InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Papua Nationale Feestdag 1 december

Papua Nationale Feestdag 1 december

Papua Nationale Feestdag 1 december 1 December is een belangrijke dag voor de papua´s. 1 December 1961 werden voor het eerst drie nationale symbolen van Papua erkend door de Nederlandse regering; de vlag, het volkslied en het wapen van Papua. Een volgende blijk van erkenning van recht op een onafhankelijke natie is de installatie van de Nieuw Guinea Raad. Dit bestuursorgaan van de toekomstige natie is door Nederland ingesteld. Nederland had als beleid om de Papua´s te begeleiden naar zelfbestuur.

Inhoud:

Het zelfbeschikkingsrecht erkend

Nederland zette met het erkennen van het zelfbeschikkingsrecht van de Papua´s een belangrijke stap naar een onafhankelijk Papua. Helaas is Papua in 1969 door Indonesië gekolonialiseerd met behulp van de V.S. Nederland zag onder internationale druk ervan af om oorlog te voeren tegen Indonesië.

De Morgenster rijst

In Nederland wordt 1 december door de Papua´s gevierd met een vlaghijsing van de Morgenster, de naam van de vlag van Papua. De laatste keer dat de Papuavlag officieel wapperde was naast een Nederlandse vlag. In de Nederlandse tijd werden beide vlaggen gehesen. Nu staat er in Indonesië een levenslange gevangenisstraf op het hijsen van de Morgenster.

Onafhankelijkheidsgolf

Na de tweede wereldoorlog zijn een groot aantal kolonies van Europese landen onafhankelijk geworden. Nederlands Nieuw Guinea zou voortaan Papua of West-Papua heten. In tegenstelling tot veel andere kolonies is Papua niet onafhankelijk geworden maar tot een nieuwe kolonie gemaakt van Indonesië. De Nederlandse regering hield destijds geen voet bij stuk. Van het oorspronkelijke idee om de Papua´s onafhankelijkheid te geven werd afstand gedaan. Tussen 1961 en 1969 zijn 100.000 Papua´s vermoord in verschillende operaties van het Indonesische leger. Toch werd Indonesië niet bestraft daarvoor maar juist beloond met het verkrijgen van een nieuwe provincie. Nederland had veel gedaan om de Papua´s te begeleiden naar het leiden van een zelfstandige natie. Nadat Indonesië politieke en militaire steun van de Verenigde Staten kreeg om het aan de Papua´s beloofde land tot een Indonesische provincie te maken, heeft Nederland niets meer van het lot der Papua´s aangetrokken.

Grootste Goud -en Kopermijn ter Wereld

Het argument voor de V.S. om van Papua een Indonesische kolonie te maken is het feit dat Papua een ongekende natuurlijke rijkdom aan grondstoffen heeft. Het eiland kent een wild begroeid oppervlak met vele hoge tropisch hardhout bomen. Er zit uranium in de grond. Maar de grootste bron van inkomsten is de grootste goud -en kopermijn ter wereld. De Nederlandsche Nieuw Guinea Petroleum Maatschappij heeft in 1936 al goud ontdekt; deze maatschappij was destijds voor 60% in handen van Standard Oil, het bedrijf waarvan John Rockefeller de aandelen in handen had. Zelfs anno 2010 geldt wijlen John D. Rockefeller met een vermogen van 323 miljard dollar als de rijkste man aller tijden. In 1967 en 1968 heeft president Suharto de concessies om de mijnen te ontginnen verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Freeport wat ook voor het grooste deel in handen is van de Rockefellers. Deze rechten om de mijn te ontginnen zijn dus door Indonesië verkocht nog voordat het land van de Papua´s officieel bij Indonesië hoorde. Direct in 1969 is het Amerikaanse mijnbedrijf begonnen met de ontginning van deze mijn. De mijn is vandaag nog steeds de grootste inkomstenbron voor de Indonesische schatkist. Freeport verdient jaarlijks tientallen miljarden dollars aan de mijn. De Papua´s hebben nog geen cent gezien van de inkomsten van de mijn. De Nederlanders wisten al in de jaren 50 en 60 dat er uranium en koper was in Papua. Ze bezagen dat als een goed begin voor de Papua´s om hun economie op te bouwen. Het waren toen al de Amerikanen die bij de Nederlanders erop aan drongen om te beginnen met de ontginning van de natuurlijke rijkdommen, maar daaraan wilde Nederland niet meewerken uit angst om beschuldigd te worden van na-oorlogs neo-kolonialisme. Het was na de tweede wereldoorlog gebruik in de wereld om de kolonies op te heffen.

Indonesië, Kapitalistische Satellietstaat van de V.S.

