InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Afschaffen hypotheekrenteaftrek

Afschaffen hypotheekrenteaftrek

Als je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en rente van de hypotheek aftrekken van de inkomstenbelasting, zodat je minder belasting hoeft te betalen. Maar er gaan steeds meer stemmen op om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen.

Afschaffen Hypotheekrenteaftrek

Opbrengsten eigen woning

Maar er zijn ook opbrengsten uit de eigen woning waar je rekening mee moet houden. Zo krijgen eigenaren van een woning te maken met het eigenwoningforfait. De belastingdienst kent een bepaalde waarde (in geld uitgedrukt) toe aan het woongenot dan een eigenaar van het huis beleeft. Dit bedrag moet worden opgeteld bij het inkomen in box 1. Hoe hoger de waarde van het huis (de WOZ-waarde), des te hoger het eigen woningforfait. Het eigenwoningforfait is eigenlijk een fictief inkomen.

Hoogte hypotheekrenteaftrek

Er zijn verschillende factoren die de hoogte van de hypotheekrenteaftrek bepalen. De aftrekpost is afhankelijk van:
  • De hoeveelheid rente die je jaarlijks betaalt
  • De hoogte van de hypotheek
  • De opbrengsten van het eigen huis

Afschaffing hypotheekrenteaftrek

Dankzij de hypotheekrenteaftrek hoeven mensen met een eigen woning minder belasting te betalen. De hypotheekrenteaftrek is bedoeld om het eigen woningbezit in Nederland te stimuleren. Het zijn vooral eigenaren met een hoog inkomen die profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Steeds meer economen zeggen dat het systeem onhoudbaar is geworden. Het zou de huizenprijzen opdrijven, waar starters de dupe van zijn.

Maar door de hypotheekrenteaftrek loopt de overheid veel inkomsten mis. De overheid wil daarnaast “in de pas” lopen met andere Europese landen. Hypotheekrenteaftrek kost de overheid naar schatting 12 miljard euro per jaar en is vooral gunstig voor hoge inkomens.

Gevolgen afschaffing hypotheekrenteaftrek

Huizenbezitters zullen door het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek een kwart van de waarde van hun woning. De koopkracht zal dalen, omdat ze in steeds minder hypotheekrente kunnen aftrekken.

Wordt de hypotheekrente afgeschaft?

Het huidige kabinet heeft tot dusver geen concrete plannen om te sleutelen aan de hypotheekrenteaftrek, maar er gaan steeds meer stemmen op voor de afschaffing van hypotheekrenteaftrek. GroenLinks heeft een voorstel gedaan om de hyptotheekrenteaftrek af te schaffen van 2015 tot 2040. Zo wordt de woningmarkt niet ernstig verstoord en kan de markt inspelen op de veranderingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afschaffen hypotheekrenteaftrek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!