InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Politieke partijen in de VS

Politieke partijen in de VS

Politieke partijen in de VS Politieke partijen in de Verenigde Staten zijn niet te vergelijken met de politieke partijen in Nederland. Ze zijn niet, of in elk geval niet uitdrukkelijk, gebaseerd op ideologie, geloof of klasse. Als organisatie stellen ze niet zoveel voor, het zijn vooral kiesmachines die actief zijn bij verkiezingen. Ze zorgen ervoor dat hun kandidaten worden gekozen voor de openstaande functies. Het programma kan van de ene naar de andere kandidaat nogal wat variëren. Gezien het feit dat ze alleen actief zijn in verkiezingen, is er meestal geen oppositieleider die een partij leidt als ze niet het presidentschap hebben. Een nadeel is dat het hierdoor moeilijk wordt de zittende president onder druk te houden. Het werkt heel anders dan in een parlementair systeem.

In de Verenigde Staten zijn twee politieke partijen van belang: de Democratische Partij en de Republikeinse Partij. Alle politieke posities, waarvoor verkiezingen gelden, worden door de Republikeinen of Democraten bezet. Af en toe hoor je van een derde (andere) partij, maar die heeft nauwelijks invloed op de Amerikaanse politiek.

De Democraten

De partij werd in 1792 opgericht en in de 20e eeuw bracht de partij presidenten zoals Woodrow Wilson, Franklin D. Roosevelt, John F. Kennedy, Jimmy Carter, en Bill Clinton voort. Nadat Barack Obama op 4 november 2008 tot president gekozen werd, behoort hij ook tot deze lijst van presidenten.

De VS kent een tweepartijenstelsel, de facto genoemd. Dit zijn dus de Democraten en de Republikeinen. Deze partijen zijn beide behoorlijk groot. Het is daarom ook niet vreemd dat de Democratische Partij (of de Republikeinse Partij) geen ideologische eenheid vormt. De partijen zijn verdeeld in verschillende facties. Een factie is een politieke groepering, die deel uitmaakt van een grotere groep. De Democratische Partij is verdeeld in diverse facties, variërend van sociaal-libraal tot conservatief. De laatste decennia wordt de partij gedomineerd door centrum- en sociaal-liberaal gerichte politici. In de Verenigde Staten wordt de Democratische Partij vaak aangeduid als "Liberal". In tegenstelling tot Europa staat "Liberal" volgens de Amerikaanse interpretatie voor centrum-links. De Democratische Partij kent echter ook facties die meer in het midden of rechts van het midden staan. De belangrijkste van hen zijn Democrats for Life en de Conservative Democrats. Andere facties van deze partij zijn:
  • Progressive Democrats.
  • Liberal Democrats; zij staan iets rechts van de Progressive Democrats. Zij zijn tegenstander van een oorlogzuchtige buitenlandse politiek en vrije handel. Barack Obama behoort tot deze factie.
  • Religious Left.
  • Moderate Democrats.
  • Libertarian Democrats.

De Democraten zijn progressiever en hervormingsgezind, zij richten zich meer op ‘de gewone man’ en krijgen dus meestal stemmen van mensen met een lager inkomen en van de zwarte bevolking. Daarom willen zij een sterke regering en president. In het algemeen willen de democraten het volgende:
binnenlandse politiek:
  • proberen Amerika op een meer stabielere koers te krijgen;
  • meer geld besteden aan het onderwijs;
  • antiterreur wet aanpassen aan de omstandigheden;
  • de economie weer op de rails krijgen;
  • 3 miljoen banen creëren;
  • staatsschuld halveren;
  • belastingverlaging bij hogere inkomens;
  • zijn voor abortus;
  • zijn tegen homohuwelijken;
  • beschermen niet alle wapenfabrikanten;
  • zijn tegen de doodstraf (met uitzonderingen).

Het logo van de Democraten is een blauw, wit en rode ezel. Ze hebben zelf niet gekozen voor dit logo, dit logo is voor hun gemaakt door een cartoonist genaamd Thomas Nast. Hij tekende dit in 1874. Hij heeft ook het logo ontworpen voor de Republikeinen. Hun logo is een olifant in plaats van een ezel. Sindsdien zijn de logo’s blijven hangen bij de Amerikanen. Om te voorkomen dat deze dieren zouden worden gebruikt om de partij belachelijk te maken, hebben beide partijen de dieren geadopteerd als partijsymbool.

De Republikeinen

De Republikeinse Partij, ook wel Grand Old Party (GOP) genoemd, is op 28 februari 1854 opgericht. De voornaamste reden voor de oprichting was de geplande uitbreiding van de slavernij in andere staten van de VS, waar de partij zich tegen wilde verzetten.

Tegenwoordig hebben veel leden van het Old Right, de paleoconservatieven, veelal gebroken met de Republikeinen. Hun aanhang is echter nog steeds aanzienlijk binnen de Republikeinse omgeving. De paleoconservatisme is een traditionalistische stroming binnen het Amerikaanse conservatisme. De hoofdlijnen van de opvattingen van het paleoconservatisme zijn een isolationistisch beleid van de Amerikaanse overheid en geen (militaire) interventie in zaken die zich buiten Amerika afspelen. Het paleoconservatisme staat tegenover de nieuwe conservatieve stromingen binnen de Amerikaanse samenleving, zoals het neoconservatisme. Het neoconservatisme is intellectueel verwant aan de New Right, maar hecht meer waarde aan de welvaartsstaat. Ze zijn juist voorstander van een actieve buitenlandse politiek en een groot voorstander van de oorlog in Irak.

