InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Soft power legt het steeds weer af tegen machtsvertoon

Soft power legt het steeds weer af tegen machtsvertoon

Soft power legt het steeds weer af tegen machtsvertoon Je bent een geïsoleerd arm land barstensvol problemen. Het rijke buitenland biedt hulp, mits jij je volk op hun voorwaarden bestuurt. Verzwakt als je bent, stem je toe. Dan blijkt dat het hen alleen te doen is om een internationaal gezochte terrorist (Bin Laden) die zich in jouw land (Pakistan) verbergt. Uitlevering is cruciaal. Jij bent er intussen alleen nog maar meer op achteruitgegaan. Hun doodsbange soldaten verschansen zich in hun gigantische fort. En vertellen je zwaarbewapend hoe jij je moet ontwikkelen.

Pakistan

Oorlog tegen terreur

De jihadisten verbergen zich in het oosten, bij de grens met Pakistan, niet in Uruzgan of Zuid-Afghanistan. Dus de Nederlandse troepen, en de Amerikaanse, zijn abuis. De oorlog tegen terreur blijkt een stommiteit. Want terreur is een manier van handelen, zoals maffia. Daartegenover sta je machteloos met je standaardleger. Intussen voelt de bevolking zich bezet en vraagt zich af wie het eigenlijk voor het zeggen heeft.

Afghanistan

Machtsvacuüm

De Russen hadden in 1989 de deur nog niet achter zich dichtgetrokken, of de krijgsheren / warlords begonnen elkaar te bestrijden met als hoogtepunt het gevecht om de hoofdstad Kabul. Vijf miljoen Afghanen vluchtten de Pakistaanse grens over. Na vier jaar was de rook opgetrokken en Kabul lag in puin. De Taliban hadden de strijd gewonnen en werden door de bevolking op handen gedragen. Ze hadden de papaverteelt de nek om gedraaid door hem niet-halal te verklaren. En ze maakten een eind aan de decadentie van elkaar bestrijdende warlords die verdoofd door heroïne en bedwelmd door whisky hele dorpen kapot schoten alleen om met een mooi opgemaakte jongen (je leest het goed) van twaalf te kunnen trouwen.

Taboe

Mullah Omar, een simpele onopgeleide boer, gezocht door de Amerikanen, werd dankzij zijn strijd tegen twee warlords staatshoofd onder Talibanbewind. De krijgsheren bestookten Kandahar (Afghanistan) met tanks waarmee ze, achter met belletjes behangen jongens, door de straten reden. Aangezien seks met vrouwen taboe is, komen bronstige mannen, net als bij de oude Grieken, bij jonge knaapjes aan hun gerief. Dat was de bizarre werkelijkheid die, door de schrijver van De Vliegeraar onnodig aangedikt, verwerd tot regelrechte kitsch.

Taliban

Toen, conservatieve boertjes...

De meeste Taliban waren goedwillende, weliswaar zeer conservatieve Pashtun boertjes. Hun zedelijke voorschriften werden echter steeds meer rigide en hadden in de ogen van de gemiddelde Afghaan niets meer van doen met de islam of met Afghaanse tradities. Daardoor maakten ze zich steeds minder geliefd en konden zich in steeds meer dorpen niet meer vertonen.

...nu huurlingen

Tegenwoordig vormen de Taliban een allegaartje van huurlingen onder leiding van heroïnehandelaars, oude warlords, agenten van de Pakistaanse geheime dienst en handlangers van Bin Laden uit Soedan, Liverpool of Antwerpen. Deze laatste groep, de jihadisten, heeft met Afghanistan niets te maken, zij strijden een particuliere oorlog tegen het Westen, in antwoord op de strijd van het Westen tegen terreur.

Beloftes

Maar die strijd van het Westen pakte averechts uit. De EU en VS beloofden hulp om van Afghanistan een fatsoenlijk land te maken en zijn isolement te verbreken. Onder druk van Amerika werd een zogenaamd democratisch parlement ingesteld dat de smerigste oorlogsmisdadigers, alsAbdul Dostum en Hekmatyar, amnestie verleende. Een politiek compromis. Zij nemen nu wel belangrijke posities in.

