InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > PVV kamerleden in opspraak: Eric Lucassen; James Sharpe, enz

PVV kamerleden in opspraak: Eric Lucassen; James Sharpe, enz

PVV kamerleden in opspraak: Eric Lucassen; James Sharpe, enz PVV kamerleden in opspraak. Op 16 november 2010 ging PVV-leider Geert Wilders door het stof vanwege de affaire rond zijn partijgenoot Eric Lucassen, die veroordeeld is voor ontucht met ondergeschikten in zijn functie als sergeant in het leger. Wilders bood in de Tweede Kamer zijn verontschuldigingen aan, ''aan de kiezer en aan de hele Tweede Kamer als vertegenwoordiger van het Nederlandse volk''. De 24 Kamerleden van de PVV liggen onder het vergrootglas en de ene onthulling na de andere volgt.

PVV kamerleden in opspraak

Tot dusverre zijn 10 PVV-ers in opspraak geraakt vanwege hun gedrag, vroeger of tijdens hun PVV-periode. Drie kandidaat-Kamerleden stapten reeds voor de verkiezingen in 2010 op. En 7 huidige kamerleden hebben één of meerdere vlekjes op hun blazoen. Tot nu toe is alleen Kamerlid James Sharpe opgestapt. Hieronder volgt een overzicht die al naar gelang nieuwe ontwikkelingen zal worden aangevuld.

Terzijde: schrijver dezes is niet lid van 'de Linkse Kerk'.

Vóór de verkiezingen van 9 juni 2010 van de kandidatenlijst

Reeds vóór de verkiezingen van 9 juni 2010 werden drie kandidaten van de lijst gehaald vanwege onoorbaarheden. Alle drie door Wilders geselecteerde personen trokken zich kort na de presentatie van de kandidatenlijst op 12 april 2010 terug. Een overzicht in vogelvlucht.

Mellony van Hemert

Op 15 april trok Van Hemert zich "wegens medische redenen" van de kandidatenlijst van de PVV terug. Ze was nummer 9 op de lijst. Aanvankelijk stond op de PVV-website te lezen dat ze 'psycholoog/gezinstherapeut' was en dat ze was gepromoveerd op het onderwerp kindermishandeling. Zij is echter verpleegkundige en geen psycholoog. Dat deze knoert van een fout op haar curriculum vitae prijkte, was volgens Wilders "onze fout".

Niet lang daarna volgde een boekenrel die haar fataal werd. Zij was de schrijver van een boek 'Mijn familie', met als ondertitel 'Wat geheim moest blijven in de zaak-Nulde', wat De Arbeiderspers in 2009 op het laatste moment niet heeft uitgegeven. Door diverse betrokkenen werd ernstig getwijfeld aan het waarheidsgehalte van het boek.(1)

Gidi Markuszower

De nummer 5 van de kandidatenlijst van de PVV, de ondernemer Gidi Markuszower, haakte ook voor de verkiezingen van 2010 af. De Nederlandse veiligheidsdienst AIVD waarschuwde toenmalig minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken, CDA) dat hij een risico vormde voor de integriteit van Nederland. De ondernemer zou betrokken zijn geweest bij een organisatie die "informatie" heeft overgedragen aan "een buitenlandse mogendheid". Tevens had hij volgens de AIVD contact met medewerkers van een buitenlandse inlichtingendienst. Bronnen vermoeden dat het om Israël en de Mossad - de Israëlische veiligheidsdienst - gaat.(2) Markuszower noemde de beschuldigingen "absurd". In het belang van de PVV zou hij zich van de kandidatenlijst hebben teruggetrokken.

Verder bleek hij in 2008 te zijn aangehouden met een vuurwapen op zak. Dit was tijdens de viering van het zestigjarige bestaan van de staat Israël in Amsterdam. Hij was toentertijd beveiliger van een organisatie die synagogen en Joodse feesten bewaakt. De zaak is door justitie geseponeerd.

Arjan Brogt

De studentondernemer Arjan Brogt, de beoogde nummer 32 op de lijst, een schier onverkiesbare plaats, vertrok als derde. Hij kwam in opspraak vanwege een rechtszaak. Hij zat in de studentenraad van zijn faculteit aan de Universiteit van Amsterdam, waarvoor hij een vergoeding kreeg. Hij kwam alleen nooit opdagen. Een rechter eiste daarom dat hij zijn vergoeding als studentenraadslid terugbetaalde. Hij verklaarde externaliserend over zijn vertrek: "De media-aandacht door een stel gefrustreerd linkse activisten doet mij en de PVV geen goed".

