Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte I, II

Sinds 14 oktober 2010 is het kabinet-Rutte I (VVD en CDA) een feit. Het kabinet-Rutte krijgt gedoogsteun van de PVV. Het kabinet Rutte telt 12 ministers en 8 staatssecretarissen. Het kabinet-Rutte telt in totaal 12 ministeries. Per ministerie wordt aangegeven wie de minister en staatssecretaris is. Wie de 20 bewindspersonen zijn, wordt in dit artikel beschreven. Vijf november 2012 is het kabinet-Rutte II gestart. Na verkiezingen in september 2012. Sinds de instelling van het kabinet-Rutte II zijn een aantal ministers en staatssecretarissen ontslagen en nieuwe ministers en staatssecretarissen beëdigd.

Kabinet-Rutte I

Het kabinet-Rutte heeft in totaal 6 ministers die afkomstig zijn van de VVD en 6 ministers die afkomstig zijn van het CDA. Ook bij de staatssecretarissen zijn er een gelijk (elke partij 4) aantal door de VVD en het CDA geleverd. Het minderheidskabinet kent in totaal in totaal 52 zetels. Het minderheidskabinet krijgt echter gedoogsteun van de PVV. De PVV heeft 24 zetels (CDA 21 zetels, VVD 31 zetels) in de tweede kamer. Samen met de PVV heeft het minderheidskabinet 76 zetels in de tweede kamer. Dit is een krappe meerderheid. In onderstaande tabel is te zien wat de verschillende ministeries zijn en wie de verschillende ministers en staatssecretarissen zijn.

Tabel, Ministeries, ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte

MinisterieMinisterStaatssecretaris
Algemene zakenMinister-President Rutte (VVD)Geen
Economische zaken, Landbouw en InnovatieViceminister-president Maxime Verhagen (CDA)Henk Bleker (CDA)
Buitenlandse ZakenMinister Uri Rosenthal (VVD)Ben Knapen (CDA)
Binnenlandse Zaken en KoninkrijkrelatiesMinister Piet Hein Donner (CDA)Geen
Immigratie en AsielMinister Gerd Leers (CDA)Geen
Veiligheid en JustitieMinister Ivo Opstelten (VVD)Fred Teeven (VVD)
FinancienMinister Jan Kees de Jager (CDA)Frans Weekers (VVD)
DefensieMinister Hans Hillen (CDA)Geen
Onderwijs, Cultuur en WetenschapMinister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart (CDA)Halbe Zijlstra (VVD)
Infrastructuur en MilieuMinister van Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (VVD)Joop Atsma (CDA)
Sociale Zaken en WerkgelegenheidMinister Henk Kamp (VVD)Paul de Krom (VVD)
Volksgezondheid, Welzijn en SportMinister Edith Schippers (VVD)Marlies van Veldhuijzen van Zanten-Hyllner (CDA)

Kabinet-Rutte II

Het kabinet-Rutte II, ook wel het kabinet Rutte-Ascher genoemd is 5 november 2012 beëdigd, na verkiezingen in september 2012.. Het kabinet heeft een kleine meerderheid van 76 zetels in de tweede kamer en bestaat uit de regeringspartijen VVD en PVDA. Rutte is minister president en Asscher viceministerpredisent. Het kabinet-Rutte II bestaat uit dertien ministers en zes staatssecretarissen. De VVD heeft zeven ministers geleverd en de PVDA de resterende zes. Het aantal staatssecretarissen is gelijk verdeeld over VVD en PVDA.

Meer informatie

Het regeerakkoord van het kabinet-Rutte heeft als motto “Vrijheid en verantwoordelijkheid”. Op de website van de Rijksoverheid is meer informatie te vinden over de Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte.
© 2010 - 2020 Wieschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen

Reageer op het artikel "Ministers en staatssecretarissen van het kabinet-Rutte I, II"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!