InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Gedoogbeleid: coffeeshops in Nederland

Gedoogbeleid: coffeeshops in Nederland

In Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederlandse coffeeshopbeleid. Als iets verboden is, is het spannend om te doen; daardoor kan wiet roken heel populair worden. Maar dat is niet de enige reden dat er minder drugs wordt gebruikt in Nederland dan andere landen.

Inhoud:

Coffeeshopbeleid werkt

Het coffeeshopbeleid in Nederland is uniek voor de wereld. In heel de wereld gebruiken mensen marihuana. In de V.S. gebruikt een groter deel van de bevolking cannabis dan in Nederland. Toch is wiet verboden in de V.S. en in Nederland kun je het in elke stad en vele dorpen kopen. Dat bewijst dus dat als cannabis vrij verkrijgbaar is, mensen niet automatisch meer ervan gaan gebruiken.

Gedoogbeleid

Het softdrugsgebruik onder toezicht van een coffeeshophouder die gecontroleerd wordt door de overheid leidt ertoe dat Nederland minder drugsproblemen kent dan de meeste andere landen. In Nederland zijn de bestuurders zo verstandig om in te zien dat als je geen koffieshops zou hebben, wiet bij een illegale dealer gekocht moet worden. Deze heeft ook hard drugs in zijn bezit. Softdrugsgebruikers komen hierdoor in aanraking met harddrugs. Harddrugs zorgt voor meer problemen dan softdrugs. Er is geen toezicht van een coffeeshophouder, dus er gebeuren meer ongelukken. Sluiting van koffieshops zorgt dus voor meer drugsproblemen.

War on drugs

Bron: Michal hadassah, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Michal hadassah, Flickr (CC BY-2.0)
De tegenhanger van het gedoogbeleid is het war-on-drugsbeleid. De oorlog tegen drugs is een heilloze strategie. Wetenschappers en onderzoekers constateren keer op keer dat het effect averechts is; er komen meer drugs op de markt. Hoe komt dat? Doordat de politie de drugs bestrijdt, lopen de dealers en smokkelaars meer risico om gepakt te worden. Hoe hoger het risico van een onderneming, hoe meer geld mensen willen krijgen om het uit te voeren. De drugs worden duurder. Omdat de drugs duurder worden is het meer winstgevend. Daarom komen er meer drugdealers! Deze dealers weten hoe ze een klantenkring moeten opbouwen door te ‘pushen’. Er gaan meer mensen drugs gebruiken. Het war-on-drugs beleid is alleen goed voor de portemonnee van de drugsbaronnen.

Wetenschap

In wetenschappelijke termen heet dat als volgt. Een beleid van repressie leidt tot een toename in gebruik van softdrugs, toename van harddrugsgebruik grotere frequentie van drugs gerelateerde ongelukken. Repressief beleid vindt plaats in alle ons omringende landen en daar gebruiken meer mensen softdrugs dan in Nederland. Ook gebeuren daar meer ongelukken met drugs in het spel. Dat begint men nu in Frankrijk, Engeland en Duitsland ook te begrijpen. In Engeland zijn de eerste coffeeshops al geopend met het Nederlandse gedoogbeleid als voorbeeld.