7 PVV'ers van de huidige 24 Kamerleden in opspraak

De PVV sleepte op 9 juni 2010 maar liefst 24 Kamerzetels in de wacht. Daarvoor had de PVV 9 zetels. Geert Wilders had zijn Kamerleden zelf geselecteerd en langdurig opgeleid in een zaterdagklasje om LPF-achtige toestanden te voorkomen. Ook trekt hij zelf aan alle touwtjes, omdat hij geen gedonder in de tent wil. Desalniettemin zijn tot dusverre ongeveer 1/3e van zijn Kamerleden in opspraak geraakt vanwege (mogelijk) fout gedrag in het verleden of tijdens hun periode als Kamerlid.

Hero Brinkman

Hero Brinkman, bekend van zijn streven de PVV te democratiseren, heeft twee vlekjes op zijn blazoen. Perscentrum Nieuwspoort in de Tweede Kamer heeft in september 2009 Brinkman een mondelinge waarschuwing gegeven vanwege ontoelaatbaar gedrag. Een kelner moest met de alarmknop achter de bar de beveiliging van de Kamer optrommelen, omdat hij de zwaar beschonken Brinkman niet meer wilde bedienen. Brinkman pikte dat niet en volgens Nieuwspoortvoorzitter Max van Weezel heeft Brinkman "met geweld een plaats achter de bar veroverd".(3) Naar aanleiding van dit incident bekende hij een alcoholprobleem te hebben.

Eind maart 2010 was het Kamerlid het middelpunt van een politieonderzoek naar een uit de hand gelopen conflict met een aannemer uit Middenbeemster. Volgens de politie waren de beide heren de afgelopen maanden elkaar diverse keren naar de haren gevlogen. Daarbij zou Brinkman de aannemer hebben bedreigd met een bijl. Ze hadden beiden meerdere keren aangifte tegen elkaar gedaan. In juni 2010 is de zaak tegen Brinkman voorwaardelijk geseponeerd. Als hij zich de komende twee jaar schuldig maakt aan een strafbaar feit, dan wordt deze zaak van de plank gehaald. Het OM acht de bedreiging bewijsbaar, maar de aannemer heeft er zelf ook een aandeel in gehad.

Zelfbeheersing
"De mens is pas mens als hij tot zelfbeheersing in staat is en eigenlijk dan pas wanneer hij haar in de praktijk brengt."
Mahatma Gandhi - Indiaas politicus (1869-1948)

Dion Graus

De dierenvriend Dion Graus - bekend van zijn inzet voor 'Animal Cops', waarbij 500 agenten zich gaan bezighouden met dierenmishandeling - zou volgens het Limburgs Dagblad in 2002 zijn toen hoogzwangere vrouw hebben mishandeld. Volgens het dagblad zijn in een tijdsbestek van een aantal jaren in totaal zes aangiftes tegen hem gedaan van zaken als mishandeling, bedreiging en belaging (stalking). Naast zijn echtgenote zou nog een andere vrouw aangifte hebben gedaan. Ze deden dit onafhankelijk van elkaar. De beschuldigingen konden evenwel strafrechtelijk niet hard gemaakt worden.

Jhim van Bemmel

De ondernemer Jhim van Bemmel werd in 2010 beschuldigd van faillissementsfraude. Hij had samen met zijn partner Oskam in Alkmaar een winkel voor muziekapparatuur. In 2006 ging de onderneming failliet. Volgens de curator heeft Van Bemmel de inboedel van de failliete zaak verkocht en het geld doorgesluisd naar andere bedrijven die op zijn naam staan. Van Bemmel beweert evenwel dat hij de beschuldigingen kan weerleggen. Hij is in overleg met de curator.

Richard de Mos

Richard de Mos is "te naïef en te trots geweest", zoals hij het zelf zegt. Het Kamerlid die als milieuwoordvoerder Al Gore een 'klimaatzwendelaar' en een 'jokkebrok' noemde, blijkt zelf ook te kunnen jokken. Hij kwam in november 2010 in opspraak, toen de Volkskrant berichtte dat zijn cv niet klopte. Zowel in zijn cv en in interviews, zei De Mos dat hij schooldirecteur is geweest van een basisschool. Maar als directeur heeft hij nooit gewerkt. Hij was van 2002 tot 2007 onderwijzer en hij heeft een opleiding tot schooldirecteur gevolgd.

