InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politiegeweld tijdens de G8 in Genua

Politiegeweld tijdens de G8 in Genua

Wat gebeurde er ook en weer tijdens de G8-top in het Italiaanse Genua, een paar weken voor 11 september 2001? Hier wordt je geheugen opgefrist over de beste vrienden die je hebt, politieagenten. Wanneer tientallen agenten slapende mensen aanvallen, weet je dat er iets goed mis is met de machtsverhoudingen in onze maatschappij.

Inhoud:

Wat is er besproken?

Op een G8-top worden allerlei politie-economische onderwerpen besproken door de economisch meest machtige landen ter wereld. De G8-top in Genua werd gehouden in 2001 van 19 juli tot 21 juli. Genua was reeds dagen voorafgaande aan de top in een vesting veranderd. Dat heeft niet geleid tot minder geweld; het leek juist geweld te veroorzaken. Wat er nou precies besproken is weet niemand meer.

Marteling

Een dode en 400 gewonden, waarvan 60 zwaar gewond. Een slachtoffer heeft ernstige hersenletsel, een ander mist veertien tanden. Het politieoptreden in G8-top in Genua in 2001 was een ernstige schending van mensenrechten. In een rapport sprak Amnesty International over overtreding van het verbod op marteling door de politie. De politie heeft als functie om de bevolking te beschermen. Wanneer leden van een politiekorps het tegenovergestelde doen, namelijk de bevolking aanvallen, is er sprake van een groot schandaal.

Machtsmisbruik

Er zijn in Italië 73 politiemensen gearresteerd wegens geweldpleging en machtsmisbruik tijdens de G8-demonstraties in Genua. Ze hadden een school overvallen waar 93 demonstranten lagen te slapen en de mensen mishandeld en gearresteerd. Het ernstige politiegeweld overschaduwde de top volledig. Het was een blamage voor de moderne democratie. Overigens geldt deze visie niet voor iedereen want Harry van Bommel, kamerlid van de SP eindigt zijn weblog over Genua met de woorden: ”Onze missie is geslaagd: nog nooit was er zo'n breed verzet tegen het neoliberale beleid van de grote acht industrielanden en meer dan ooit zullen de leiders van de G8 zich moeten verantwoorden voor dat beleid, was getekend, Harry van Bommel “
Van Bommel deed mee aan de demonstratie en zat in het gedeelte dat vreedzaam verliep. Op het moment dat hij deze tekst schreef wist hij maar gedeeltelijk wat er gebeurd was.

Resultaat

Er is in Genua geen akkoord bereikt over de uitvoering van het milieu-verdrag in Kyoto. Er zijn wel een hoop algemene verklaringen opgesteld over goede intenties met betrekking tot de wereld. De G8 is tegen drugs- en mensenhandel maar weten geen manier hoe dit op te lossen. De derdewereldlanden kunnen kwijtschelding van schuld krijgen als ze meer buitenlandse bedrijven toelaten. In feite is dat neokolonialisme. In ons neokolonialistische tijdperk gebruiken de bedrijven iedereen als slaven, niet alleen maar derdewereldlanden. Het is echter zo dat vele landen dit inzien en af willen van grote internationale bedrijven die gewoonten en wetten opleggen aan de bevolking door eindeloos gelobby. Derdewereldlanden zitten niet op invloed van buitenaf te wachten. Dus dat is een heilloze weg. Kortom: al met al was de Genua top een jammerlijke mislukking voor alle partijen.

Flinterdun laagje democratie beschermt tegen anarchie

De G8-top vond 7 weken voor 11 september plaats. Het schandaal dat deze top heeft veroorzaakt is totaal overschaduwd door het ineenstorten van de WTC-gebouwen. Toch is het goed om te beseffen dat zelfs in het westen tientallen agenten zich tegen burgers kunnen keren. De westerse beschaving is eigenlijk een flinterdun laagje opsmuk en als dit wegvalt is er niets dan anarchie.
Gerelateerde artikelen
Maatschappelijke stage bij Amnesty InternationalMaatschappelijke stage bij Amnesty InternationalLeerlingen die instromen in het voortgezet onderwijs kunnen een maatschappelijke stage lopen. Bij Amnesty-International…
Goedkoop vliegen met Air One vanaf BrusselGoedkoop vliegen met Air One vanaf BrusselWie goedkoop wil vliegen, doet er goed aan om Air One te overwegen bij het kopen van een vliegticket. Deze Italiaanse ma…
Genua: maritieme stadstaat vergaarde immense rijkdommenGenua was een maritieme macht van betekenis tussen 1000 en 1400. Het verwierf grote gebieden rond de Middellandse Zee. D…
Kom via Amnesty per email in actie voor vrouwenrechtenKom via Amnesty per email in actie voor vrouwenrechtenOp geweld tegen vrouwen wordt in veel landen dikwijls slap gereageerd door de plaatselijke overheid. Totdat er internati…

Reageer op het artikel "Politiegeweld tijdens de G8 in Genua"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!