Ook de Republikeinse Partij bestaat, net zoals de Democratische Partij, uit diverse facties. De conservatieve facties hebben de overhand, hoewel er ook groepen liberale Republikeinen zijn. In het verleden was dit juist omgekeerd, in de 19e en het begin van de 20e eeuw was de Republikeinse Partij progressief en was erg geliefd in de geïndustrialiseerde noordelijke staten. De partij bestaat nu uit de volgende facties:
Conservatieven:
  • Religious Right.
  • Social Conservatives.
  • Fiscal Conservatives.
  • Paleoconservatives.
  • Neoconservatives.
  • Libertarian Conservatives.
  • Federalists.
Gematigden en liberalen:
  • Moderates.
  • Liberal Republicans (vroeger Rockefeller Republicans).

Tot ongeveer 2006 was de basis voor de Republikeinse Partij niet klasse, maar cultuur. De beste voorspeller van Republikeins denken onder blanke Amerikanen is namelijk kerkbezoek. Als je jezelf afvraagt of iemand Republikein of Democraat is, dan is het minder belangrijk om naar regio en beroep of opleiding te kijken, maar je kunt beter twee indicatoren gebruiken: gaat de betreffende persoon naar de kerk en is hij of zij getrouwd en heeft hij of zij kinderen? De republikeinen krijgen daarom meestal stemmen van mensen met een gemiddeld hoger inkomen en van mensen die regelmatig naar de kerk gaan.

In het algemeen willen de Republikeinen het volgende:
  • een zeer optimistische blik richting de toekomst;
  • strengere eisen aan openbare scholen;
  • de anti-terreurwet van 9/11 verlengen;
  • verbetering in de economie;
  • een belastingverlaging en herscholing voor werklozen;
  • zijn tegen abortus (er zijn uitzonderingen);
  • zijn tegen homohuwelijken;
  • beschermen van de wapenfabrikanten;
  • zijn voorstander van de doodstraf.

De Republikeinse en Democratische Partij verschillen op hoofdpunten van elkaar: de Republikeinen krijgen veel steun uit het bedrijfsleven, zij zijn conservatiever, minder soepel en gehecht aan hun tradities. Zij benadrukken het recht op bezit en komen daarom meer op voor de rijken ('haves’) en niet voor de minder rijken (‘have-nots’). Vrij ondernemerschap en vrije burgers zijn belangrijk. De overheid moet terughoudend zijn en pas optreden als de burgers het zelf niet kunnen of niet doen. Ze zijn voor een harde aanpak, het moet duidelijk zijn welke dingen er wel en niet worden getolereerd in Amerika en vooral in het buitenland. Dit is te zien bij bijvoorbeeld de oorlog in Irak en de doodstraf waarvan ze vinden dat die in meer staten ingevoerd moet worden. Tevens zijn de Republikeinen erg gelovig, ze zijn tegen abortus en het homohuwelijk want dat hoort niet volgens de Bijbel, daarom stemmen ook veel gelovigen op de Republikeinen.

Het logo van de Republikeinen is een rood, wit met blauwe olifant. Dit logo is ontworpen door een cartoonist in 1874, zoals ook vermeld werd bij de Democraten.

Een aantal belangrijke presidenten in de geschiedenis van de VS waren:
  • Abraham Lincoln.
  • Dwight Eisenhower.
  • Richard Nixon.
  • Ronald Reagan.
  • George H. Bush.
  • George W. Bush.

Lees verder

© 2009 - 2017 Roxan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Checks and balancesChecks and balancesDe Amerikaanse politiek is nogal complex. Met het House of Representatives, The Senate, Supreme Court, president en vice…
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
Democraten versus RepublikeinenDemocraten versus RepublikeinenElke vier jaar worden in de Verenigde Staten de presidentverkiezing gehouden. Op de dinsdag na de eerste maandag in de m…
Amerika zonder geldWederom breekt er een periode aan die door alle financiële belanghebbenden over de hele wereld wordt gevolgd. Volgens be…
Bill Clinton, een typische manBill Clinton, een typische manOf je meer voor de democraten bent of meer voor de republikeinen maakt niet uit, Clinton is sowieso een van de president…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PhilipBarrington, Openclipart
  • http://www.amerika.nl/politiek/html/systeem/partijlid.htm
  • http://www.amerika.nl/elections/html/openingen/polpartijen.htm
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/26064
  • http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?vak=1540934&thema=1540932&onderwerp=1540920&item=1953971&nr=2157348&template=templates%2Finfoblok.jsp
  • http://www.endandit.nl/regionaal/03119843/waar-staan-republikeinen-en-democraten-nou
  • http://www.dag.nl/buitenland/republikeinen-versus-democraten-15571
  • http://www.trouw.nl/krantenarchief/2000/11/09/2464110/De_toekomst_is_aan_de_Democraten._Of_aan_de_Republikeinen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Republikeinse_Partij_(Verenigde_Staten)

Reageer op het artikel "Politieke partijen in de VS"

Infoteur: Roxan
Laatste update: 01-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!