghazwa, waarvan ons woord razzia)op de handelskaravanen die goederen uit de oasen of uit het buitenland vervoerden. Mohammeds geniale idee, dat hij uiteenzette in een bewaard gebleven gesprek met zijn heidense tegenstander Amr ibn Hisjaam (in islamteksten beter bekend als Aboe Djahl,?vader van de dwaasheid?), was dat de Arabieren zich zouden verenigen en hun armzalige raids op mekaars beperkte rijkdom zouden vervangen door een grote ghazwa in verenigde slagorde op de serieuze rijkdommen van het Byzantijnse en Sassanidische rijk. De religie die hij zelf aan het opzetten was, zou daarbij als een makende ideologie dienen om deze ambitieuze mega-ghazwa te organiseren en te rechtvaardigen. En zo geschiedde.
Dientengevolge hadden de nomaden zich aaneengesloten in autonome groepen op basis van afstamming en verwantschap. Ze werden door een echte of mythische gemeenschappelijk stamboom verenigd en noemden zichzelf bijvoorbeeld de Banoe Abdallah of de Banoe Abdallah (de zonen van Abdallah, deze abdallah is nu wereldwijd "allah' geworden.). Deze groepen sloten zich dan aaneen tot grotere en lossere verbanden; deze groepssolidariteit wordt gedragen door het besef dat de enkeling voor zijn of haar bestaan volledig afhankelijk is van de groep: in de woestijn is er voor de enkeling geen enkele zekerheid buiten de groep; de man die de loyaliteit met de groep verbreekt, is verloren, Mohammad, bij zijn hijra. De stam of clan oefent vandaar ook een morele autoriteit uit, gebaseerd op afstamming van eenzelfde stamvader (abdallah, dus allah). Die genealogie is dus een belangrijk organisatieprincipe: zowel intern als extern (in de relaties met andere stammen of clans) fundeert zij rangorde en status, en ze staat garant voor de interne samenhang van de groep. Die samenhang of cohesie wordt verder nog versterkt door rooftochten en/of oorlogen tegen vijandige groepen en nu nog het hedendaagse Turkse en Arabische nationalisme en het belang van vijandbeelden: "gavur", "kafhir" Hollanders!. In het geval van de islam is dat echter een valse tegenstelling. De raid of rooftocht is een intrinsiek deel van de islam. Mohammed zelf gaf het voorbeeld, in de sjari?a een rechtsgeldig precedent, door raids op karavanen te organiseren en vaak ook persoonlijk te leiden. Ook perste hij productieve gemeenschappen af, bv. door de joodse dadelkwekers van de oase Chaibar de helft van hun inkomen te doen betalen in ruil voor het voorrecht om te mogen blijven (uiteindelijk werden ze desondanks toch uit Arabië verbannen). Geloofsijver en ordinaire hebzucht maken gemene zaak, waarbij de eerste veel van zijn energie ontleent aan de tweede. De strenge erecode en het systeem van dit Arabische en later Turkse nomaden zou je kunnen zeggen, "geloven" niet in de god, als wel in de voortreffelijkheden van de eigen clan en de erfelijke overdracht ervan via de tribale stock - berustten vooral op de macht van de stam. Onder de "godsdienst" wordt het hetzelfde moslimnationalisme uitgeoefend: neem nu de moslims in Nederland: accepteren geen normen en waarden van dit land, geen Nederlandse vlag, geen Nederlandse eten, geen Nederlandse TV, Radio en muziek, geen Nederlandse gewoontes, geen Nederlandse geloof enz, dus tegen Nederland, maar toch gaan ze niet terug; dit is mohammedanisme! Mohammed was een politieke agitator. Zijn succes had te maken met het feit dat hij samen met de vorming van een staat ook verovering predikte: meer stammen bij elkaar en nu dus meer veroveringen, eerst in Arabië, noord-Afrika en vervolgens in Palestina/Syrië. De handelsbelangen van zij stam als motivering voor die veroveringspolitiek was niet genoeg, hij moest een "religie" ontwikkelen tegen de sterke Christenen en Joden: Tenslotte, in de 6de en 7de eeuw Byzantijnse en Perzische rijken werden aangevallen. In tien jaar tijd, van 622 tot 632, heeft Mohammed vrijwel het gehele Arabische schiereiland aan zich onderworpen. De verslagen heidense volkeren kregen de keus moslim te worden of de dood. De meesten werden dus moslim. Na de dood van Mohammed zetten zijn opvolgers, de kaliefs, de strijd voort: Europa was uiteindelijk aan de beurt!
De islam is géén religie zoals het moderne christendom, maar een geloofssysteem dat de staat ondergeschikt maakt aan Allah, diens profeet en bij uitbreiding de mulla's, imams, sjeikhs. Een moskee is géén kerk, maar een ontmoetingsplek waar inderdaad ook wordt gebeden. In niet-islamitische landen (Dar ul-Harb) is een moskee vooral een "outpost", een fort als het ware waar de Dawa (verspreiding van de islam middels verleiding en misleiding) wordt gecoördineerd en aangestuurd. Onderzoek wijst uit dat quasi alle moslimterroristen hun mosterd halen in de lokale moskee… Al te dikwijls worden er wapens ontdekt en zijn er inzamelingen ten bate van terroristische organisaties, enzovoort. Reactie infoteur, 17-05-2009
Lijkt me inderdaad duidelijk dat moslim terroristen hun inspiratie uit de moskeeën halen.

