InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Mythen over Israël & Midden-Oosten conflict

Mythen over Israël & Midden-Oosten conflict

Mythen over Israël & Midden-Oosten conflict Wat bezielt vele mensen om zich zo af te zetten tegen Israël, de Joodse Staat? Voor de moslimwereld speelt vooral het idee dat Joden er op uit zijn om het hele Midden-Oosten te controleren. Voor vele anderen spelen antisemitische motieven een rol. Wat ook de reden mag zijn, het is duidelijk dat vele verkeerde denkbeelden over Israël de ronde doen in zowel de academische wereld als de media. In dit artikel aandacht voor de 10 belangrijkste mythen over Israël en het Midden-Oosten conflict.

Mythe 1: Joden hebben geen historische band met Israël/Palestina

Velen beschouwen de vestiging van Joden in Palestina als een vorm van Europees kolonialisme c.q. imperialisme. De banden van de Joden met Israël dateren echter al uit de tijd van de Bijbel en gaan zo'n 4000 jaar terug. Hoewel het grootste deel van de Joods bevolking 2000 jaar geleden door de Romeinen is verjaagd hebben er sindsdien altijd wel Joden gewoond. Joden bleven ook altijd dromen en bidden van een terugkeer naar Israël.

Mythe 2: Joden hebben geen unieke claim tot Jeruzalem

De Joods band met Jeruzalem bestaat al meer dan 3000 jaar. De moslims hebben niet zo'n band. De islam is pas 1300 jaar geleden gesticht en Jeruzalem heeft nimmer een belangrijk deel uitgemaakt van de islam. Bovendien is voor Joden de hele stad heilig. Voor de moslims geldt alleen de Rotskoepel als heilige plek. Sinds 1840 vormen de Joden de meerderheid van de bevolking. Pas sinds 1967, toen de hele stad in Joodse handen kwam, kent de stad religieuze vrijheid voor alle godsdiensten.

Mythe 3: De Zionisten zouden nooit bereid zijn geweest het land te delen

De Zionisten hebben nooit als doel gehad om de Arabieren te verjagen. De Britten hadden Palestina verdeeld in een Arabisch (ten oosten van de Jordaan) en Joods (ten westen van de Jordaan) gedeelte. Elke vredesvoorstel werd door de Arabieren verworpen. Ook het VN-verdelingsplan van 1947 werd door de Arabieren verworpen.

Mythe 4: Het is de schuld van de Zionisten dat er geen Palestijnse Staat is

In 1947 accepteerden de Arabieren geen Joodse Staat. Toen er oorlog kwam, kwamen de Palestijnse gedeelten in handen van Egypte en Jordanië. Er werd geen poging gedaan om een Palestijnse Staat op te richten. Na de Zesdaagse Oorlog in 1967 weigerden de Arabieren vrede te sluiten. In 2000 nam Arafat geen genoegen met de aanbod een Palestijnse Staat op te richten. Er kwam een Tweede Intifada waarbij vele doden vielen.

Mythe 5: Palestijnse vluchtelingen zijn een bijzonder geval

De Palestijnse vluchtelingen zijn niet anders dan de Joods vluchtelingen, Europese vluchtelingen, Indiase vluchtelingen, en andere vluchtelingen. Het is onjuist om Israël op te zadelen met Palestijnse vluchtelingen. De Joodse vluchtelingen kunnen ook niet terugkeren naar de Europese en Arabische landen. De Palestijnse vluchtelingen worden opzettelijk in kampen gehouden om zo Israël van hun lijden te kunnen beschuldigen. De Arabische landen behoren de Palestijnse vluchtelingen op te nemen, zoals Israël de Joodse vluchtelingen heeft opgevangen.

Mythe 6: De Zesdaagse Oorlog van 1967 was een uiting van Israëlische agressie

Egypte en Syrië waren duidelijk bezig met oorlogshandelingen. De VN trok zich onder druk van Egypte terug uit de Sinaï. Na de oorlog was Israël bereid gebieden terug te geven in ruil voor vrede.

Mythe 7: Joodse nederzettingen zijn een obstakel voor vrede

Joden mochten van de Volkenbond nederzettingen bouwen in het Mandaat gebied Palestina. Dit gebied maakte nooit deel uit van een soevereine staat. Over de uiteindelijke status moet nog onderhandeld worden. Het is onjuist om één partij al maatregelen op te leggen. Bovendien heeft de ontmanteling van Joodse nederzettingen in Gaza in 2005 niet tot vrede geleid.

Mythe 8: Het mislukken van de Oslo-akkoorden was de schuld van Israël

Het ontmantelen van Joodse nederzettingen heeft niet tot vrede geleid. Sterker nog, de terreur nam alleen maar toe. De Palestijnse Autoriteit steunt terreur. Hamas wil Israël sowieso niet erkennen en er ook niet mee onderhandelen.

Mythe 9: Het Arabisch-Israëlisch conflict is de oorzaak van alle Amerikaanse problemen in het Midden-Oosten

Er zijn vele oorlogen in het Midden-Oosten die veroorzaakt worden door de onderlinge strijd tussen Soennieten en Sji'ieten. De aanslag van 11 september 2001 had niets met Israël te maken. De strijd tussen de islam en het westen is al veel eerder aan de gang, nog voordat er een Joodse Staat was.

Mythe 10: De Joden manipuleren de Amerikaanse regering

De Amerikanen hebben altijd sympathie voor de Joodse Staat gehad vanwege hun christelijk geloof. Na de Holocaust werd dit alleen maar sterker. De meeste Amerikanen beschouwen Israël als een trouwe bondgenoot. Ze hebben geen Joods lobby nodig om dit te realiseren. De lobby van de olie-industrie met banden met de Arabische wereld is veel sterker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen in het Midden-OostenHet Midden-Oosten is geen continent; het is een regio van Afrika-Eurazië met vage grenzen. De term is ontstaan in het Ve…
Boekrecensie: Naar Jeruzalem en terug  Saul BellowrecensieBoekrecensie: Naar Jeruzalem en terug Saul BellowIn de jaren '70 van de vorige eeuw is de beroemde schrijver Saul Bellow voor enkele maanden naar Israël geweest en heeft…
Boekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David DowningrecensieBoekrecensie: Het ontstaan van het M.O. - David DowningIn de reeks Het Midden-Oosten is in 2006 het boek 'Het ontstaan van het Midden-Oosten' uitgebracht. Het boek is geschrev…
Geografie Israël: stedelijke planning vóór 1948Geografie Israël: stedelijke planning vóór 1948In deze geografische studie willen we kijken naar de stedelijke planning in het Land Israël c.q. Palestina vóór 1948. Ge…
Israël feiten: Zionisme is geen racismemijn kijk opIsraël feiten: Zionisme is geen racismeHet conflict in het Midden-Oosten staat bekend om zijn vele leugens en mythen. Daarom is goede voorlichting van belang.…

Reageer op het artikel "Mythen over Israël & Midden-Oosten conflict"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Midden-Oosten
Schrijf mee!