InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Arnold Ap, Antropoloog, Musicus en Vrijheidsstrijder

Arnold Ap, Antropoloog, Musicus en Vrijheidsstrijder

Arnold Clemens Ap is een vrijheidsstrijder uit Papua die in 1984 op 39-jarige leeftijd vermoord is door het Indonesische leger. Hij was werkzaam als conservator aan het museum van de Cendrawasih Universiteit in Abepura en presenteerde een populair radioprogramma waar elke week muziek uit heel Papua te horen was. Dat betekende veel voor de Papua´s van toen die met muziek van andere delen van het eiland werden geïntroduceerd. Nieuw Guinea is het op één na grootste eiland ter wereld.

Inhoud:

Cultuur bestuderen mag niet, volgens Indonesische autoriteiten

Hij bestudeerde vooral de Papua cultuur en muziek. Hij was antropoloog en muzikant. Dat was een doorn in het oog van de Indonesiërs die liever zagen dat de Java-cultuur werd uitgedragen. Zijn werkzaamheden werden als een gevaarlijke bedreiging voor de Indonesische eenheidsstaat beschouwd. In november 1983 is hij opgepakt en een half jaar later samen met de muzikant Eddie Mofu dood geschoten. Volgens de officiële versie heeft hij geprobeerd te vluchten.

Verdenking zonder bewijs

Arnold Clemens Ap werd op 30 november 1983 samen met zijn neef Eddie Mofu gearresteerd. Er worden vaker mensen gearresteerd die na verhoor weer vrij komen. Ditmaal liep het anders. De militaire eenheid die hem gearresteerde, heeft de familie niet verteld waar hij gevangen zat. Arnold Ap heeft nooit voor een rechter gestaan en er is nooit bewijs tegen hem geleverd; hij is op grond van verdenkingen van betrokkenheid bij de OPM, Organisasi Papua Merdeka wat een groep vrijheidsstrijders uit Papua is, gevangen gehouden. Na een vijftal weken pas is zijn vrouw bij hem op bezoek geweest. Ze kreeg toen te horen dat ze moesten vluchten naar Papua Nieuw Guinea, het onafhankelijke deel van het eiland Nieuw Guinea.

Cassettebandje

3 Maanden later kreeg ze een cassettebandje met een verhaal over een op handen zijnde ontsnapping. Later is bekend geworden dat een groepje gevangenen naar zee zijn gebracht om een ontsnapping in scène te zetten. Iemand is dood geschoten toen hij gedwongen werd richting een bootje te gaan. Eddie Mofu is op het strand dood geschoten. De anderen hebben geschuild in een grot waarna ze zijn neergeschoten. Hoe het precies is verlopen is nog altijd onduidelijk. Arnold Ap is uiteindelijk aan zijn verwondingen overleden in een ziekenhuis in Jayapura.

Mambesak

Arnold Ap heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verspreiding en ontwikkeling van de Papua-muziek. Hij schreef zelf liedjes en speelde op gitaar. Met Sam Kapissa en anderen richtte hij in 1978 de groep Mambesak op. Hij maakte de Yospan bekend. Dat is een Papua muziek en dans van vrolijke opzwepende melodieën en een bepaald soort dans die op rij wordt uitgevoerd. Samen met Sam Kapissa protesteerde hij tegen het ten gehore brengen van Europese kerkmuziek. Hij schreef religieuze liederen in lokale talen. Tegenwoordig zie je dat kerken de Papua-muziek geïntegreerd hebben in hun diensten en gezangen. Arnold Ap schreef enkele dagen voor zijn dood in de gevangenis het liedje ´misteri hidup´ wat mysterie van het leven betekent. Hij groeide uit tot een inspirator en martelaar voor de Papua´s.

Papua Nieuw Guinea

De familie van Arnold Ap is gevlucht en via het naburige Papua Nieuw Guinea uiteindelijk als vluchtelingen in Nederland terecht gekomen. Daar woont de familie nog steeds. Zoon Oridek Ap maakt ook muziek met de band genaamd Mambesak wat overigens paradijsvogel betekent. Deze band treedt nog steeds op. Oridek Ap geeft daarnaast presentaties over Papua. Tot 1963 heette dit gebied Nederlands Nieuw Guinea. De Papua´s werden door de VN beloofd dat ze via een referendum konden kiezen tussen autonomie of aansluiting bij Indonesië. Door grootschalige bedreigingen, corruptie en geweld werden uiteindelijk 1025 afgevaardigden gedwongen hun handtekening te zetten voor aansluiting bij Indonesië. De belofte van de Verenigde Naties dat er een referendum zou komen is niet ingewilligd. In plaats daarvan zijn sommigen omgekocht en velen gemarteld. Sindsdien hebben er veel mensenrechtenschendingen plaats gevonden in Papua, waaronder martelingen, massamoorden en het platbranden van dorpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.papuaerfgoed.org/id/node/26851
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Arnold_Ap
  • http://www.arena.org.au/2010/10/papua%E2%80%99s-fallen-leaders-2/
  • http://translate.google.nl/translate?js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=id&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fkritingnews.blogspot.com%2F2009%2F10%2Farnold-clemens-ap-pemersatu-orang-papua.html&act=url

Reageer op het artikel "Arnold Ap, Antropoloog, Musicus en Vrijheidsstrijder"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Politiek Papua
Schrijf mee!