InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Burgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.a

Burgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.a

Burgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.a Met de installatie van Ahmed Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam in januari 2009 is een grote stad van Nederland wederom een PvdA-burgemeester rijker. Het is sowieso opvallend dat van de zes grootste steden van Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg) er vijf onder het bewind van een PvdA'er staan. In dit artikel worden de burgemeesters van de zes grote steden besproken, te beginnen met Job Cohen - burgemeester van Amsterdam.

Amsterdam: Job Cohen

Job Cohen (1947-) is lid van de PvdA sinds het eind van de jaren zestig. Na onder meer staatssecretaris van Jusititie in het kabinet-Kok II te zijn geweest, werd Cohen op 15 januari 2001 benoemd tot burgemeester van de stad Amsterdam. In deze hoedanigheid maakte Cohen onder meer het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima mee, maar ook dieptepunten als de moord op Theo van Gogh in november 2004. Cohen staat bekend om zijn voorliefde voor sociale cohesie en uitspraken als 'de boel bij mekaar houden', alhoewel critici hem een te milde houding ten opzichte van misstanden verwijten.

Rotterdam: Ahmed Aboutaleb

Ahmed Aboutaleb werd in 1961 in Marokko geboren. Na in 1976 naar Nederland te zijn gekomen, volgde een reeks van meerdere opleidingen en politiek-cultureel georiënteerde werkzaamheden. Na onder meer een wethouderschap in Amsterdam en de functie staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet-Balkenende IV, volgde Aboutaleb op 5 januari 2009 de VVD'er Ivo Opstelten op als burgemeester van Rotterdam. Ahmed Aboutaleb werd daarmee de eerste Marokkaanse burgemeester van een grote Europese stad.

Den Haag: Jozias van Aartsen

Jozias van Aartsen (1947-) is de enige niet-PvdA'er in deze lijst. Van Aartsen, onder meer minister van LNV, respectievelijk Buitenlandse Zaken in de kabinetten Kok-I en Kok-II, werd in 2008 benoemd tot burgemeester van de stad Den Haag. In deze hoedanigheid werd hij de opvolger van politicus Wim Deetman, die tot de Raad van State toetrad. Van Aartsen is al vele jaren lid van de VVD en was ook enige tijd (2003-2006) fractievoorzitter en politiek leider van deze partij - overigens zonder veel electoraal succes.

Utrecht: Aleid Wolfsen

Aleid Wolfsen (PvdA, geboren in 1960-) werd in januari 2008 burgemeester van Utrecht, na voordracht door de gemeenteraad van de stad. Eind 2007 had Wolfsen reeds in een referendum voor het burgemeesterschap partijgenoot Ralph Pans verslagen, maar wegens een zeer beperkt opkomstpercentage was deze uitslag niet geldig verklaard. Wolfsen was eerder lid van de Tweede Kamer voor de PvdA van 2002 tot 2008. In deze periode hield hij zich vooral met justitie bezig - in lijn met Wolfsens eerdere studie rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en diverse werkzaamheden bij verscheidene rechtbanken.

Eindhoven: Rob van Gijzel

Rob van Gijzel (1954-) werd in april 2008 burgemeester van Eindhoven. Eerder zat de - overigens in dezelfde stad geboren - politicus gedurende meerdere perioden voor de PvdA in de Tweede Kamer. Van Gijzel, die binnen zijn eigen partij een eigenzinnige positie inneemt, versloeg in januari 2008 partijgenoot Leen Verbeek in een referendum voor het burgemeesterschap. Vanwege een te lage opkomst werd deze uitslag ongeldig verklaard; spoedig volgde echter een voordracht door de gemeenteraad.

Tilburg: Ruud Vreeman

Ruud Vreeman (PvdA) werd op 1947 geboren in Zwolle. Na een studie arbeids- en organisatiepsychologie in Groningen vervulde Vreeman meerdere functies bij vakbond NVV, evenals de FNV. Na ook voor de PvdA meerdere functies vervuld te hebben, waaronder het Tweede Kamerschap van 1994 tot 1997, werd Vreeman in 1997 burgemeester van Zaanstad - een positie die hij in 2004 voor het burgemeesterschap van Tilburg zou verruilen. Vreeman is in deze hoedanigheid opvolger van Johan Stekelenburg (1941-2003).
© 2009 - 2018 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taken en inkomsten van een burgemeesterDe burgemeester is de hoogste ambtenaar binnen een gemeente. Hij of zij is onder andere voorzitter van het college van b…
Arresten uitgelicht: het Lindenbaum/Cohen-arrestHet Lindenbaum/Cohen-arrest werd in 1919 door de Hoge Raad gewezen. Dit arrest is van grote betekenis geweest voor ons B…
Gemeentelijke drogredenen om de Noord-Zuidlijn aan te leggenmijn kijk opGemeentelijke drogredenen om de Noord-Zuidlijn aan te leggenZelfs nadat de forse verzakkingen aan de Vijzelgracht voor een tweede maal optraden in september 2008 verdedigden burgem…
Piedjon (Pidyon) Haben: loskoping van de eerstgeboren zoonOorspronkelijk waren de Joodse eerstgeborenen de heilige priester klasse. Zij werden geïnstalleerd in de dienst van God…
Verboden en geoorloofde huwelijken - Joods orthodoxe visieBinnen het orthodoxe Jodendom gelden strikte regels met betrekking tot met wie men wel en niet mag trouwen. Voor een bui…

Reageer op het artikel "Burgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.a"

Reactie

E. J. van der Brug, 11-12-2009 13:18 #1
Vermoedelijk blijft door een benoemde burgemeester de "top"-functies het meest eerlijk gedeeld.

Infoteur: Writerandus
Gepubliceerd: 12-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!