InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Sluiting van coffeeshops leidt tot meer schooldealers

Sluiting van coffeeshops leidt tot meer schooldealers

Op 31 mei 2007 verscheen in het Algemeen Dagblad een artikel over de sluiting van 27 koffieshops in Rotterdam. Deze drastische wijziging in het Nederlandse gedoogbeleid kan noodlottige gevolgen hebben voor de Nederlandse maatschappij. Het kan namelijk zo zijn dat de bemoeilijkte toegankelijkheid van coffeeshops leidt tot het gebruik van meer harddrugs.

Inhoud:

Verplaatsen

Het beleid van de regering om coffeeshops in de nabijheid van middelbare scholen te sluiten wordt veel beschreven in de media. Bijna nergens staat dat de overheid zichzelf hiermee verplicht om de coffeeshops te verplaatsen naar gebieden waar geen scholen binnen een straal van 200 meter liggen. Een andere mogelijkheid is om de eigenaar uit te kopen. Dat laatste lijkt dus het geval in Rotterdam.

Averechts

Er is juist veel onderzoek op dit terrein gedaan. Het blijkt dat in Nederland minder drugsproblemen zijn dan in landen waar coffeeshops niet voorkomen. Dat betekent dus: hoe meer coffeeshops (ongeacht of ze in de buurt van scholen staan), hoe minder drugsproblemen. Het beleid om het aantal coffeeshops drastisch terug te dringen zal een averechts effect hebben. Het aantal illegale dealers zal rechtevenredig toenemen met het aantal coffeeshops dat sluit.

Pushen

Bovendien spelen harde maatregelen dealers in de kaart. Dat is voor hen namelijk de reden om de drugs nog duurder te verkopen. Hoe duurder de drugs, hoe meer ze gaan ‘pushen’ (inspanningen uitvoeren om de drugs te verkopen.)

Minder drugsproblemen

Een belangrijke reden dat er in Nederland minder drugsproblemen dan in andere landen zijn, is dat er in de coffeeshops goede voorlichting is en mensen niet in contact met illegale dealers komen.

Nieuwe richtlijn

Coffeeshops in de buurt van basisscholen vallen niet binnen het plan omdat op deze scholen vrijwel geen softdrugs wordt gebruikt. De coffeeshops die gesloten moeten worden liggen in de buurt van middelbare scholen. Coffeeshops zijn gevestigd voordat deze richtlijn wet er kwam. Als de gemeente een andere richtlijn verzint, moet ze ook voor de daarbij gepaarde kosten opdraaien. Veel van deze shops zullen op en andere plek heropend worden. Het kabinet Balkenende geeft de coffeeshops een mooi nieuw pand met nieuw meubilair.

Illegale dealers

Jongeren onder de 18 mogen niet in coffeeshops komen. Aangezien de meeste jongeren op een middelbare school onder de 18 zijn, heeft het voor hen geen effect. Jongeren onder de 18 komen al jarenlang op alternatieve manieren aan softdrugs. Tegenwoordig zijn er al veel meer illegale dealers op school dan vroeger. Door dit contact met illegale dealers komen ze ook in aanraking met harddrugs. Het is niet zo verwonderlijk dat jongeren de laatste jaren meer cocaïne zijn gaan gebruiken. Een ander negatief bij effect kan zijn dat jongeren eraan gewend raken om hun inkopen bij een dealer te doen. Hierdoor zullen ze deze gewoonte na hun 18e verjaardag voortzetten. Bovendien heb je niet altijd een paspoort of ID-kaart op zak die je als jongere nodig hebt in coffeeshops om je leeftijd te checken. 10 Jaar terug was de minimum leeftijdsgrens om cannabisproducten te kopen nog 16 jaar. Toen waren er nauwelijks dealers op scholen te vinden.

Uitsterfbeleid

De laatste jaren daalt het totale aantal coffeeshops in Nederland. Dat komt onder meer omdat de overheid een uitsterfbeleid hanteert. Een vergunning voor een nieuwe coffeeshop wordt nauwelijks nog verleend. Bij de minste en geringste overtreding of overlast worden coffeeshops met sluiting bedreigd. Bij herhaling van overlast of overtredingen worden coffeeshops gesloten.

Conclusie

Al deze beleidsmaatregelen bij elkaar, inclusief het sluiten van coffeeshops nabij scholen, zal ertoe leiden dat cannabisgebruikers meer afhankelijk worden van de illegale markt. Het is wetenschappelijk aangetoond dat daardoor er meer drugsongelukken gebeuren en het aantal harddrugs gebruikers zal stijgen. Het nobele streven om jeugdige gebruikers niet in contact met softdrugs te laten komen zoals dat door de huidige landelijke en gemeentelijke overheden wordt beoogd, zal in de komende jaren tot een stijging in het aantal harddrugsgebruikers leiden en een stijging in het aantal drugsdoden of drugsgerelateerde ongelukken, meldt de wetenschap.

Consequent

Ondanks dat het Nederlandse gedoogbeleid tot minder problemen heeft geleid dan in andere landen worden de kleine problemen die er zijn met groteske maatregelen aangepakt. Er wordt van een mug een olifant gemaakt. Als de overheden consequent zouden zijn dan moet men het alcoholprobleem in Nederland niet vergeten. Het alcoholprobleem is ongeveer 100 maal zo groot als het softdrugsprobleem. Een alcoholverslaving is slechter voor de gezondheid dan een wietverslaving. Waarom zouden we niet de cafés in buurt van scholen verplaatsen of sluiten? Scholieren van 16 jaar en ouder mogen een alcoholische consumptie bestellen in een café terwijl ze een coffeeshop tot hun 18e niet binnen komen. Het lijkt erop dat het argument van de nabijheid van scholen ongeldig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coffeeshop: Feiten en cijfersCoffeeshops zijn locaties waar op legale wijze cannabis verkocht mag worden. Nederland telt vele coffeeshops, met name i…
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
De wietpas: wat is een wietpas?De wietpas: wat is een wietpas?Het is de bedoeling om in 2012 een wietpas in Nederland in te voeren. Met de wietpas moet de overlast worden beperkt van…
Wetgeving rondom cannabisHet drugsbeleid in Nederland is gecompliceerd en zorgt vaak voor onduidelijkheden. De wetten zijn tegenstrijdig en de gr…
Bronnen en referenties
  • http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=4065

Reageer op het artikel "Sluiting van coffeeshops leidt tot meer schooldealers"

Reactie

Sis, 14-11-2008 21:57 #1
Helemaal waar, maar dat niet alleen.
In Amsterdam alleen al is ongeveer 65% van de toeristen een drugs toerist, dus die 65% komt niet meer naar Nederland. Zeg maar dag tegen toerisme, wat leidt tot meer belasting betalen voor de Nederlandse bewoners.
En als er meer school en straatdealers komen, komt er ook meer criminaliteit.
Ik denk ook trouwens dat Nederland het niet lang volhoudt zonder de coffeeshop, we worden niet voor niets het land van de vrijheid genoemd.
Iedereen wil te veel op Amerika lijken, waardoor ze hun eigen indentiteit verliesen en dat gaat ook met ons gebeuren.
Nederlanders geloof mij, coffeeshops hebben misschien een wel een slechte naam, maar zonder de coffeeshop gaat Nederland zwaar achteruit.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!