InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Standpunten Politieke Partijen Hypotheekrenteaftrek

Standpunten Politieke Partijen Hypotheekrenteaftrek

In de huidige regelgeving geldt de hypotheekrenteaftrek dertig jaar. Dit geldt alleen voor het eerste huis, de overdrachtsbelasting (verhuisbelasting) van 6 procent, het eigenwoningforfait van 0,55 procent van de woz-waarde voor huizen tot € 1 miljoen. Het eigenwoningforfait bij huizen boven € 1 miljoen is 0,8 procent. Hoe kijken de diverse politieke partijen naar de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek in de aanloop naar de verkiezingen juni 2010?

Standpunten CDA

Het CDA zegt dat de hypotheekrenteaftrek gehandhaafd moet blijven, evenals het eigen woningforfait. Daarnaast vindt deze partij dat de overdrachtsbelasting onveranderd moet blijven.

Standpunten VVD

De VVD zegt dat de hypotheekrenteaftrek gehandhaafd moet blijven. Het hoogste tarief van het eigenwoningforfait willen ze schrappen. De overdrachtsbelasting moet worden gehalveerd in 2014 en worden afgeschaft in 2038.

Standpunten PVV

De PVV zegt dat de hypotheekrenteaftrek gehandhaafd moet blijven, evenals het eigen woningforfait en de overdrachtsbelasting.

Standpunten PvdA

De PvdA wil de hypotheekrenteaftrek in 30 jaar tijd terugbrengen tot 30 procent. De maximale schuld waarover renteaftrek kan worden verkregen willen ze in 30 jaar afbouwen naar de dan geldende gemiddelde huizenprijs. Het eigenwoningforfait moet blijven, evenals de overdrachtsbelasting.

Standpunten SP

De SP wil de hypotheekrenteaftrek in 10 jaar tijd maximeren tot € 350.000 tegen een maximaal aftrekpercentage van 42 procent. Het eigenwoningforfait blijft onveranderd, ook na aflossing van de hypotheekschuld. De overdrachtsbelasting wil de SP in 2040 halveren.

Standpunten Groenlinks

Groenlinks wil de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afschaffen. Het eigen huis wordt langzaam betrokken in de vermogensbelasting met een vrijstelling ter hoogte van de waarde van een gemiddeld huis. Het eigenwoningforfait wil Groenlinks handhaven, ook na de aflossing van de hypotheekschuld. De overdrachtbelasting willen ze in 22 jaar tijd afbouwen.

Standpunten Christen Unie

De Christen Unie wil 30 jaar aftrek op basis van een annuïtair dalend verloop en beperking van het aftrekpercentage tot 42 procent in 10 jaar tijd. Daarna wordt het hypotheekrente aftrekpercentage verder beperkt tot 30 procent. Het eigenwoningforfait blijft onveranderd. De overdrachtbelasting voor starters willen ze afschaffen in 2011.

Standpunten D66

D66 wil 30 jaar aftrek op basis van een lineair dalend verloop en een geleidelijke beperking van het aftrekpercentage tot 30 procent. Het eigenwoningforfait daalt naarmate de woning een zuiniger energielabel heeft. De overdrachtbelasting willen ze voor starters afschaffen in 2014.
© 2010 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rechtse politieke partijenRechtse politieke partijenWat willen rechtse politieke partijen? Welke "rechtse" partijen kent Nederland en wat is het verschil tussen links en re…
Linkse politieke partijenLinkse politieke partijenLinkse politieke partijen in Nederland zijn onder andere GroenLinks en de SP. Linkse partijen zijn voorstander van de ve…
Kabinet Rutte II: links-rechtsverhouding binnen de coalitieKabinet Rutte II: links-rechtsverhouding binnen de coalitieWoorden als ‘links’ en ‘rechts’ zijn termen die vaak langskomen binnen de media als het gaat om de politiek. Dat de PvdA…
Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Kabinet Rutte II: welke ministers zitten in het kabinet?Vanaf 5 november 2012 is het Kabinet Rutte II, ook wel Kabinet Rutte Asscher, van start gegaan, bestaande uit de politie…
Wat betekent links en rechts in de politiek?Links en rechts zijn twee termen die heel vaak worden gebruikt in een politieke context. Links en rechts staan voor stre…

Reageer op het artikel "Standpunten Politieke Partijen Hypotheekrenteaftrek"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 15-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!