InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Bill Clinton, een typische man

Bill Clinton, een typische man

Bill Clinton, een typische man Of je meer voor de democraten bent of meer voor de republikeinen maakt niet uit, Clinton is sowieso een van de presidenten van de Verenigde Staten geweest die bovenaan de lijst staat. Wie is deze intelligentie charismatische man eigenlijk?

Algemeen

William Jefferson Blythe III Clinton, zoals hij volledig heet, werd op 19 augustus 1946 geboren in Hope in de staat Arkansas en groeide op in Hot Springs eveneens in Arkansas. Zijn vader stierf 3 maanden voordat Bill geboren werd en hij groeide op met zijn moeder en stiefvader George Clinton.

Zijn partner Hillary Rodham leert hij op Yale kennen en trouwt in 1975 met haar. Dochter Chelsea wordt in 1980 geboren.

Studie en start carrière

Omdat hij niet van rijke afkomst was moest hij studeren via een beurs, maar deed dit wel aan de prestigieuze universiteit van Georgetown en ontving een graad in rechten van de Yale law School. Hij begon zijn carrière als hoogleraar rechten aan de universiteit van Arkansas en vervolgde zijn carrière in 1976 als officier van justitie (Attorney General).

Gouverneur

In 1978 werd hij tot gouverneur gekozen, hij was de jongste gouverneur met zijn 32 jaar. Hij vervulde de rol van 1978 tot 1980 en van 1982 tot 1992. Maar liefst 6 termijnen!

Presidentschap

In 1992 won Clinton de verkiezingen van de zittende president George Bush. Hiermee doorbrak hij het dominante patroon van de republikeinen die tot dan toe bijna onafgebroken tientallenjaren aan de macht waren.

Zijn speerpunt was m.n. de binnenlandse politiek (economische recessie) die door de zittende president niet werd opgepakt, en wat zich momenteel met diens zoon lijkt te herhalen. Hiermee scoorde Clinton goed. Onder Clinton draaide de economie meer dan goed. Hij heeft hier een nadrukkelijke rol in gehad, maar hoe nadrukkelijk is nooit helemaal helder neergezet.

In 1999 slaagde Clinton er in om de begroting, voor het eerst sinds 1969, in evenwicht te krijgen. Dit ondanks het feit dat het Congres gedomineerd werd door de republikeinen.

Hij vervulde samen met Tony Blair een rol in de ontwapening van IRA in 2001.

Ondanks zijn jonge ambitieuze houding als president en zijn rol in de binnenlandse politiek werd alles met enige regelmaat overschaduwd door niet ter zake doende zaken (in zijn rol als president). Maar vanwege de publieke functie werden deze zaken uiteraard groot uitgelicht. Zo ontnam een goede vriend van hem, Vince Foster, zich van het leven en deden de dames Paula Jones en Monica Lewinsky hun “ intrede” in het presidentiele leven.

Huidige situatie

Uiteraard heeft hij zijn vrouw in haar rol als democratische kandidaat voor het presidentschap nadrukkelijk bijgestaan en zal dit - nu ze minister van buitenlandse zaken is - opnieuw doen. Mogelijk op zijn manier invloed uitoefenen. Hij vervult een nadrukkelijke rol in het anti rokers klimaat, dit nadat hij in 2004 zelf een bypass operatie heeft ondergaan. Hij is regelmatig gastspreker en geeft lezingen. Zijn gepassioneerde wijze van spreken blijft mensen aanspreken. Daarnaast is hij zijn charisma nog niet kwijt.

Een typisch mens!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bill Clinton en Monica Lewinsky: de affaireHet duurde wel een jaar voordat de waarheid boven tafel kwam van Bill Clinton en Monica Lewinsky, de stagiaire waarmee h…
Presidenten van AmerikaAmerika telt tot nu toe 44 presidenten van 1789 tot nu. Omdat het er teveel zjin om ze allemaal in één keer te behandele…
Presidentieel pardon of gratie in de Verenigde StatenPresidentieel pardon of gratie in de Verenigde StatenDe Amerikaanse president heeft de mogelijkheid om een presidentieel pardon te verlenen. De veroordeling van een veroorde…
Het Bill-Clinton dieetHet Bill-Clinton dieetHoe komt het dat een slankere Bill Clinton (geboren in 1946) zich tegenwoordig beter voelt dan ooit? Wat motiveerde deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 271277, Pixabay

Reageer op het artikel "Bill Clinton, een typische man"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 11-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Inspirerende mensen
Schrijf mee!