InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Veiligheidshek Israël is geen Apartheidsmuur

Veiligheidshek Israël is geen Apartheidsmuur

Veiligheidshek Israël is geen Apartheidsmuur Omdat Israël veelvuldig door zelfmoordaanslagen wordt getroffen, bouwt het sinds een aantal jaren een 680 kilometer lange veiligheidshek rondom de Westelijke Jordaanoever (Judea en Samaria). Het hek is het middelpunt van een grote controverse. Er zijn tegenstanders die het de Apartheidsmuur noemen. Maar dat is lachwekkend, daar het grootste deel bestaat uit hekwerk. Daarnaast willen de Palestijnen zelf apart wonen en alle Joden uit 'hun' land weren.

Noodzaak van een veiligheidshek

Hoewel Israël over een uitstekende binnenlandse veiligheidsdienst (de Shin Beth) beschikt en deze veel aanslagen in het land voorkomt, slaagt het er niet voor de volle honderd procent in om aanslagen te verijdelen. Het is dan ook een helse klus om te infiltreren in zeer kleine groepjes die de aanslagen plegen. Vaak zijn maar een paar Palestijnen op de hoogte van de uitzending van een zelfmoordterrorist. Israël bezint zich dan ook op andere maatregelen, zoals de bouw van een hek.

Effectief hekwerk om Gaza

Er bestaat al een veiligheidshek rondom de Gaza-strook. Deze blijkt erg effectief te zijn. Er dringen bijna geen zelfmoordcommando's vanuit de Gaza-strook Israël meer binnen. De bouw van een veiligheidshek rondom de Westelijke Jordaanoever is dan ook een logische vervolgstap. Het hek bestaat voor minder dan drie procent uit beton (op plekken waar de meeste infiltraties zich voordoen), de rest is prikkeldraad en stalen hekwerken. Op televisie laten ze meestal alleen het betonnen gedeelte van het hek zien!

Controverse veiligheidshek Westbank

De bouw van het hek rondom de Westoever levert een grotere controverse op dan die om de Gaza-strook. Dit komt omdat het hek over stukken Palestijns land loopt, dat wil zeggen over de grenzen van 1967 heen. Israël heeft hiervoor twee redenen:
  1. het wil voorkomen dat de Palestijnen het als grens zien van een Palestijnse Staat zonder dat er een vredesverdrag met Israël wordt gesloten.
  2. het wil de joodse inwoners van enkele grote steden op de Westoever bescherming bieden.

Maar voor het overgrote deel loopt het hek over de grens van 1967. Palestijnen van wie land wordt ontnomen worden financieel gecompenseerd. Ook sommeert het Israëlische Hooggerechtshof de overheid om stukken hek te verplaatsen daar waar het een aantal Palestijnen teveel schade oplevert. Daarnaast legt Israël alternatieve wegen en tunnels voor de Palestijnen aan.

De resolutie van het Internationaal Gerechtshof in Den Haag over het veiligheidshek legt Israël naast zich neer omdat het incompleet is. Het Hof kijkt niet naar de reden van het hek, namelijk Palestijnse aanslagen. Bovendien vindt Israël dat het veiligheidshek legaal is omdat ieder land de plicht heeft haar burgers te beschermen volgens het Handvest van de VN, art.51.

Tot dusver is het hek- voorzover die voltooid is - effectief gebleken. Het aantal aanslagen neemt af. Maar voor hoelang?

Raketten als antwoord op het veiligheidshek

Vanuit Gaza schieten Palestijnen sinds een aantal jaren Kassam-rakketen op Israël af. Hoewel Israël er alles aandoet om wapensmokkel vanuit Egypte te voorkomen, lukt het Palestijnen nog steeds om aan munitie te komen en daarmee raketten te produceren. Hetzelfde zou in de Westelijke Jordaanoever kunnen gebeuren als Palestijnen erin slagen om wapens vanuit Jordanië binnen te smokkelen. De toekomst zal het uitwijzen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanrecensieBoekrecensie: Angst vreet de ziel op - David GrossmanHet boek Angst vreet de ziel op (2003) van David Grossman gaat over de invloed van de zelfmoordaanslagen op de Israëlisc…
Boekrecensie: De jacht op de ingenieur - Samuel M. KatzrecensieBoekrecensie: De jacht op de ingenieur - Samuel M. KatzDe jacht op de ingenieur is een boek van Samuel Katz uit 2000. Het is het exclusieve verhaal van de speurtocht naar de P…
Israël: historische realiteitIk ga uit van de politiek-historische realiteit van het bestaan van een onafhankelijke staat Israël, het recht van joden…
Judea en Samaria 9: Toekomst “Groene Lijn” van 1949De Groene Lijn is een bestandslijn tussen Israël en Jordanië na Israëls Onafhankelijkheidsoorlog in 1949. Het scheidt Ju…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • CIDI

Reageer op het artikel "Veiligheidshek Israël is geen Apartheidsmuur"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Midden-Oosten
Schrijf mee!