InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Nicolaas Jouwe, beslist geen papualeider

Nicolaas Jouwe, beslist geen papualeider

Nicolaas Jouwe heeft het grootste gedeelte van zijn leven in Nederland gewoond, maar is een Papua. Hij wordt door de Nederlandse overheid en de Indonesische overheid als Papualeider betiteld maar in werkelijkheid vindt de meerderheid van de Papua's dat Jouwe een overloper is die voor de Indonesische regering werkt.

Inhoud:

Papua die heult met Indonesiërs

Het kan zijn dat Jouwe het belang van de Papua's heeft gediend maar in ieder geval is zijn gedrag nu totaal anders. Jouwe is van mening dat de Indonesiërs veel aan de ontwikkeling van Papua heeft bijgedragen, maar hij staat daar helemaal alleen in. Indonesië heeft werkelijk helemaal niets voor de Papua's gedaan en heeft zelfs de Papua's onderdrukt en uitgemoord, zodanig dat er sprake is van genocide.

Legio misdaden

Papua is verkregen door een frauduleus referendum, gesteund door onder andere president Kennedy en Henry Kissiger van de VS. In Papua worden sinds 1969 boeken verboden, zijn 60.000 militairen gelegerd, terwijl er 1 miljoen papua's zijn verspreid over kleine gemeeschappen. De grootste goudmijn ter wereld wordt geëxploiteerd en het milieu erom heen vernietigd. Papua's verdienen hier geen cent aan. Papua's kennen een werkloosheid van 80%. Regelmatig worden demonstraties verstoord door politiegeweld. De misdaden van het leger zijn legio. Er zijn 3000 vluchtelingen in het oerwoud die van de ene plek naar de andere trekken omdat hun dorpen zijn plat gebrand. Er is een gebied groter dan Nederland in Papua gereserveerd voor miljoenen Islamitische kolonialisten. Maar meneer Jouwe vindt dat er veeld goeds is gebeurd in Papua onder de Indonesische leiding.

Ouwe Jouwe

Misschien kun je de ouwe Jouwe niks kwalijk nemen want hij is al 86 en waarschijnlijk niet meer zo scherp. In ieder geval is zeker dat hij een geweldig groot huis heeft gekregen van de Indonesische regering. Het is een klein paleis in vergelijking met de huizen waar Papua's doorgaans in wonen. Het huis staat op een berg in een wijk die in de Nederlandse tijd de zevende hemel werd genoemd, nu heet de wijk angkasa wat hemel betekent.

Kennedy

Jouwe is geboren op een piepklein eilandje in de Humboldt-baai. Hij is opgeleid op een Nederlandse school en het was de bedoeling dat na de overdracht van de macht aan de Papua's Jouwe één van de bestuursambtenaren zou worden. Er waren nog veel meer Papua's die daarvoor werden opgeleid. Maar omdat het lot anders besliste en Indonesië met hulp van president Kennedy Nederlands Nieuw-Guinea innam, moest de Nederlanders vluchten. Aangezien ook belangrijke Papua-bestuurders het gevaar liepen door Indonesië te worden opgesloten zijn veel van hen naar Nederland gevlucht.

Post-koloniaal misverstand

Nederland heeft nog heel even geprobeerd tegen het zwakke Indonesische leger te vechten maar dat is snel gestopt omdat de linkse partijen in Nederland dachten dat Nederland een koloniale oorlog wilde voeren, wat in die tijd een beladen begrip was. Minister Luns kon lang op Amerikaanse steun rekenen maar die viel ineens weg waardoor het erg moeilijk werd om de oorlog, die Nederland overigens gemakkelijk gewonnen zou hebben, door te zetten. De bevoorrading van het leger ging bijvoorbeeld via Amerikaanse bases. Maar dat hield op. 18 Jaar na de tweede wereldoorlog verbood bondgenoot de VS Nederland om van de Amerikaanse bases gebruik te blijven maken. Frankrijk heeft nog wel haar militaire bases open gesteld ter beschikking van het Nederlandse leger maar de publieke opinie in Nederland was geheel tegen een ''post-koloniale oorlog'', wat een foutieve veronderstelling was, omdat Nederland hiermee de ruimte gaf aan een Indonesië de Papua's te onderdrukken, terwijl Nederland op het punt stond de macht over te dragen aan de Papua's. De onafhankelijkheid van de Papua's is in Nederland gedwarsboomd door politiek gebruik te maken van een koloniaal, links schuldgevoel. Minister Luns, die opkwam voor de Papua's werd als zondebok gezien. Inmiddels is ieder weldenkend mens het erover eens dat Luns gelijk en dat de denkbeelden van links destijds meer ingegeven waren door bedrijfslobby en Bilderberglobby waarmee de Nederlandse publieke opinie bespeeld werd zodat Papua in Indonesische handen zou komen.

