InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Rote Armee Fraktion, voortzetting

Rote Armee Fraktion, voortzetting

De eerste leden van de RAF zijn gearresteerd, maar dat betekend niet dat de organisatie einde oefening is. Brigitte Mohnhaupt staat vanaf 1977 aan het hoofd met enkele anderen. Een reeks van bloedige aanslagen volgt, waarbij zeker doden vallen. In 1982 worden de kopstukken van de RAF gearresteerd, waaronder Mohnhaupt. Op 25 maart 2007 is zij, onder protest van de nabestaanden, vervroegd vrijgekomen.

Algemeen

Na de arrestatie´s van Andrea´s Baader, Gudrun Ensslin en Ulrike Meinhof staat er een volgende generatie op die het gedachtegoed wil voortzetten. Hun eerste wens is het vrij krijgen van de oprichter van de RAF, wat met grof geweld gepaard gaat.

De RAF leeft nog

Zonder duidelijke politieke motieven zet een volgende generatie de terreur voort. Een zeer belangrijke reden hierbij is, de vrijlating van Baader en de andere RAF leden. Brigitte Mohnhaupt wordt één van de leiders van de organisatie. Brigitte geboren in 24 juni 1949 in Rheinsberg. Tijdens haar studie filosofie komt zij in aanraking met de RAF en levert onder andere wapens aan Baader en Meinhof. Op 9 juni 1972 wordt zij in Berlijn gearresteerd wegens deelname aan een criminele organisatie. Op 8 februari 1977 kwam zij vrij.

Aanslagen

De nieuwe reeks aanslagen begint op 25 april 1975 met een overval op de Duitse ambassade in Stockholm. Medewerkers van de ambassade worden gegijzeld. Om de vrijlatingeis kracht bij te zetten worden 2 gijzelaars geëxecuteerd.

Een jaar later, 9 mei 1976, krijgt de RAF extra voeding omdat Meinhof zichzelf heeft opgehangen. De schuld wordt door de RAF advocaten bij de staat gelegd. De schuldvraag is nooit opgelost in deze.

De daaropvolgende aanslagen in 1977 door de RAF:
  • 7 april moord op Siegfried Bubeck in Karsruhe, procureur generaal bij het Hooggerechsthof
  • 30 juli , moord op bankier Jurgen Ponto in Oberursel (Taunus), tijdens een poging tot ontvoering
  • 5 september t/m 18 oktober in Keulen, ontvoering van, en latere moord, op werkgeversvoorzitter Hanns- Martin Schleyer

Laatstgenoemde ontvoering krijgt steun door een vliegtuigkaping, de Landshut, van 13 t/m 18 oktober niet RAF terrorristen, met dezelfde eis namelijk vrijlating van de gevangen RAF leden. Om hun eis kracht bij te zetten, executeren zij de gezagsvoerder. De toenmalig SPD kanselier, Helmut Schmidt, besluit het vliegtuig te laten bestormen om meer slachtoffers te voorkomen. De inzittenden zijn ongedeerd.

Zelfmoord

Dezelfde nacht, 18 oktober, plegen de RAF leden van het eerste uur, zelfmoord. Ook nu blijft het een raadsel wat de werkelijke doodsoorzaak was. Irmgard Möller, één van de gevangen RAF leden, is de enige die de zelfmoordpoging overleeft. Zij beweert dat Baader, Ensslin en Raspe geëxecuteerd zijn door de Duitse overheid.

De 34 jaar oud geworden Andreas Baader wordt begraven naars Gudrun Ensslin in Stuttgart.

In 1982 worden de drie kopstukken Christian Klar, Brigitte Mohnhaupt (11 november) en Adelheid Schulz gearresteerd.

Vervroegde vrijlating Brigitte

Op 25 maart 2007 om 14.00 uur is de nu 57 jarige Brigitte Mohnhaupt vervroegd vrijgelaten, met een proeftijd van vijf jaar, uit de gevangenis in Aichach in Beieren. Hier zat zij sinds 2005. Volgens de rechtbank in Stuttgart bestaat er geen risico op "blijvende gevaarlijkheid" bij Mohnhaupt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorisme en terrorismebestrijdingAl een hele tijd terug in de geschiedenis van de mensheid werd er al gebruik gemaakt van terorrisme door groepen en stat…
Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Duitse Bondskanseliers: Adenauer, Brandt, Kohl, Merkel e.a.!Adenauer, Erhard, Kiesinger, Brandt, Schmidt, Kohl, Schröder, Merkel... Dit zijn de namen van de acht naoorlogse Duitse…
Zelfmoord in Nederland, een onderschat probleemZelfmoord in Nederland, een onderschat probleemZelfmoord is in Nederland een niet te onderschatten doodsoorzaak. Tijdens de crisis is het aantal zelfmoorden in Nederla…
Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Zelfmoord: waarom plegen mensen zelfmoord?Sommige mensen hebben een allesoverheersende gedachten: "ik wil dood". Het leven is voor deze mensen zo ondraaglijk dat…
Olympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenOlympische Spelen 1972: bloederige aanslag in MünchenDuitsland was in 1972 gastland van de Olympische spelen. München kreeg meer stemmen dan Detroit, Madrid en Montreal. Dui…

Reageer op het artikel "Rote Armee Fraktion, voortzetting"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 26-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!