Inconsequentie

Er zit een grote tegenstrijdigheid in het gedoogbeleid. Dat is namelijk dat de massale kweek van planten illegaal is terwijl de wiet wel verkocht mag worden. In Nederland mag je als particulier 5 wietplanten hebben. Dat levert hooguit genoeg op voor een paar dagen omzet in een shop. Professionele wietkwekerijen zijn verboden. De coffeeshophouders worden hierdoor voor aanvoerproblemen gesteld. De inconsequentie in het gedoogbeleid is een veel gehoord punt van kritiek. Als alternatief zou je de kweek kunnen legaliseren. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat boeren en tuinders massaal op de kweek van wiet overstappen omdat het meer geld opbrengt. Die gedachte gaat politici een stap te ver. Het is de politiek nog niet gelukt om een nette oplossing voor dit probleem te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
Wat is de wietpas en de wietpas light?Wat is de wietpas en de wietpas light?De wietpas werd ingevoerd door Kabinet-Rutte en werd ingevoerd op 1 mei 2012 in het zuiden van Nederland. De pas ontving…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Wetgeving rondom cannabisHet drugsbeleid in Nederland is gecompliceerd en zorgt vaak voor onduidelijkheden. De wetten zijn tegenstrijdig en de gr…
Het Gedoogbeleidmijn kijk opHet GedoogbeleidHoe vertel ik het aan mijn zoontje? Dat wijst zich vanzelf bij een avondwandeling in het park waar de inspiratie voor he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gedoogbeleid: coffeeshops in Nederland"

Reacties

Hocuspocus, 22-05-2013 10:15 #12
Ja natuurlijk moeten we wiet legaliseren. En legale kweekerijen hebben we meer aan.Ook daarvoor de juiste vergungingen maken voor de juiste mensen.Ook met bepaalde voorwaardes en criteria net als iedere andere onderneming. Zeker dat de economie daar er een stukje beter van zal worden. Kunnen ze in andere landen het gedoogbeleid misschien ook een beetje aanpassen aan de bijna 21e eeuw. Al met al wiet en alcohol bestaan al sinds sint juttemes dus waar klagen we over. De meeste mogen blij zijn dat we deze zogenaamde uitlaatkleppen hebben ja toch. En betrek het geloof hier nou niet bij, dat is toch klink klare onzin. Geloof is een kwestie van geloof geloof ik en dat mag je dus zelf weten. Hiermee ook mijn sollicitatie aan degenen die een legale wietkwekerij in de toekomst misschien gaan beginnen. Zelf ben ik meer een werknemer dan een werkgever maar wie weet… Met vriendelijke groet Hocuspocus

Vg, 24-04-2012 17:05 #11
Ik ben zelf voor legalisering. het is toch raar dat iets als wiet zo hard bestreden wordt en nu in 2012 al helemaal! De koffieshops zijn gewone horecaondernemingen net als een kroeg. En overlast is er ook niet van kijk eens met uitgaan 's nachts mensen schreeuwen op straat. En druk knockpartijen vandalisme. En mensen die weggaan van een coffeeshop lopen rustig weg. Niks geen gezeik. Zelf zit ik vaak in de coffeeshop en er is echt niks mis mee! Waarom niet een grote wietkwekerij net als een bierbrouwerij. Alcohol is toch veel schadelijker? Ik kan nog wel even doorgaan met mijn visie op het gedoogbeleid en wiet in het algemeen. Maar ik laat het even hierbij voor nu de groeten! Reactie infoteur, 15-05-2012
Wiet en alcohol zijn allebei niet gezond. Alcohol is legaal en wiet niet, dat is een politieke keuze. Het zou eerlijker zijn als beide legaal waren. Bovendien zijn er ruim 1 miljoen alcoholverslaafden in Nederland. Je zou dus inderdaad kunnen stellen dat alcohol schadelijker is dan wiet.

Stan, 29-07-2011 21:23 #10
Hanneke alcohol is ook drugs, alcohol is verslavender dan wiet, mensen hebben alleen een bepaald beeld bij wiet omdat het niet legaal is en alcohol wel Reactie infoteur, 30-07-2011
Stan, volgens mij heb je gelijk. Hanneke vertegenwoordigt het meest consevatieve standpunt. Verbieden is geen goede maatregel als je wilt voorkomen dat mensen wiet gebruiken. In Nederland wordt dankzij het koffieshopbeleid juist minder hard drugs en minder soft drugs gebruikt dan in andere landen. Alles wat verboden is blijkt spannender om te doen en daardoor meer aantrekkelijk. Omdat de prijs bij een verbod hoger is zullen er juist meer dealers komen die geld willen verdienen. In andere landen verkopen dealers niet alleen wiet maar ook andere drugs, jongeren stappen daar veel sneller over van wiet naar hard drugs dan in Nederland.

