InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Rote Armee Fraktion, de laatste fase

Rote Armee Fraktion, de laatste fase

Rote Armee Fraktion, de laatste fase Drie keer is scheepsrecht, ook nadat de tweede lichting kopstukken, zoals Birgitte Mohnhaupt, gearresteerd zijn is de RAF nog niet ten einde. Vanaf halverwege de jaren tachtig worden er weer een aantal bloedige aanslagen door de RAF opgeëist. Alleen bij deze serie aanslagen weet justitie tot op heden nog steeds niet wie ze gepleegd hebben. In een verklaring van 1998 maakt de RAF bekent zichzelf te hebben opgeheven.

Algemeen

Ook na de arrestatie van Christian Klar, Brigitte Mohnhaupt en Adelheid Schultz is de RAF niet dood. De opvolgers zijn echter nu niet uit op bevrijding van de gearresteerde RAF leden, maar stellen als prioriteit het plegen van aanslagen op het kapitalisme, in het bijzonder het Amerikaanse leger.

De aanslagen

Eén van de leiders uit de laatste fase van de RAF is de uit Wiesbaden afkomstige Birgit Hogefeld. Zij is geboren in 1956. Uit deze periode van de RAF zijn erg weinig namen bekend, zo zijn wel de namen bekend van de leden Eva Sybille Huaull, een kunstenares en geboren in Stuttgart alsmede Wolgang Grams.

Hun eerste aanslag vindt plaats in juni 1979, een moordaanslag op de NAVO-chef Alexander Haig. Hij overleefd de aanslag door een technisch mankement. Dan blijft het een tijdje rustig rondom de RAF en pas halverwege de jaren tachtig komt een nieuwe geweldsgolf op gang.
  • 1 februari 1985, de executie van Ernst Zimmerman, directeur van een wapenfabriek dat onderdelen levert voor de straaljagers van de Bundeswehr
  • augustus 1985, aanslag op de legerbasis van de Amerikanen in Frankfurt, 2 doden en 1 eerder gedode militair omdat ze zijn identiteitspapieren nodig hadden
  • 9 juli 1986, aanslag op Karl Heinze Beckurts in Straßlach, bij München. Beckurts was manager van Siemens, 2 doden
  • 10 november 1986, aanslag op Gerold van Braunmühl, een topdiplomaat die van dichtbij wordt neergeschoten. Eén van de kogels komt uit hetzelfde pistool als waarmee Schleyer werd vermoord
  • 30 november 1986, drie weken na de val van de Berlijnse muur, een aanslag door middel van een mijn op de bankpresident Alfred Herrhausen
  • 1 april 1991, executie van Detlev Karsten Rohwedder in Düsseldorf, baas van de Treuhand (een instelling die na de val van de muur de Oost-Duitse industrie moest privatiseren). Deze dode zal de laatste zijn van de RAF aanslagen
  • 27 maart 1993, de laatste aanslag van de RAF vindt plaats in Weiterstadt, op een aanbouw zijnde gevangenis. Er is alleen een enorme materiele schade

Tot op heden heeft justitie nog steeds geen idee wie de laatste moordaanslagen van de RAF gepleegd heeft.

Arrestatie

In 1993 wordt bij een anti terreuroperatie door de elite eenheid GSG9, Wolfgang Grams in Bad Kleinen gedood. De officiële verklaring geeft aan dat Grams, om arrestatie te ontlopen, zelfmoord heeft gepleegd. Uit nader onderzoek bleek dat het aannemelijker was dat hij van dichtbij door een GSG9 agent is doodgeschoten.

Bij deze actie wordt ook Birgit Hogefeld gearresteerd en in 1996 wordt zij veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf.

In 1999 werd Klump gearresteerd en veroordeeld tot 9 jaar, Horst Ludwig Meyer trok bij deze arrestatie een pistool en werd door de politie doodgeschoten.

Het einde van de RAF

Al in 1992 werd een verklaring afgegeven door de RAF, waarin zij de belofte deden geen moordaanslagen meer te plegen. Dit moest een versoepeling van de omstandigheden van de gevangenen bewerkstellingen, misschien zelf een vervroegde vrijlating.