Henk2 (infoteur), 11-10-2007 21:38 #3
Het is een verhelderend artikel. Het is opvallend hoe zelfs de meeste tolerante moslims een haat hebben tegen Joden in het algemeen en tegen de staat Israél in het bijzonder.Zo lang die haat niet doorbroken wordt zal er geen echte vrede komen in het Midden-Oosten. Reactie infoteur, 12-10-2007
Bedankt voor je reactie, Henk2.

Je ziet inderdaad ook onder gematigde moslims de haat tegen joden toenemen. Dat is een slecht teken. Daarom zal er alles aangedaan moeten worden om de radicale moslims de wind uit de zeilen te nemen.

Ik denk dat de oorzaak van de haat is dat joden nu een eigen staat hebben terwijl joden vroeger als dhimmi's onder de islam leefden. Kennelijk kunnen veel islamieten niet verkroppen dat de situatie nu is veranderd.

Ibowts (infoteur), 09-10-2007 22:20 #2
"door leugens te verspreiden" Een echte moslim, waar hierover geschreven wordt(moefti) verspreidt geen leugens. Moslims kunnen haat voelen tegen joden en joden tegen Moslims omdat deze twee godsdiensten vechten voortdurend met mekaar. Maar met dat wat je zegt " door leugens te verspreiden" ben ik het totaal niet mee eens. leugens verspreiden hoort helemaal niet bij de Islam dus niemand mag dit ook niet zo laten blijken. MVG

PS. antwoorden op mijn reactie mag altijd via PM

IBOWTS Reactie infoteur, 10-10-2007
Bedankt voor je reactie,

Wat betreft de leugens van de moefti heb ik specifiek aangegeven dat het gaat om de ontkenning van het bestaan van de joodse Tempel in de Bijbelse periode. Dit is simpelweg een leugen, anders kan ik het niet omschrijven. Bovendien is de waqf in Jeruzalem momenteel bezig alle archeologische resten van de Tempel te verwijderen. Kennelijk willen de moslims alle bewijzen van de joodse aanspraak op de Tempelberg teniet doen.
Net zoals er foute rabbijnen zijn die oproepen tot haat, zijn er helaas ook foute moefti's die haat aanwakkeren.

Sasati (infoteur), 01-10-2007 13:19 #1
Etsel, ik heb vaak met moslims over dit onderwerp gepraat. Ik merk dat er hier (in Syrië) veel onbekendheid is met de Holocaust. Het wordt vaak als een leugen afgedaan, als propaganda van de staat Israël. Daar zijn ook boeken over te vinden. Veel mensen denken dat er geen 6 miljoen Joden zijn vermoord. Wanneer ik mensen dan vertel over concentratiekampen die ik met eigen ogen heb gezien, zijn ze meestal zwaar geschokt. Ik denk dat betere informatie over dit onderwerp in de Arabische wereld (en dan het liefst afkomstig van mensen met een gedegen Islamitische achtergrond) heel veel goed zou doen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een weldenkend mens zoiets vreselijks als de Holocaust goed kan keuren. Reactie infoteur, 01-10-2007
Bedankt voor je reactie, Sasati.
Omdat jij in Syrië zit en er met de mensen over praat, heb jij natuurlijk een beter zicht op hoe individuele Arabieren hierover denken. Gelukkig zijn de meeste moslims niet radicaal en zullen de Holocaust nooit en te nimmer goed praten. Het zijn echter de (religieuze) leiders die de massa's meenemen in hun haat tegen joden. De huidige Moefti van Jeruzalem is ook zo iemand. Evenals de huidige president van Iran. Zij ontkennen de holocaust of bagataliseren de vernietiging van de joden. Zelfs de gematigde Palestijnse leider Aboe Masen heeft een proefschrift geschreven waarin hij de jodenvervolging ontkent. Geen wonder dat het voor Israël lastig is om met zulke mensen te onderhandelen.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Jodenhaat
Reacties: 5
Schrijf mee!