InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Emile Roemer: nieuwe fractieleider SP

Emile Roemer: nieuwe fractieleider SP

Emile Roemer: nieuwe fractieleider SP Na het besluit van Agnes Kant om op te stappen als fractievoorzitter en lijsttrekker van de SP na de nederlaag bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010, moest de SP op zeer korte termijn een nieuwe fractievoorzitter kiezen. Op 5 maart 2010 is door de SP voor deze functie Emile Roemer gekozen. Roemer heeft al aangekondigd zich kiesbaar te stellen als lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen op 9 juni 2010.

Wie is Emile Roemer?

De heer E.G.M. (Emile) Roemer is geboren op 24 augustus 1962 te Boxmeer. Vanaf 1980 is hij lid van de SP en in de periode van 2006 tot nu toe lid van de Tweede Kamerfractie. Ook was hij tot zijn benoeming als fractievoorzitter, woordvoerder van Verkeer en Waterstaat.

Emile Roemer heeft bijna twintig jaar als onderwijzer gewerkt. Vanaf 1994 werd hij lid van de gemeenteraad van Boxmeer en is hij ruim vier jaar wethouder en locoburgemeester geweest. Ook was hij voorzitter van de SP in Noord-Brabant. Op 30 november 2006 werd Emile Roemer lid van de Tweede Kamer.

Fractievoorzitter

Omdat niemand zich verder kandidaat gesteld heeft voor het fractievoorzitterschap van de SP, is de 48-jarige Emile Roemer voor deze functie gekozen. Geen slechte keuze lijkt het. Roemer heeft al dertig jaar ervaring in de Socialistische Partij als gemeenteraadslid, wethouder en Tweede Kamerlid. Hij is een gedreven SP’er. Op zijn eigen pagina van de Tweede Kamer schrijft hij al sinds zijn achttiende jaar binding te hebben met de SP “om de wereld te verbeteren”. Zijn onderwijzerschap heeft hem veel affiniteit met kinderen gegeven. “Zij kunnen niet kiezen voor armoede en zij snappen dat ook niet. Daar moeten we iets aan doen.” Roemer heeft een grote hekel aan bureaucratie en houdt van aanpakken.

Emile Roemer is relatief onbekend. Toch heeft hij de steun van SP-prominenten als Harry van Bommel, Ewout Irrgang, Ronald van Raak, Krista van Velzen en Sadet Karabulut. Roemer wordt door hen omschreven als een slimme, goede en zeer vriendelijke man met humor, charisma en ervaring.

SP-leider

Emile Roemer heeft aangeven zich kiesbaar te stellen als SP-leider voor de komende verkiezingen. Tijdens het partijcongres van de SP in april 2010, zullen de leden een nieuwe lijsttrekker aanwijzen. Insiders achtten de kans echter groot dat Roemer ook de nieuwe politieke leider zal worden. Het is te hopen voor de SP dat de negatieve peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen bijtrekken. Een daling van 25 naar 11 zetels zou zeer teleurstellend zijn. De gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010 waren een belangrijke graadmeter voor de landelijke verkiezingen. Geert Wilders en zijn PVV, Partij Voor de Vrijheid, hebben grote winst geboekt en zijn vol vertrouwen over de toekomst van de PVV. Andere partijen, zoals de SP en de PvdA, moesten enorme verliezen incasseren en de peilingen wijzen uit op een groot zetelverlies voor de Tweede Kamer. Als de leiding van de SP weer in Brabantse handen valt, is Roemer wellicht net op tijd om het tij te keren. De kans is echter niet heel groot. Stemmen zouden vooral gewonnen moeten worden bij partijen als de PvdA, GroenLinks en de PVV en die kans lijkt erg klein

Tweede KamerVerkiezingen

Nederland is een parlementaire democratie. Kiesgerechtigde Nederlanders mogen elke vier jaar kiezen wie hen vertegenwoordigen in het parlement. Het parlement heeft als taken de regering te controleren en samen met de regering nieuwe wetten te maken. Het Nederlandse parlement wordt in de Grondwet de Staten-Generaal genoemd. De Staten-Generaal bestaat uit twee Kamers, de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. Bij de landelijke verkiezingen stem je op een lid van een politieke partij, zoals bijvoorbeeld Geert Wilders of Emile Roemer. Na de verkiezingen is duidelijk hoeveel stemmen de verschillende partijen hebben gekregen, hoe groot de fracties in de Tweede Kamer zijn en wie er Tweede Kamerlid worden. Tijdens de kabinetsformatie wordt gekeken welke partijen samen gaan regeren, de coalitiepartijen. Vervolgens onderhandelen deze coalitiepartijen over het regeerakkoord en de samenstelling van het kabinet. De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn wegens de val van Balkenende IV vervroegd naar 9 juni 2010. Het is duidelijk dat het dit jaar moeilijk zal worden na de verkiezingen een kabinet samen te stellen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Emile Roemer: nieuwe fractieleider SP"

Infoteur: Nicolette
Gepubliceerd: 06-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!