InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Nelson (Rolihlahla) Mandela

Nelson (Rolihlahla) Mandela

Belangrijke data

  • 1961 Beschuldigd van verraad, maar vrijgesproken (hij was toen ANC leider)
  • 1964 Veroordeeld voor betrokkenheid Rivonia- bende, voor moordaanslagen op blanken: levenslange gevangenisstraf
  • 11 februari 1990 Vrijlating na ruim 27 jaar gevanenschap
  • 1993 Nobelprijs voor de Vrede samen met Frederik Willem de Klerk
  • 1991 - 1997 Voorzitter van het Afrikaans nationaal Congres (ANC)
  • 1994 - 1999 President van Zuid Afrika
  • Juni 1999 Mandela treedt af als president

De jonge Mandela

Mandela was de zoon van een plaatselijk stamhoofd bij Umtata (in het vroegere Transkei). Over zijn vroege jeugd is niet veel bekend. In 1961 werd hij als één van de ANC-leiders verdacht van verraad, er volgde vrijspraak. In 1964 werd hij ervan verdacht een lid te zijn van de Rivonia-bende, deze bende plande niet alleen moordaanslagen op blanken, maar voerde deze ook uit. Hiervoor kreeg hij de roemruchte levenslange gevangenisstraf opgelegd. Deze zat hij grotendeels uit op Robbeneiland. Hij werd een (internationaal) symbool voor de wereldwijde anti-apartheidsbeweging. Hij droeg gevangenisnummer 46664 Dit nummer werd sinds de dood van zijn zoon gebruikt als het nummer voor aidspatienten in Zuid- Afrika.

Zijn oudste zoon, Madiba Thembekile, stierf in 1969 kwam bij een auto-ongeluk. Nelson Mandela kreeg echter geen permissie om afscheid te nemen en de begrafenis bij te wonen.

Vrijlating

Na ruim 27 jaar gevangenschap geleefd kwam hij op 11 februari 1990 vrij. Dit was destijds op aanvraag van De Klerk, die zelf nog maar kort daarvoor als president van Zuid-Afrika was gekozen. De hele wereld leefde mee en iedereen was blij en opgelucht door de vrijlating. In de meeste landen werd de officiele vrijlating live uitgezonden op de televisie. In die tijd zat hij al een paar jaar in de Victor Verster-gevangenis in de buurt van Paarl en zijn wandeling naar de moord met zijn vrouw zijn geschiedenis. Na zijn vrijlating werd hij meteen naar het ANC-hoofdkwartier in Kaapstad gebracht. De ban op het ANC die op dat moment bestond werd accuut opgeheven en in 1991 werd Nelson unaniem gekozen tot voorzitter. Hij moest het wel doen met de toenmalige regering en hij voerde onderhandelingen over een zwart/blanke toekomst voor Zuid-Afrika. dit lukt hem. In september 1992 werd er een tijdelijke regering samengesteld die als belangrijkste taak had hervormingen door te voeren.

President

Het duurde nog tot 1994 tot er vrije, niet-raciale verkiezingen werden gehouden. Dit was nodig om tot een nationale regering te komen die op één lijn stond. Mandela was de grote winnaar en werd gekozen als president. Hij was inmiddels 75 jaar. Hij volgde daarmee De Klerk op. Die had aan de wieg gestaan en een begin gemaakt met de afschaffing van de regels die de apartheid lange tijd in stand hadden gehouden. Mandela ontwikkelde zich in de rol van oudere staatsman. Hij kon daarbij op de hulp van bisschop Desmond Tutu rekenen. Het doel was 'nationale verzoening', en dat lukte grotendeels. In juni 1999 trad Manela af als president van het ANC. Thabo Mbeki volgde hem op. Mandela werkte nog wel mee aan de ceremonieën.

Umkhonto we Sizwe (de speer van de Natie)

Mandela was leider van de militante vleugel van het ANC. De 'Umkhonto we Sizwe' (de speer van de Natie). Mandela en andere ANC leden hadden deze afdelingl opgericht omdat ze niet meer gellofden in geweldloos verzet. Telkens werden hun vredelievende acties met geweld neergeslagen. Dit waren ze zat. Er volgden aanslagen die op overheidsgebouwen etc. gericht waren en werden uitgevoerd in de nachtelijke uren om dodelijke slachtoffers te voorkomen. Maar na een aantal aanslagen waren er wel slachtoffers te betreuren. het doel van de aanslagen was om een revolutie los te maken bij het Afrikaanse volk. Het ANC bestaat voornamelijk uit aanhangers van de Xhosa-beweging.

Toen volgde de "Defiance Campaign" o.a. onder leiding van Nelson Mandela, deze riep op tot geweldloos verzet en kon rekeningen op grote opkomsten. Het ANC bloeide op en verwelkomde vele nieuwe leden. De leden kwamen niet alleen van de Xhosa stam ook andere Afrikaanse stammen sloten massaal aan. Daarnaast kreeg het ANC voor het eerst te maken met blanken die ook tegen de apartheid waren. Hieronder leden van de communistische partij het SACP. Mandela vond dat iedereen die tegen de apartheid was als een vriend. Huidskleur, religie of politieke achtergrond was hierbij niet belangrijk voor hem.

Drie huwelijken

In 1944 trouwde hij met Evelyn Ntoko Mase. Zij kregen drie kinderen geboren: twee zoons Madiba Thembekile (die in juli 1969 omkwam bij een verkeersongeluk) en Makghato en een dochter Makaziwe en nog een zoon Makgatho. In 1957 besloten ze te scheiden.

In 1958 werd Nomzamo Winifred Madikizela (Winnie Mandela) zijn tweede echtgenote. Zij was een fanatieke mensenrechtenactiviste. Samen krijgen ze twee dochters: Zenani en Zindziswa. Na de hereniging in 1990 werd al snel duidelijk dat zijn vrouw al die tijd betrokken was geweest bij een aantal gewelddadige aanslagen waarvoor haar knokploeg verantwoordelijk was. De bekendste is de moord op Stompie een tienerjongetje. Een veroordeling volgt. Daarnaast zou ze tijdens de gevangenschap van haar man een relatie hebben onderhouden met een andere man. Voor Mandela was dit aanleiding om in 1992 echtscheiding aan te vragen.

Op 80 jarige leeftijd trouwde hij zijn derde vrouw de 28 jaar jongere, Graça Machel. Weduwe van de voormalige president van Mozambique, Samora Machel (1933-1986). Zij is de enige ter wereld die ooit met twee presidenten is getrouwd.

AIDS

Zijn zoon, Makgatho Mandelastierf, stierf op 6 januari 2005 aan aids. In Zuid-Afrika berust een nog groter taboe op AIDS dan in de rest van de wereld. Hij besluit om zijn ervaringen als voorbeeld te stellen en het nieuws wereldwijd bekend te maken. Zo kon hij laten zien dat ' zelfs' de zoon van Mandela AIDS kan krijgen en eraan kan sterven. Er wordt een stchting opgericht die zijn gevangennummer draagt as symbool: 46664.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Nelson (Rolihlahla) Mandela"

Infoteur: Hoptunaa
Gepubliceerd: 31-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!