Met het verkrijgen van Papua werd Indonesië een satellietstaat van Amerika en koos het definitief voor het kapitalisme. Dat het uitvoeren van deze expansiedrift de waterscheiding zou zijn om te kiezen voor of communisme of kapitalisme is een zienswijze waarvan ieder voor zichzelf moet kiezen of het een juiste visie is. Met koude oorlog-retoriek probeerde de V.S. de wereld het beeld te doen voorschotelen dat Indonesië ten prooi zou vallen aan het communisme en er daarom militair ingrijpen nodig was in Papua. Door de aandacht te verleggen naar het rode gevaar bleef het Amerikaanse mijnbedrijf Freeport buiten schot. Amerika had tot 1962 Nederland gesteund in zijn plannen om van Nederlands Nieuw Guinea onafhankelijk te maken. Nederland heeft de Nieuw Guinea Raad op 5 april 1961 geïnstalleerd. Het bestuur van de Nieuw Guinea Raad stond officieel onder de Nederlandse regering. Nederland had de Papua´s als opdracht gegeven om hun wens op zelfbeschikking binnen een jaar kenbaar te maken. Op 1 oktober droeg Nederland het bestuur over aan de Verenigde Naties. Op 18 Oktober vernam men van het besluit van de Amerikanen om de Papua´s een nieuwe kolonisator te geven; Indonesië. De Nieuw Guinea Raad heeft toen besloten om de nationale vlag, het volkslied en het nationale wapen te installeren om daarmee aan te geven dat het de wens is van de Papua´s om onafhankelijk te zijn. Nederland steunde de Papua´s in hun wens. Ook enkele andere landen zoals Senegal steunden de Papua´s.

Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Schandalig Referendum voorkomt onafhankelijkheid

Om het conflict over de toekomst van de Papua´s op te lossen werd in begin 1962 in New York onderhandeld tussen Amerika, Indonesië en Nederland. De Papua´s waren geen partij, terwijl het om hun toekomst ging. Nederland heeft alleen kunnen afdwingen dat er een referendum wordt gehouden onder Papua´s over het recht op zelfbeschikking. Dat referendum wordt de act of free choice; de daad van vrije keus genoemd. Helaas is dit referendum nooit gehouden. Bij een referendum moeten alle mensen hun stem kunnen uitbrengen. Uit officiële stukken van de Indonesische regering blijkt dat het referendum gemanipuleerd is en de uitslag allang vast stond. Er is op grote schaal fraude gepleegd. Tijdens de frauduleuze volksstemming van 1969 werden 1025 in de gelegenheid gesteld om hun stem uit te brengen. Indonesische autoriteiten dwongen een referendum af naar Javaans voorbeeld. Volgens een Javaanse traditie heeft men gekozen via een systeem waar alleen unanieme uitslagen gelden. Sommige Papua´s werden omgekocht met mooie banen en auto´s. Andere Papua´s werden dronken gevoerd. Ook zijn Papua´s gemarteld. De Indonesische soldaten martelden bijvoorbeeld de vrouwen van de mensen die moesten stemmen. Ze vertelden dat ze alleen ophielden met martelen als ze voor aansluiting bij Indonesië waren. Iedereen is het erover eens dat het referendum een groot schandaal is. Toch is de uitslag door de internationale wereld aanvaard, zelfs door Nederland. Vanaf 1969 zijn de Papua´s onderdrukt. De Nederlandse politiek durft zijn vingers niet te branden aan het onrecht dat de Papua´s is aangedaan. Misschien zijn de politici bang dat Nederland geen onderzeeërs en andere militaire spullen aan Indonesië mag leveren. De VOC-mentaliteit wordt door politici boven het recht op zelfbeschikking gesteld. Over het algemeen behartigen politici de belangen van bedrijven en aandeelhouders beter dan de mensenrechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arnold Ap, Antropoloog, Musicus en VrijheidsstrijderArnold Clemens Ap is een vrijheidsstrijder uit Papua die in 1984 op 39-jarige leeftijd vermoord is door het Indonesische…
Nieuw-Guinea, het op 1 na grootste eiland ter wereldNieuw-Guinea is een schitterend eiland, bevolkt door Papua's. Delen van het eiland zijn een kolonie Engeland, Australie,…
Chronologie Geschiedenis Nieuw-Guinea (2)Chronologie Geschiedenis Nieuw-Guinea (2)Het westelijke deel van het eiland Nieuw-Guinea heeft lang bij Het Nederlandse Koninkrijk behoort. In onderstaand artike…
Merauke, uithoek van PapuaMerauke is één van de oudste steden in Papua, de meest oostelijke provincie van Indonesië. In tegenstelling tot andere g…
Chronologie Geschiedenis Nieuw-GuineaHier lees je de chronologische geschiedenis van het eiland Nieuw-Guinea van 1511 tot 1700. De Portugezen waren de eerste…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Agreement
  • http://en.wikipedia.org/wiki/New_Guinea_Council
  • http://www.tanahku.west-papua.nl/
  • http://www.freewestpapua.nl/
  • http://www.west-papua.nl/Publiciteit/Trouw20011201/Een%20zachte%20stem%20wordt%20niet%20gehoord.htm
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Papua Nationale Feestdag 1 december"

Reactie

H. van der Kruit, 19-12-2016 12:26 #1
Kunt u mij zeggen wanneer ik de Morgenster kan uitsteken?
Tot nu toe heb ik 2 data t.w. 05-04-1961 Installatie NNG Raad en 1 december Nationale feestdag West Papua.
Bij voorbaat dank voor uw informatie.
H. van der Kruit

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Politiek Papua
Reacties: 1
Schrijf mee!