InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Is Wilders de reïncarnatie van Fortuyn?
mijn kijk op

Is Wilders de reïncarnatie van Fortuyn?

Geert Wilders won de gemeenteraadsverkiezingen 2010 in feite enkel door zich kandidaat te stellen in twee steden, Den Haag en Almere, en aldaar flinke winst te boeken. Door het resultaat te extrapoleren op landelijk vlak kan hij bij de parlementsverkiezingen in juni 2010 in het vaarwater van de klassieke partijen belanden of ze zelfs achterlaten en zich alzo kandidaat stellen als premier. Kan Wilders de ambitie van Fortuyn waarmaken?

Geert Wilders

Wilders stapte in 2004 uit de liberale VVD omdat zijn positie er onhoudbaar was geworden door zijn negatieve standpunten over moslims. Hij richtte zijn eenmansfractie Groep Wilders op die later overging in de Partij voor de Vrijheid. Tijdens zijn carrière bij de VVD stond zijn strijd tegen de islam zeker niet op de voorgrond. Hij liet zich zelfs vrij gematigd uit over deze godsdienst en distantieerde zich van Pim Fortuyn die tot een koude oorlog tegen de islam had uitgeroepen. Hij ‘had niets tegen de islam’.
Toen bleek dat de bevolking er anders over dacht en de angst voor islamitisch geweld steeds sterker werd, doordat met Fortuyn een icoon in de strijd tegen de islam was vermoord en ook filmmaker en provocateur Van Gogh gewelddadig aan zijn einde kwam, begonnen de aanvallen van de rechtse politicus steeds extremere vormen aan te nemen met als hoogtepunt de productie van de film Fitna waarin Wilders wou aantonen dat de Koran een fascistisch boek is dat tot geweld en terreur aanzet.

Zijn uitspraken

Hetgeen Wilders openlijk verkondigde over de islam en zijn volgelingen schurkt aardig aan tegen racisme. Toch moeten volgens de man deze uitspraken kunnen in het licht van het recht op vrije meningsuiting. Enkele uitspraken op een rijtje.

Over de islam:
  • Ik vind de ideologie van de islam abject, fascistisch en fout.
  • De Nederlandse cultuur is duizend keer beter dan de islam.
  • De islam is Het Kwaad zelf.

Over de Koran: De Koran is een fascistisch boek dat oproept tot geweld. Verbied de Koran.

Over de profeet Mohammed: De profeet Mohammed is een enge duivel die we in Nederland niet moeten aanbidden.

Over de moslims:
  • Waarom durven wij niet te zeggen dat moslims zich aan ons moeten aanpassen, omdat onze normen en waarden nu eenmaal van een hoger, beter, prettiger en humaner beschavingsniveau zijn? Niks integratie, assimilatie! En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.
  • Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen. Alleen niet in Nederland.

Pim Fortuyn

Fortuyn is een icoon in Nederland. Na zijn gewelddadige dood in 2002 kreeg hij zelfs een standbeeld voor zijn woning in Rotterdam.
Hij wist de Nederlanders vooral in te pakken door de charmante homofiel te spelen. Hij was steeds mooi gekleed en deed zich voor als een man van de wereld die de kant van het volk koos. Deze aanpak sloeg aan bij de man in de straat.De populistische politicus speelde slim in op de onvrede van de bevolking met betrekking tot de hoge migratie van moslims en hun invloed op het sociale leven. Hij zou een immigratiestop invoeren, maar, in tegenstelling tot Wilders, was hij er voorstander van om de mensen die in Nederland verbleven hier te houden en ze niet terug te sturen. ‘Ik zeg: iedereen die hier binnen is, blijft hier binnen’, stelde hij.

Zijn uitspraken

Ook Fortuyns uitspraken kunnen als extreem worden bestempeld.

Over de islam:
  • Ik ben voor een koude oorlog met de islam.
  • Ik wens iedereen die denkt dat het wel zal meevallen met de agressie van de islam veel sterkte. Zalig zij de onnozelen van geest.
  • Ik haat de islam niet. Ik vind het een achterlijke cultuur. Ik heb veel gereisd in de wereld. En overal waar de islam de baas is, is het gewoon verschrikkelijk.

In tegenstelling tot Wilders schoffeerde Fortuyn de moslims noch hun profeet niet persoonlijk. Daar waar Fortuyn openstond voor discussie en menigeen de gordijnen injoeg door zijn handige manier van debatteren, schuwt Wilders de rechtstreekse confrontatie en vertikt hij het om aan openbare debatten deel te nemen. Ofschoon hij een extremere verpersoonlijking is van Fortuyn bezit hij blijkbaar niet het lef om met zijn tegenstanders in de clinch te gaan en zolang niemand hem dat kwalijk neemt en hij garen spint uit zijn scheldpartijen, zal hij zich niet gedwongen voelen om daarin verandering te brengen.

Bedreigingen

Meerdere malen werd Wilders reeds bedreigd. Er werd hem zelfs voorspeld dat hij als vijand van de islam zou onthoofd worden. Toch laat de leider van de PVV zich niet intimideren en blijft hij zijn uitgesproken standpunten steeds opnieuw herhalen. Er loopt nog een proces tegen hem wegens aanzetting tot haat tegen moslims en het beledigen van een groep, maar ook wegens het haatzaaien tegen Marokkanen en niet-westerse allochtonen. De man wordt streng beveiligd, maar toch slaagde een journaliste eind 2009 erin in zijn nabijheid te komen door zich als stagiaire voor te doen.
Gerelateerde artikelen
Anti-islamstickerIn november 2013 lanceerde Geert Wilders een sticker, die hij zelf de Vlag van Waarheid en Bevrijding noemt. In de volks…
PVV: Partij voor de VrijheidDe PVV is misschien wel de meest bekende politieke partij binnen Nederland. En ook buiten Nederland heeft deze partij al…
Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Het verkiezingsprogramma van de PVV voor 2017-2021Op 15 maart 2017 vinden in Nederland de verkiezingen voor de Tweede Kamer weer plaats. Op 25 augustus 2016 presenteerde…

Reageer op het artikel "Is Wilders de reïncarnatie van Fortuyn?"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 07-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Mijn kijk op…
Schrijf mee!