Corruptie

De Afghaanse bevolking begrijpt er niets van. Hoe kun je een land heropbouwen met een corrupte regering? Er werden meer fouten gemaakt. In ruil voor de papavercultuur zou het zaaigoed ontvangen. Er werd hulp beloofd bij het opzetten van alternatieve landbouw. Amerika hield zich niet aan zijn beloftes. Uitlevering van Bin Laden bleek cruciaal. Een gast uitleveren, ook al is hij nog zo ongewenst, is voor de Taliban nu eenmaal het laagste dat je kunt doen.

Machtsvertoon

Tegen terreur begin je niets met een leger, hoe goed uitgerust ook. En een zwaarbewapende soldaat, wiens materieel ook nog eens duurder is dan het verzamelde onroerend goed van het dorp, moet een boer niet gaan uitleggen hoe hij zijn landje moet verbouwen. Dat pikt de bevolking niet.

Soft power

Indonesiërs en Filipijnen pakten dat beter aan. Zij zetten soft power in: aan opbouw doen, levensomstandigheden verbeteren. Het gevolg is dat de mensen zich gesteund voelen en onthullen wie de schoft is die hen heeft tegengewerkt. Die wordt s nachts met een gericht arrestatieteam opgepakt, zonder machtsvertoon. De bevolking kan daarna verder. Dat werkt en is veel goedkoper dan militair machtsvertoon. Helaas blijkt macht steeds weer te verleidelijk en verslavend. Soft power heeft daarmee nog een lange weg te gaan.

Post scriptum

Bin Laden werd op 2 mei 2011 zonder enig proces in zijn schuilplaats in Pakistan doodgeschoten door de Navy Seals in opdracht van president Obama.

Mullah Omar was een etnische Pathaan. Hij nam in de jaren tachtig deel aan de oorlog tegen de Russische bezetting en raakte vier keer gewond. Op 29 juli 2015 kwamen vanuit Afghanistan berichten dat Omar reeds in 2013 aan een ziekte overleden zou zijn. Dit werd bevestigd door de Afghaanse inlichtingendienst en regering. Zijn zoon identificeerde het lichaam. Namens zijn familie vroegen zijn broer en zoon om Omars fouten tijdens zijn leiderschap te vergeven, tevens boden zij excuses aan voor zijn daden.
Filipijnen: de situatie is terug bij af met president Rodrigo Duterte sinds 2016, bijgenaamd de 'punisher" omdat hij duizenden Filipijnen vermoorde in zijn oorlog tegen drugs.

Indonesië: Sinds 2014 is Joko Widodo president. Aan het begin van zijn termijn besloot hij weer over te gaan tot de uitvoering van de doodstraf voor veroordeelde drugsdelinquenten.

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afghanistan vanaf de negentiende eeuw tot aan ISAFAfghanistan vanaf de negentiende eeuw tot aan ISAFAfghanistan heeft een rijke geschiedenis, maar heeft tevens een geschiedenis die door geweld en oorlog gekenmerkt is. De…
De geschiedenis van Afghanistan 1973-hedenDe geschiedenis van Afghanistan wordt al eeuwen gekenmerkt door grote turbulentie, maar in de afgelopen decennia zijn de…
Het ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanHet ontstaan van de ISAF missie in AfghanistanNa een oorlog om Afghanistan te bevrijden van het Taliban regime, moest het verwoeste land ondersteund worden in de wede…
Islamitisch Terrorisme: de eerste generatiesIslamitisch Terrorisme: de eerste generatiesDe eerste generatie van militante Islamitische terroristen, die nauwe banden met Al Qaeda hadden, had een aantal sterke…
De Boeddha's van BamiyanToen de Taliban in Afghanistan in 2001 besloten om de eeuwenoude Boeddha-beelden in de Bamiyan Vallei te vernietigen was…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Farinsadiq, Unsplash
  • www.healthnettpo.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Soft power legt het steeds weer af tegen machtsvertoon"

Infoteur: Stine
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Ontwikkelingshulp
Schrijf mee!