Zes jaar later, op 20 april (een nazifeestdag in verband met de geboorte van Hitler)1998 verklaard de RAF zich als definitief opgeheven. Zij schrijven dit in een verklaring aan het persagentschap Reuthers, “Vor fast 28 Jahren, am 14. Mai 1970, entstand in einer Befreiungsaktion die RAF. Heute beënden wir dieses Projekt. Dit Stadtguerilla in Form der RAF is nun Geschichte”. Vertaald: Bijna 28 jaar geleden , op 24 mei 1970, ontstond tijdens een bevrijdingsactie de RAF. Vandaag beëindigen wij dit project. De stadsguerrilla in de vorm van de RAF is nu geschiedenis.

In deze 30 jaar, als de eerste aanslagen van Baader en Meinhof worden meegeteld, zijn er ongeveer 50 doden gevallen door middel van hun aanslagen. Uit hun eigen gelederen hebben zij 26 leden moeten begraven.

Ondanks dat de RAF is opgeheven worden er nog 3 verdachten gezocht. Zij hebben uit naam van de RAF in juli 1999 (!) een geldtransport in Duisburg overvallen waarbij DM 1.000.000,-- werd buitgemaakt.

De overgebleven leden anno 2007

Leden die bij de RAF aangesloten zijn geweest en die nu nog leven zijn:
  • Christian Klar, 54 jaar; werd tot 6x levenslang plus 15 jaar veroordeeld voor meerdere moorden die hij in de jaren zeventig heeft gepleegd. Op 3 januari 2009 heeft hij er 26 jaar cel opzitten, en zal dan op borgtocht vrij komen. Hij had in 2007 al kunnen vrijkomen, maar door een open, agressief schrijven tegen het kapitalisme heeft hij dit verknoeid
  • Eva Sybille Haule, 53 jaar, gearresteerd in 1986. In februari 2007 berichtte de Duitse “Frankfurter Allgemeine” vlak na de bekendmaking van Mohnhaupt, dat Eva misschien in 2007 zal worden vrijgelaten uit de gevangenis van Berlijn. Op 17 augustus 2007 maakte de gerechtelijke autoriteiten bekend dat op dinsdag 21 augustus Eva Haule, na een gevangenisstraf van 21 jaar, voorwaardelijk in vrijheid wordt gesteld. Deze voorwaardelijke vrijlating is voor een periode van 5 jaar en onder begeleiding. Het regionale Hooggerechtshof van Frankfurt besloot tot deze vrijlating, omdat Eva niet langer een gevaar voor de samenleving vormt. Mede omdat zij een aandeel heeft geleverd in de beslissing van de RAF zich te ontbinden.
  • Birgit Hogefeld, 50 jaar, in 1996 veroordeeld tot levensland. Vervroegde vrijlating pas mogelijk in 2011
  • Birgitte Mohnhaupt, 57 jaar, gearresteerd in 1982. Is vervroegd vrijgelaten op zondag 25 maart 2007 met een proeftermijn van 5 jaar
  • Karl-Heinz Dellwo, 56 jaar, in 1995 vervroegd vrijgelaten na in 1977 tot tweemaal toe tot levenslang te zijn veroordeeld. Op 12 november 2008 komt hij naar Nederland om met bezoekers van de film "Der Baader Meinhof Komplex" te debatteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Baader-Meinhof fenomeen, iets nieuws ineens overal zienHet Baader-Meinhof fenomeen, iets nieuws ineens overal zienHet Baader-Meinhof fenomeen is iets waar de meeste mensen onbewust ervaring mee hebben gehad, maar nooit een naam aan he…
Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Adenauer, Erhard, Kiesinger, Brandt, Schmidt, Kohl, Schröder, Merkel... Dit zijn de namen van de acht naoorlogse Duitse…
Terrorisme en terrorismebestrijdingAl een hele tijd terug in de geschiedenis van de mensheid werd er al gebruik gemaakt van terorrisme door groepen en stat…
Papier: eigenschappen, gewicht, oppervlakte en afmetingenPapier: eigenschappen, gewicht, oppervlakte en afmetingenEr bestaan veel papiersoorten waardoor het door leveranciers mogelijk is om aan alle wensen (inclusief de meest kritisch…
Olympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenOlympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenDuitsland was in 1972 gastland van de Olympische spelen. München kreeg meer stemmen dan Detroit, Madrid en Montreal. Dui…

Reageer op het artikel "Rote Armee Fraktion, de laatste fase"

Reactie

Henk, 26-10-2008 20:14 #1
"Leden die bij de RAF aangesloten zijn geweest en die nu nog leven zijn"
Eh… Knut Folkerts leeft ook nog steeds. Waarom wordt hij niet genoemd? Is tevens in Nederland bekend / berucht…

Infoteur: Storm
Laatste update: 04-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!