InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Alles over de SP: van oorsprong Maoïsten

Alles over de SP: van oorsprong Maoïsten

Alles over de SP: van oorsprong Maoïsten De Socialistische Partij deed het jaren lang heel goed. In 2010 leek daar echter een kentering in te zijn gekomen. De Socialistische Partij behaalde in 2006 een mega overwinning, maar in 2010 ging het alleen maar slecht. Met de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 is het afwachten wat de Socialitsche Partij dan gaat doen.

Geschiedenis van de Socialistische Partij (SP)

  1. De SP werd in 27 oktober 1972 opgericht als Maoïstische partij. China was het grote voorbeeld van de politieke fractie. De partij wilde vooral op lokaal niveau de maatschappij veranderen.
  2. In 1986 lukte het de SP om veertig raadsleden te behalen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Een zetel in de Tweede Kamer behalen lukte echter niet.
  3. In 1991 veranderde de SP haar visie. Het Marxisme- Leninisme werd in dat jaar afgezworen.
  4. In 1994 voerde de SP campagne met de leus “ Stem tegen, stem SP”. Het logo veranderde in een rode tomaat. De fractie verheft zich in 1994 als tegenpartij. Op 3 mei 1994 werden Jan Marijnissen en Remi Poppen de eerste Tweede Kamerleden voor de SP.
  5. In 2002 groeide de Socialistische Partij van 2 naar 5 zetels in de Tweede Kamer
  6. In 2004 is het ledental zo hard gestegen dat de partij ongeveer de derde partij van Nederland is. Bij voortijdige verkiezingen verovert de SP 25 zetels in de Tweede Kamer
  7. In juni 2008 heeft Agnes Kant de leiding van de SP overgenomen van Jan Marijnissen

Ledental SP daalt in 2010

In 2009 en 2010 zegden ruim 4000 SP-ers hun lidmaatschap op van de partij. Qua ledental is de SP in 2010 dan nog wel steeds de derde partij.

Dwingende partijregie en fraude SP

De SP wordt door de leden en vooral de lokale afdelingen ervaren als vrij dwingend. Het partijbestuur heeft de regie in alle geledingen. In 2010 leidde dat zelfs tot partijfraude in de gemeente Skarsterlân, althans zo stelden de frauderende leden van de werkgroep. De werkgroep daar zette eigenhandig een handtekening onder de kieslijst, terwijl de partij helemaal niet was goedgekeurd door het hoofdbestuur. Mogelijk dat zij voor deze rol nog worden vervolgd. Saillant detail is wel dat de leden wel afzonderlijk gewoon gekozen konden worden in 2010, omdat alles al was goedgekeurd door de kiesraad in die gemeente. In 2007 was er overigens ook een behoorlijke leegloop uit de partij. Gemeenteraadsleden en Provinciale Statenleden verlieten bij bosjes hun plek. Ook was er veel kritiek op de partijleiding, omdat die al heel lang uit dezelfde personen bestaat.

SP eist deel beloning politiek werk voor de staatskas

Alle politici van de SP zijn verplicht om een deel van de beloning die zij krijgen voor hun politieke werk af te staan aan de partijkas.

Raadsverkiezingen 2006 en 2009 voor SP

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 behaalde de SP flink wat nieuwe zetels. Ze ging van 170 naar 342 raadsleden. In 2010 doet de Socialistische Partij in 109 gemeenten mee met de gemeenteraadsverkiezingen.

Leiderschapswisseling Marijnissen en Kant werkt in nadeel

Het feit dat Jan Marijnissen werd vervangen door Agnes Kant wordt door veel experts gezien als een reden waarom het ledental terugloopt en de animo voor de partij is verkleind. Marijnissen was echt een leider, terwijl Kant vooral voor veel mensen die tegenpartij kant lijkt te exploiteren.
Gerelateerde artikelen
Wat verdient een raadslid?Een raadslid zijn is geen volledige baan. De verdiensten zijn gebaseerd op het aantal uren dat het werk waarschijnlijk z…
Spanje: politieke indeling: de gemeentenSpanje kent zowel miljoenensteden als gemeenten waar minder dan 100 inwoners wonen. Hoe is het gemeentebestuur geregeld…
Israël: politieke partijen in de Knesset (2015)Israël: politieke partijen in de Knesset (2015)Het politieke systeem in Israël is gebaseerd op proportionele vertegenwoordiging met een veel partijensysteem. Hoewel er…
Vrouwendag: waar komt vrouwendag vandaan?Vrouwendag: waar komt vrouwendag vandaan?Op 8 maart wordt vrouwendag gevierd. Maar waar die vrouwendag nu precies vandaan komt is nog steeds niet helemaal duidel…

Reageer op het artikel "Alles over de SP: van oorsprong Maoïsten"

Reacties

Jorein Versteege, 31-03-2010 13:45 #2
Het klopt inderdaad dat oude centralistische methodes soms nog gebruikt worden binnen de SP. Het royeren van kritische revolutionair socialisten ( Offensief leden ) is daar een voorbeeld van. Maar het is niet de afdrachtregeling die er voor zorgt dat de mensen het vertrouwen in de partij verliezen. Dat komt voornamelijk door de coalitiepolitiek van de huidige partijleiding.

In plaatst van te strijden tegen het neoliberalisme van de PvdA, probeert de SP juist om een coalitiegenoot te worden van die asociaal democraten. De afdrachtregeling is juist een zeer goede regeling. Terwijl de politieke elite in Den Haag 7000 tot 8000 euro verdient per maand, krijgt een SP Kamerlid niet meer dan het gemiddelde loon in Nederland.

Bart, 03-02-2010 10:12 #1
De SP wordt door de leden en vooral de lokale afdelingen ervaren als vrij dwingend. Het partijbestuur heeft de regie in alle geledingen. In 2010 leidde dat zelfs tot partijfraude in de gemeente Skarsterlân.

Wat een onzin. Hoe kun je fraude in een gemeente nu gelijk stellen aan een dwingend karakter van het partijbestuur. Elke landelijke partij geeft goedkeuring aan lokalen om de naam van de partij te gebruiken. Zelfs Wilders en Verdonk.
Je kunt veel zeggen over een centraal geleide SP, maar dit is een uitermate slecht voorbeeld. Die hele alinea is geen beschrijving, maar een fikse opinie. Geen kennisbank, maar column van een onbekende auteur die geen enkele kaas heeft gegeten van het schrijven van een encyclopedie.

Je zegt: ledental daalt in 2010. Dat jaar is net begonnen. Je bedoelt natuurlijk. Het ledental daalde in 2009, en die cijfers worden in 2010 bekend gemaakt.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 2
Schrijf mee!