Grootste goudmijn ter wereld

Onze Duits-Nederlandse nazi-prins Bernhard, heeft een uiterst dubieuze rol gespeeld tijdens de overdracht aan Indonesië omdat hij president Kennedy overhaalde om Indonesië te helpen. Prins Bernhard was toen oprichter en voorzitter van de Bilderberg-conferentie, een groep rijke industrielen en politici die meer macht heeft dan welke regering op aarde. Na de overdracht is direct begonnen met het ontginnen van de grootste goud-en kopermijn ter wereld, de mijn in Timika in Nieuw-Guinea. Tot op de dag van vandaag roven multinationals de natuurlijke bronnen van de Papua's zonder dat de Papua's ooit maar één cent daarvan hebben terug gezien. Nouja, één Papua dan, want meneer Jouwe heeft een mooi huis eraan overgehouden.

OPM

De OPM, Organisasi Papua Merdeka, die strijd voor vrijheid van de Papua's is fel aangevallen door Jouwe. Ze zouden van niets weten. In werkelijkheid is deze groep strijders ontstaan doordat keer op keer Papuadorpen werden overvallen door een grote overmacht aan indonesische militairen. De dorpen werden plat gebrand en de mensen durfden niet meer terug. Nu zwerft er een groep van 3000 gevluchte Papua's door het regenwoud van Nieuw-Guinea om uit het zicht van het Indonesische leger te blijven. Men is vooral bewapend met traditionele wapens zoals speer en pijl en boog. Elke maand wordt er de roodwitte Indonesische vlag ritueel verbrand. De OPM is echter niet gericht op oorlog of wapenstrijd maar probeert via bewustmaking parlementariërs in de hele wereld op de hoogte te stellen van hun problemen.

Historische connectie

Nederland heeft door zijn historische connectie met Papua natuurlijk een voortrekkersrol te vervullen. Maar helaas laten de Nederlandse politici dit massaal afweten. Politici uit Ierland en de V.S. zijn meer betrokken bij deze zaak dan Nederlandse politici. De Nederlandse media maakt het niet makkelijker door Jouwe, een dubieuze figuur, tot papualeider te verheffen. Er is zelfs een documentaire gemaakt genaamd 'Koning zonder Land' die over Jouwe ging. Al dat soort voorbeelden van misleiding speelt slechts de nieuwe koloniale overheerser in de kaart. Waarschijnlijk willen de politici de 'handelsbetrekkingen' tussen Indonesië en Nederland niet in gevaar brengen. De handel in spullen wordt dus in Nederland belangrijker geacht dan mensenrechten. Geen wonder dat er mensen zijn die Nederland niet meer dan een bananenrepubliek in een democratische schil vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
mijn kijk opHet New York agreementIn New York in 1962 besloten van Rooyen, Prins Bernhard en President Kennedy samen om de Papua´s geen vrijheid te gunnen…
Papua Nationale Feestdag 1 decemberPapua Nationale Feestdag 1 december1 December is een belangrijke dag voor de papua´s. 1 December 1961 werden voor het eerst drie nationale symbolen van Pap…
Nieuw-Guinea, het op 1 na grootste eiland ter wereldNieuw-Guinea is een schitterend eiland, bevolkt door Papua's. Delen van het eiland zijn een kolonie Engeland, Australie,…
Merauke, uithoek van PapuaMerauke is één van de oudste steden in Papua, de meest oostelijke provincie van Indonesië. In tegenstelling tot andere g…
Papua-dans gebaseerd op polonaiseDe Papua's houden van zingen en dansen. Toen de Nederlanders arriveerden in Nieuw-Guinea hadden ze vaak een grammofoonsp…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/netherlands/7377402/Dutch-Prince-Bernhard-was-member-of-Nazi-party.html
  • http://www.siwalima.org/index.php?/west-papua-5-miljoen-hectare-grond-voor-transmigranten.html
  • http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/FG13Ae03.html
  • http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/5655334/