James Sharpe

PVV'er Sharpe kwam ook niet bepaald gunstig in het nieuws. Volgens het Eindhovens Dagblad zou Sharpe in 1991 - toen hij lid was van PSV Atletiek - tienkamper Robert de Wit in het gezicht hebben mishandeld met een spike - een speciale sportschoen, met kleine spijkertjes in de zool. Ook zou hij een starter hebben bedreigd.

Sharpe kwam ook negatief in het nieuws toen bleek dat hij tot voor kort directeur was van een telecombedrijf in Hongarije, dat in 2008 een boete van 260 duizend euro kreeg opgelegd door de Hongaarse mededingingsautoriteit wegens het misleiden van consumenten met sms-berichten. In februari 2010 kreeg het bedrijf wederom een boete, nu van ongeveer 172 duizend euro. In eerste instantie ontkende hij dat zijn bedrijf een boete had gekregen: "Er klopt niks van. Onzin, echt onzin." Het bedrijf had volgens hem "helemaal niks verkeerd gedaan". "Niks aan het handje".'

Geert Wilders verklaarde tijdens het spoeddebat over de zaak-Lucassen (zie onder) dat 'Niks aan het handje' een "onhandige uitspraak" van Sharpe was. Doch hij benadrukte dat een boete voor een bedrijf geenszins te vergelijken is met een veroordeling door de rechter.

Op 17 november besloot hij zijn Kamerzetel op te geven. Sharpe nam zijn besluit op de dag dat het Algemeen Dagblad hem confronteerde met het verhaal van een ex-vriendin die beweerde jaren te hebben geleden onder geestelijke en lichamelijke mishandeling. De 62-jarige Ino van den Besselaar is de opvolger van Sharpe. Van den Besselaar heeft volgens zijn cv op de PVV-site elf jaar bij het ministerie van Sociale Zaken en twintig jaar in de bouw als secretaris sociale zaken gewerkt.

Sharpe heeft 2 jaar lang recht op wachtgeld, als hij in deze periode geen andere inkomsten heeft.

Eric Lucassen

Voormalig onderofficier Eric Lucassen (zie foto) wordt beschuldigd van het terroriseren van zijn voormalige buren. Zo onthulde de website 'crimesite.nl' dat zijn ex-buren aangiften tegen hem hebben gedaan wegens bedreigingen en intimidatie. Hij wilde volgens hun verklaringen niet dat mensen in zijn straat honden uitlieten, hun auto parkeerden of er hun kinderen lieten spelen. Hij schold sommige vrouwen uit voor 'dikke zeug' en 'kankerhoer', en hij intimideerde een bejaarde man. Ook zou hij hebben gedreigd zoutzuur over een echtpaar heen te gooien, jaagde hij allochtone kinderen angst aan en riep tegen buren: "Ik ga in je brievenbus pissen".(4) Deze straatterreur-incidenten vonden plaats tussen 2006 en 2009. Lucassen gaf toe wegens twee overtredingen een boete te hebben gehad.

Voorts is hij in 2002 door het gerechtshof veroordeeld tot een voorwaardelijke straf van een week en 250 euro geldboete, wegens ontucht. Hij had als ambtenaar (sergeant) ontucht gepleegd met een persoon die aan zijn gezag was onderworpen.

Naar aanleiding van deze onthullingen bood Geert Wilders op 16 november 2010 zijn excuses aan zijn kiezers en de Tweede Kamer aan, omdat hij kandidaten voor de Tweede Kamer niet voldoende heeft gescreend op antecedenten. Dit zei hij tijdens een spoeddebat over de affaire rondom Eric Lucassen. Wilders heeft de politicus met onmiddellijke ingang zijn woordvoerderschappen Wonen en Wijken en Defensie ontnomen.

En wat vindt Lucassen ervan? Lucassen 'schaamt zich diep' voor het feit dat hij het vertrouwen van zijn leider en zijn fractie heeft beschaamd door zaken uit zijn verleden voor hen te verzwijgen.

