InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Waarom is het kabinet Balkenende IV gevallen?
nieuws uitgelicht

Waarom is het kabinet Balkenende IV gevallen?

De eerste berichten kwamen binnen rond 4 uur 's nachts op 20/2/2010. Na een uren lange doodsstrijd van de PvdA en de CDA is er uiteindelijk een wanhoopsbesluit genomen. Balkenende IV is gevallen. Maar hoe is het uiteindelijk zo ver gekomen en wie hebben hier een rol in gespeeld?

Spanning tussen het CDA en PvdA

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur heerste er al maanden lang enige spanning tussen de PvdA en het CDA. Volgens de peilingen had de PvdA flink wat zetels verloren. Vandaar dat minister Bos met een nieuw plan moest komen. De PvdA wilde definitief een streep zetten door de missie in Uruzgan. Ondanks een verzoek van de NAVO om de missie in Uruzgan te verlengen bleef de PvdA bij zijn standpunt om de troepen uit Uruzgan terug te trekken. Minister Bos wilde uiterlijk vrijdag besluiten dat de optie van tafel zou verdwijnen. Het CDA wilde dit eerst nog verder onderzoeken.

Hoe is het zo ver gekomen?

Hoe is het zo ver gekomen dat het kabinet is gevallen? Verschillende kabinetten hebben al vijf jaar lang ruzie over de Uruzgan kwestie. Dit heeft nu zijn hoogtepunt bereikt. Hier een overzicht van de afgelopen jaren van Uruzgan-ruzie.

Zomer 2005

In 2005 dreigde de D66 het kabinet te laten vallen toen de Uruzgan missie in beeld kwam. Uiteindelijk stapte de fractieleider Ditrich zelf op. Het kabinet overweegt in dezelfde tijd ook een bijdrage te leveren aan de ISAF missie van de NAVO. Pas later wordt duidelijk dat dit over de provincie Uruzgan gaat. In die tijd een van de gevaarlijkste provincies van Afghanistan.

December 2005

De D66 is nog steeds fel tegen de missie in Uruzgan en probeert er alles aan te doen om dit te voorkomen. Het kabinet neemt daarom geen besluit maar komt wel met een voornemen om militaire steun te gaan leveren in Uruzgan.

Januari 2006

Er ontstaat een ware kabinetscrisis. De Tweede Kamer weigert zelfs om ook maar over de missie te debatteren. Na een nieuwe kabinetsbrief wordt duidelijk dat er toch een vorm van bereidheid is voor de missie. Het parlement begint eindelijk weer openlijk te praten.

Februari 2006

Het akkoord ligt op tafel. De Kamer besluit met een grote meerderheid dat de missie in Uruzgan het groene licht krijgt. De missie zou tot uiterlijk augustus 2008 duren.

Zomer 2007

Het nieuwe Balkenende, samen met de PvdA en de ChristenUnie sluiten niet uit de missie in Uruzgan langer gaat duren dan gepland. Namelijk augustus 2008.

December 2007

De Tweede Kamer stemt in met een twee jarige verlenging van de missie.

Najaar 2009

Weer ontstaat er een situatie waarin er druk gespeculeerd wordt. De missie moet misschien weer verlengd worden. De PvdA en de ChristenUnie zijn hier fel op tegen. Die dienen zelfs een motie in om de troepen uit Uruzgan te halen.

Begin 2010

De PvdA blijft bij zijn standpunt. Na een urenlang debat valt het kabinet uiteindelijk rond 4 uur 's nachts. Dit betekent het einde van Balkenende IV.

Hoe moet het nu verder?

Hoe moet men nu verder? Het kabinet zal door blijven draaien op een laag pitje om toch de meest belangrijke beslissingen te kunnen nemen. Alle andere zaken zullen in de koelkast gestopt worden totdat er een nieuw kabinet is gevormd. De Tweede Kamer wilt graag binnen drie maanden nieuwe Kamer verkiezingen gaan houden. De meeste partijen zullen zich nu eerst gaan concentreren op de gemeenteraadsverkiezingen. Premier Balkenende zal op 21/2/2010 zijn ontslag aan bieden aan Hare Majesteit de Koningin.

Misschien toch een langere Uruzgan missie?

Er bestaat een kans dat de missie toch nog verlengd gaat worden. Als er een nieuw kabinet gevormd wordt waarin er een meerderheid van de Kamer voor de missie Uruzgan stemt, zal het verzoek van de NAVO alsnog gehonoreerd worden. Misschien is de val van Balkende IV dan voor niets geweest.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanHet ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanNa een oorlog om Afghanistan te bevrijden van het Taliban regime, moest het verwoeste land ondersteund worden in de wede…
De regering en het kabinetDe regering wordt gevormd door de koningin en alle ministers. Het kabinet bestuurt het land en voert het beleid uit. Dez…
Bronnen en referenties
  • Algemeen Dagblad van 20 februari 2010

Reageer op het artikel "Waarom is het kabinet Balkenende IV gevallen?"

Reactie

Franet (infoteur), 07-01-2011 00:19 #1
Voordat een kabinet valt, heeft het korte of langere tijd geregeerd. Voordat het geregeerd heeft, is het natuurlijk eerst gevormd. Het wordt gevormd op basis van de verkiezingsuitslag. De verkiezingsuitslag van 22 november 2006 was dusdanig, dat er niet veel reële mogelijkheden waren: CDA en VVD hadden geen meerderheid, ondanks dat ze het liefst met elkaar door waren gegaan. De PVV van Geert Wilders werd genegeerd, en de Christenunie maakte een enorme ruk naar links. Het gevolg was natuurlijk dat er een in mijn ogen links kabinet kwam, wat inhield: geen goed beheer over de staatsfinanciën, vervlakking van normen en waarden, niet daadkrachtig optreden tegen uitwassen in onze maatschappij, zodat de islam steeds meer voet aan de grond krijgt. Het CDA moest dit allemaal met lede ogen aanzien, maar stond machteloos. Toen uiteindelijk op 9 juni 2010 de kiezers hadden gesproken, kreeg het CDA voor de tweede keer een gigantische klap, na 3-4 jaar met de PvdA te hebben samengewerkt. Hetzelfde was gebeurd in 1994, toen het CDA bijna 5 jaar had geregeerd met de PvdA.
We hebben nu weer een kabinet van VVD-CDA, met gedoogsteun van de PVV. Laten we hopen dat deze samenwerking goede vruchten zal afwerpen, zodat Nederland een land wordt waar we trots op kunnen zijn!

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 20-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!