Hanneke Vlegt, 30-05-2011 19:25 #9
Ik vind het ongehoord. Ik vind dat ze alles moeten verbieden. Dat lijkt me het beste. Gewoon verbieden en hard bestraffen. Boetes uitdelen en de gebruikers hun medische hulp zelf maar laten betalen. Ze kunnen toch gewoon een biertje drinken? Warom moet er zonodig weer drugs gebruikt worden! Gebruik tocg alcohol en geen drugs! En wiet stinkt ook nog eens heel erg! Alcohol kan reinigen als je niet teveel drinkt zeg mijn man.
Dit moet gewoon verboden worden, net als de paddo's! Verbieden is het beste. Alles verbieden! Dat zal ze leren wanneer ze daar in hun ziektebedden weg liggen te kwijnen. Uiteindelijk zien ze hun eigen zonden wel in, de zwakke zielen. Ik ben een verlicht Christen en hoop dat wij met ons gelof en onze kerk de ongelovigen zullen laten inzien dat er maar een waarheid is. En dat is het woord van de Heer. Reactie infoteur, 30-07-2011
Hanneke, de kerk misbruikt juist de waarheid om macht over mensen uit te oefenen.

Tom008 (infoteur), 07-01-2011 12:47 #8
Beste Franet. Iets wat niet goed is mag volgens jou nooit toegelaten worden. Maar wie bepaalt wat goed is? Volgens wetenschappers is alcohol slechter dan wiet. Alcoholisme is dodelijk en wiet roken niet. Het gedoogbeleid tav wiet is juist in gang gezet omdat wiet niet erg schadelijk is.

Franet (infoteur), 07-01-2011 12:19 #7
Problemen moeten altijd bij de bron worden aangepakt. Allereerst het begrip "gedoogbeleid." Het woord gedogen betekent: iets waarvan men weet dat het NIET goed is tóch toelaten, vaak onder het mom van het vele werk ( zowel administratief alsook qua menselijke inspanning) dat daaraan gekoppeld is. Nu ben ik van mening dat iets wat niet goed is, NOOIT toegelaten dient te worden.
Vanuit deze basisregel moeten we dus werken, waarbij we de bron niet uit het oog moeten verliezen. Welnu, door simpelweg via de wet drugsgebruik te verbieden, zonder verder iets te doen, is een te gemakkelijke voorstelling van de gang van zaken. Het zou een illusie zijn om te denken dat daarmee alles opgelost zal zijn. Nee, we moeten terug naar de bron, en dat is de vraag: Waarom gebruiken verschillende mensen drugs? Als we het antwoord op die vraag krijgen, dan kunnen we verder komen, met de juiste hulpverlening en nazorg.
Dus resumerend: Gedoogbeleid? NEEN! Maar geef mensen wèl zin en inhoud aan hun leven. Laten zij hun gaven en talenten gebruiken om elkander te dienen en op die manier bij te dragen aan een betere wereld.

Tom008 (infoteur), 03-12-2010 11:47 #6
De bronnen voor dit artikel zijn niet meer online. Hieronder is een statistische vergelijk tussen cannabisgebruik. Er blijkt dat in de VS ruim 12% cannabis gebruikt en in Nederland ruim 5%. Andere landen staan ook vermeld maar alleen Ned. en VS hebben cijfers vanaf 12 jaar. Duitsland heeft bv cijfers vanaf 18 jaar op deze site.
http://www.nationmaster.com/graph/lif_can_use-lifestyle-cannabis-use
Hieronder een betoog van 3 ex-presidenten van Mexico, Brazilië en Colombia over de mislukte war on drugs.
http://online.wsj.com/article/SB123535114271444981.html

Zwaarmetaalkabouter, 03-12-2010 07:27 #5
Beste Tom008,

Ik kwam hier toevallig terecht, een tijdje na publicatie zie ik… toch heb ik een opmerking. Mogelijk heb je er wat aan.