'Marokkaanse straatterroristen' en Lucassen
"Nooit te beroerd om grote woorden te gebruiken over de overlast van Marokkaanse jongeren, probeerde Wilders gisteren [15 november 2010] het wangedrag van zijn fractiegenoot [Lucassen] te kwalificeren als 'baldadigheid'. Dat maakt geen sterke indruk. Zeker niet toen Wilders ook nog eens stelde dat Lucassen er indertijd vanaf kwam met twee milde boetes van 51 euro en een boete van 250 euro wegens de ontuchtzaak op de kazerne in Ermelo. Wilders die braaf inhaakt op het milde strafregime in Nederland. Dat is nog nooit vertoond." Eric Vrijsen in Elsevier (5)

Marcial Hernandez

Het PVV-kamerlid Marcial Hernandez moest in september 2010 een nachtje in een politiecel doorbrengen vanwege verdenking van geweldpleging. De voormalig officier bij de Koninklijke Landmacht zou een medewerker van het ministerie van Economische Zaken om half één ’s nachts hebben mishandeld bij een ruzie op een bekend uitgaansplein bij de Tweede Kamer. De ambtenaar heeft aangifte tegen hem gedaan. Er zou sprake zijn geweest van een kopstoot. Het openbaar ministerie (OM) buigt zich nog over de zaak. Het OM is in het bezit van beeldmateriaal van de politie, afkomstig van een beveiligingscamera, waarop het incident is te zien.

Aanvullingen op het artikel

Jhim van Bemmel

Op 24 november 2010 werd door RTL Nieuws bekend gemaakt dat Geert Wilders Tweede Kamerlid Jhim van Bemmel een deel van zijn taken afneemt, omdat hij heeft verzwegen dat hij ooit is veroordeeld voor valsheid in geschrifte. De veroordeling kwam aan het licht nadat RTL Nieuws alle Kamerledenschriftelijk had gevraagd openheid van zaken te geven over hun eventuele justitiële verleden. Van Bemmel erkende daarop dat hij in juli 2006 veroordeeld is voor valsheid in geschrifte, waarvoor hij een boete van € 500 heeft gekregen. De ondernemer had toentertijd enkele keren een vrachtbrief vervalst.

Wilders voelt zich in zijn hemd gezet, omdat Van Bemmel bij de selectie als kandidaat-Kamerlid in alle talen had gezwegen over zijn veroordeling. Op 25 november werd bekendgemaakt dat Van Bemmel als straf zes weken geschorst wordt en dat hij zijn woordvoerderschap op het gebied van Rijksuitgaven verliest.

Hero Brinkman

Op 25 november 2010 maakte het actualiteitenprogramma Nieuwsuur bekend dat Hero Brinkman in 1991 geprobeerd heeft een alcoholcontrole te omzeilen. Toen hij de politieauto in het vizier kreeg, maakte hij rechtsomkeer en ging hij er met gedoofde lichten en met hoge snelheid vandoor. De agenten konden hem niet bijhouden en ze besloten hem thuis op te wachten. Volgens het proces verbaal had hij bloeddoorlopen ogen. Tegen de wil van de agenten in ging Brinkman naar binnen en zette meteen een fles cognac aan zijn mond. Door deze truc kan met een blaastest niet worden aangetoond dat hij met drank op achter het stuur had gezeten. Een eventueel te hoog promillage zou immers door de slokken cognac kunnen komen. Brinkman werkte destijds zelf bij de politie.

Woensdag weigerde Brinkman nog antwoord te geven op de vraag van RTL Nieuws aan Kamerleden over een eventuele veroordeling. Bij het praatprogramma Pauw en Witteman zei Brinkman als enige van 150 Kamerleden te hebben geweigerd uit "principiële bezwaren" tegen de werkwijze van RTL Nieuws. Tevens zei hij nooit veroordeeld te zijn. Hij had hoegenaamd niets te verbergen. Nu blijkt echter dat Brinkman een schikking heeft gekregen voor rijden onder invloed en het wegrijden om de politie te ontwijken. Daarmee heeft hij destijds een veroordeling door een rechter weten te voorkomen. Tegenover Nieuwsuur heeft Brinkman verklaard "niet netjes" te hebben gehandeld.

Geert Wilders was niet op de hoogte van de misstap van Brinkman. Het is nog niet bekend of Wilders maatregelen gaat treffen tegen het Kamerlid.

