InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Radovan Karadzic

Radovan Karadzic

Radovan Karadzic is opgepakt, dat weet inmiddels iedereen wel. Maar wie is Radovan Karadzic eigenlijk? Wat heeft Karadzic misdaan en wat was de rol van Karadzic in de burgeroorlog in Joegoslavie? Een beknopte samenvatting van Karadzic zijn visie en misdaden.

Leider van de Bosnische Servische factie

Radovan Karadzic was de leider van de Bosnische Servische factie in voormalig Joegoslavie. Hij is schuldig aan vele oorlogsmisdaden, en heeft een reputatie als terrorist en 'Slager'. Karadzic heeft voor zijn politieke carriere voornamelijk in staatsziekenhuizen gewerkt als psychiater. Zijn specialiteit was het behandelen van patienten met neuroses. Sommige mensen hebben later opgemerkt dat veel van zijn politieke uitspraken bedoeld waren om luisteraars angstig te maken.

Balkan

Karadzic interpreteerde de geschiedenis van de Balkan op zijn eigen manier, waardoor volgens hem duidelijk werd dat de Serviers alleen konden overleven door het stichten van een Groot Servie, of een grote staat in de Balkan waar Serviers het voor het zeggen hebben. Deze visie legde de bodem voor de oorlog die uitbrak in april 1992 in voormalig Joegoslavie. Toen Bosnie haar onafhankelijkheid verklaarde begonnen de gevechten. Servie ondersteunde Serviers in Bosnie, een grote groep die geleid werd door Karadzic. De Kroaten en Moslims sloten een alliantie om de Serviers te proberen tegen te houden. Voor de gevechten begonnen bestond de bevolking van Bosnie voor ongeveer een derde deel uit Serviers. Na een periode van hevige gevechten was meer dan twee derde van Bosnie in de handen van de Serviers. Dit gebied werd gekenmerkt door Servische nationalisten en militairen, die het wilden toevoegen aan Servie als Joegoslavie uiteen zou vallen. Dit gebied zou qua ligging enigszins lijken op de aloude droom naar een Groot Servie. Radovan Karadzic was sterk nationalistisch en bijna fascistisch.

Joegoslavie

Hoewel Radovan Karadzic zwaar bekritiseerd werd was hij toch in zekere mate succesvol in Joegoslavie. Hij wist een slagvaardig leger op de been te brengen en daardoor zijn invloed uit te oefenen op lokale regeringen. Tijdens de burgeroorlog negeerde hij grotendeels de Verenigde Naties en volgde zijn eigen, gewelddadige koers. Hij wordt onder meer vergeleken met Joseph Stalin in de politiek. Met name zijn 'etnische zuivering' , die aan honderdduizenden islamitische mensen het leven kostte en nog ruim een miljoen mensen op de vlucht joeg, heeft de wereld versteld doen staan. Duizenden vrouwen werden systematisch verkracht door Servische troepen onder het commando van Karadzic.

Radocan Karadzic staat bekend als een van de meest gezochte terroristen. Bij deze etnische zuivering was het doel om alle Moslims in door Serviers bezet gebied in Bosnia te elimineren. Slobodan Milosevic zelf heeft Karadzic waarschijnlijk uitgekozen voor deze 'klus'. Samen hebben ze de etnische zuivering zorgvuldig gepland, een term die de Servische soldaten overigens zelf in het leven hebben geroepen. Het was een eufemisme voor de moord op honderdduizenden mensen en het verjagen van meer dan een miljoen. Van deze gruwelijkheden werd geen geheim gemaakt. Zelfs Servische soldaten zelf deden uitgebreid verslag van hun gruweldaden.
© 2008 - 2019 Daan123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het ontstaan van JoegoslavieJoegoslavie is niet meer, maar hoe is het eigenlijk ontstaan tot wat het was? In dit artikel komt dit kort naar voren.

Reageer op het artikel "Radovan Karadzic"

Reactie

Max, 19-10-2010 18:19 #1
In Bosnie vocht iedereen tegen en met elkaar, de Serviers tegen de moslims en Kroaten, en met Kroaten tegen moslims en met moslim tegen Kroaten, en omgekeerd geldt dit ook voor de Kroaten en de moslims. En de moslims vochten ook nog eens tegen elkaar (Cazinska-Krajina versus Sarajevo). Begrijpt iedereen het nog? Dus hoezo agressie, genocide, Groot-Servie, dames en heren?Heeft de iemand ooit de Islam-declaratie van Izetbegovic gelezen? Hierin pleitte hij voor de vestiging van een fundamentalistische moslimstaat in Bosnië.

Infoteur: Daan123
Gepubliceerd: 24-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!