Reageer op het artikel "Nicolaas Jouwe, beslist geen papualeider"

Reacties

Kees de Groot, 17-08-2011 00:54 #2
Beste mensen,
Mijn vader is 15 jaar geleden overleden, maar heeft, als marinier betrokken bij de politionele acties in voormalig Nederlands Indië, altijd zijn betrokkenheid en zorg om het welzijn van | ""
de gordel van Smaragd' gedeeld met zijn kinderen. Op de huidige generatie rust de plicht de Molukkers en de Papua's te steunen in de overheersing en uitbuiting door de Indische autoriteiten. Wat kan ik doen om daar een bijdrage Reactie infoteur, 17-08-2011
Beste Kees,
U zou kunnen beginnen met mensen in uw omgeving bewust ervan te maken dat Papua een Indonesische kolonie is waar veel onrecht plaat vindt. Ook zou u naar demonstraties kunnen gaan die een paar keer per jaar in Nederland plaats vinden. Verder kunt u ook het land bezoeken om de mensen er een hart onder de riem te steken.

Kobe Oser, 10-09-2010 03:35 #1
De heer Nicolaas Jouwe was van af 1961 tot 2009 de Papua misleider die door St.Door de Eeuwen Trouw, St, Hapin, St. Jan Victor de Bruyn, Comite Zelfbschikking Nieuw Guinea, als hun paradepaard gebruiken om gelden in te samelen.Het mes snijdt aan twee kanten. Deels van die gelden werden gebruikt om dhr Jouwe en zijn handlangers die door hem gestichte partijtjes met klinkende namen zoals KKPB (Komite Kemerdekaan Papua Barat), NLC (Nasional Lebaration Concil) met prominenten als Zacharias Zawor en wijlen Hein Inggamer in zijn bestuur te financieren. Jouwe had op 01 juli 1971 Procamatie van de Republiek laten uitroepen alleen bestemd voor het gebied MAMTA (Rivier Mamberamo tot rivier Tami) en gaf order aan J.H.Pray om operasi TABE (Tanah Besar) uit te voeren waarbij Papuas van buiten de MAMTA gebied worden verjaagd of vermoord alles onder zijn symbool One People One Soul. Deze broedermoordpartyen zal hij en zij aanhangers moeten verantwoorden. Hoewel hij wegens fraude (motie van wantrouwen jegens de leden Jouwe-de Rijke) op 01 februari 1962 uit de Nieuw Guinea Raad was gestapt MAG HIJ VAN DE NEDERLANDSE REGERING WACHTGELD GENIETEN ALS ZIJNDE EEN LID VAN DE NIEUW GUINEA RAAD. DIT RIEKT NAAR FRAUDE OF ONEIGENLIJK GEBRUIK VAN BELASTING GELD. BOVENDIEN WERD HIJ TOT RIDDER IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU BENOEMD (VOOR WELKE WAPENFEITEN) WIST TOEN NIEMAND EN NU IS HET DUS DUIDELIJK DAT HIJ DOOR NEDERLAND EN INDONESIA WERD INGEHUURD OM DE VRIJHEIDSSTRIJD ONGEMERKT TE VERTRAGEN EN TE VERZIEKEN.

In dit artikel over Nicolaas Jouwe missen wij de dubieuse rol van de Nederlandse Kerken en Politieke Partyen en groep Rijkens. De Synode van de Nederlands Hervormde Kerk had in 1956 een Synodale Oproep gedaan om Nieuw Guinea over te dragen aan Indonesia. Deze standpunt blijft de PKN (Protestant Kerken Nederland) nog steeds verdedigen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Politiek Papua
Reacties: 2
Schrijf mee!