Jammer dat er in je stuk geen bronvermeldingen staan op de plekken waar je de wetenschap aanhaald. Nu denk ik dat je gelijk hebt. Hoe harder je drugs aanpakt, hoe hoger de prijs en hoe aantrekkelijker het wordt om risico's te nemen het toch te verkopen. Het is een cirkel waar je niet uitkomt. Of compleet legaliseren een oplossing is durf ik niet te zeggen, maar meer repressie heeft zeker niet het gewenste effect, daar zijn voorbeelden genoeg van lijkt me.

Maar goed, het verhaal zou sterker zijn met duidelijke bronvermeldingen en mogelijk links naar artikelen die je beweringen onderschrijven.

Tom008 (infoteur), 04-07-2009 10:34 #4
Beste Arthur,
Het gedoogbeleid houdt onder meer in dat je 5 plantjes mag kweken, dus als je vindt dat 5 plantjes kweken moet kunnen, dan ben je niet volledig tegen het gedoogbeleid. Kortom: je spreekt jezelf tegen.
Wat betreft de overlast: laten we de voetbalcompetitie ook maar stilleggen; geeft zoveel overlast. En door alcoholgebruik worden elk weekend de ziekenhuizen weer gevuld, dus dat moet ook stoppen? Zo simpel als je de wereld voorstelt, zo is het niet!

Arthur Hennekam, 03-07-2009 11:28 #3
Gedoogbeleid volledig beëindigen. In Roosendaal en Bergen op Zoom gaan alle coffeeshops per 16 september dicht. Gelukkig. Wie graag een jointje rookt, geen probleem, die moet zelf wat plantjes kweken. Dat er in Nederland minder drugsproblemen zijn is een leugen, de schrijver vergeet volledig de geconstateerde bijbehorende criminaliteit.

Dixie, 06-06-2008 12:13 #2
't is toch wel een stuk rustiger geworden in Terneuzen nu Checkpoint dicht is. Stukken minder Belgen en Fransozen die door Terneuzen Scheuren (regelmatig snelheden boven de 100km/u, waar 50 is toegestaan), minder overlast op de parkeerplaatsen en buurten die er omheen liggen. Wat mij weer duidelijk maakt dat men het wel kan verbieden, laat die lui het maar in eigen land zoeken ipv hier, tenslotte is 90% van de bezoekers daar afkomstig uit omringende landen.

Mark, 29-07-2007 21:51 #1
Dankzij het huidige beleid, worden de problemen enkel nog verder in de hand gewerkt, de transparantie en relaxedheid, is sinds de jacht op cannabiskwekers erg afgenomen.
Ne er meer winst te maken is… zijn er meer en meer georganiseerde bendes die de kop op steken, met alle gevolgen van dien. Lieden die zich bezighouden, met het illegaal aftappen van stroom etc, … zouden gewon voor dat feit, als ware pure diefstal, wel worden aangepakt.
Drogerende middelen zullen er altijd blijven, en gebruikt worden, of ze nu door de overheid als legaal of illegaal worden bestempeld.
Ach, . nog even en ook de middenklasse zal merken dat ook hun vrijheid moet inleveren, want dankzij het prestatiecontract, is de samenleving de dupe van onzinnige eisen, t.o.v de ordehandhavers, … want wees eerlijk, hoe kun je een mininmum arrestaties als richtlijn opgeven. Reactie infoteur, 30-10-2007
Mark, het zou wel goed zijn als andere landen ook coffeeshops toestaan, om softdrugstoerisme tegen te gaan. Nederland blijft voorlopig ver voorop lopen met zijn beleid en Europese consensus is ver te zoeken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 12
Schrijf mee!