Uit berichten in de media blijkt dat Geert Wilders niet wil reageren op de nieuwste affaires en onthullingen rondom zijn Kamerleden. Hij zegt hierover: "Ik ben het inmiddels spuugzat. Het gewroet van de media in het verleden van PVV'ers begint nu op een ordinaire heksenjacht te lijken. Ik werk daar niet meer aan mee." De leider van de PVV belooft "zaken aan te pakken als PVV'ers fouten hebben gemaakt". Hij stelt daarbij wel grenzen, want hij wordt er 'knettergek' van: "Maar de hyperige media kunnen even de diepvries in wat mij betreft. Ik wil dat de rust terugkeert en reageer niet meer op ieder incident."

Marcial Hernandez

Op 2 december 2010 werd bekendgemaakt dat het Openbaar Ministerie (OM) het Tweede Kamerlid een transactie heeft aangeboden van € 500,- voor mishandeling met licht letsel. Het OM acht bewijsbaar dat Marcial Hernandez op 29 september 2010 tijdens een ruzie op een terras op Het Plein in Den Haag twee opeenvolgende geweldshandelingen heeft gepleegd gericht op het hoofd van het slachtoffer. Dit heeft geresulteerd in zichtbaar, licht letsel in het gezicht van het slachtoffer. In het dossier zit voldoende bewijs voor zowel een klap als een kopstoot, aldus het OM. Bij de beoordeling van deze strafzaak heeft het OM gekeken naar de in deze zaak afgelegde verklaringen van Hernandez, de aangever en getuigen en naar bewakingsbeelden van de gemeente Den Haag.

Wordt vervolgd.

Een giftige bron
"Er is bij de in opspraak geraakte PVV-ers relatief vaak sprake van geweldsdelicten. Dat is niet toevallig. De PVV laaft zich namelijk aan een giftige bron. Wilders en zijn ideoloog Bosma denken en spreken graag in oorlogstermen. En dat met een verbale agressie, die maatschappelijke ontwrichting beoogt. Het leger moet jonge relschoppers door de knieën schieten. De koran is een fascistisch boek. Suggereren dat de moslims in ons land op een lijn gesteld moeten worden met de nazi's uit de Tweede Wereldoorlog. Dat soort werk. Types die een handgemeen en een kopstoot op waarde weten te schatten, vinden de PVV daarom best vet.
Het tegen elkaar opzetten van mensen is van het begin af aan het handelsmerk geweest van Wilders en de naar zijn beeld geschapen PVV. Het ademt een geest die haaks staat op christelijke noties."(6)

Noten:
  1. http://www.nrc.nl/binnenland/article2525182.ece/Boek_PVV-kandidaat_op_het_laatste_moment_ingetrokken_
  2. http://www.nrc.nl/binnenland/article2549615.ece/AIVD_waarschuwde_voor_PVVer_Markuszower
  3. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/363394/2009/09/24/Nieuwspoort-berispt-Hero-Brinkman.dhtml
  4. http://www.crimesite.nl/crimesite/159-headlines/20096--pvv-kamerlid-bedreigde-buurtgenoten.html
  5. http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/281427/AffaireLucassen-PVV-wordt-typisch-Haags.htm
  6. Sytze Faber in Het Goede Leven (HGL), 26 november - 3 december 2010

Lees verder

Gerelateerde artikelen
PVV: Partij voor de VrijheidDe PVV is misschien wel de meest bekende politieke partij binnen Nederland. En ook buiten Nederland heeft deze partij al…
Als het O.M. vrijspraak vraagtNormaal gesproken klaagt het Openbaar Ministerie of O.M. een verdachte aan en vraagt dan om een straf in haar requisitoi…
recensieBernard Cornwell: de schrijver en zijn boekenDe bekendheid van deze Brits-Amerikaanse auteur is ongeëvenaard in de Angelsaksische landen. Bernard Cornwell's oevre is…
Cruijff en Wilders en het populisme rond verkiezingenCruijff en Wilders en het populisme rond verkiezingenVolgens het meest gebruikte woordenboek Van Dale is populisme: “de neiging zich te richten naar de massa van de bevolkin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sisyfus, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Het Goede Leven (HGL), 26 november - 3 december 2010
  • www.blikopnieuws.nl
  • www.crimesite.nl
  • www.elsevier.nl
  • www.nieuwsuur.nl
  • www.nos.nl
  • www.novatv.nl
  • www.nrc.nl
  • www.rtl.nl
  • www.trouw.nl
  • www.volkskrant.nl

Reageer op het artikel "PVV kamerleden in opspraak: Eric Lucassen; James Sharpe, enz"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Geert Wilders (PVV)
Schrijf mee!