InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Dertig jaar softdrugs gedoogbeleid

Dertig jaar softdrugs gedoogbeleid

Naar aanleiding van het drugsdebat 6 maart 2008 is door het kabinet besloten dat er een grondig onderzoek gaat komen naar het gedoogbeleid van de laatste dertig jaar. Vreemd genoeg is dit in al die jaren nooit eerder gebeurd. Overigens zal het kabinet begin komend jaar "een integrale visie op het gedoogbeleid voor de komende jaren" aanbieden. Wat is het softdrugs gedoogbeleid eigenlijk en wat zijn de uitwerkingen daarvan op Nederland?

Drugsdebat Tweede kamer zes maart 2008

Op zes maart 2008 hield de tweede kamer dan eindelijk het langverwachte maar vaak verschoven drugsdebat. Besloten is dat er een aantal onderzoeken gaan komen naar dertig jaar gedoogbeleid en de effecten in Nederland. Ook zijn er nog door diverse partijen moties ingediend waaronder bijv. de openingstijden van coffeeshops in de buurt van scholen veranderen tot na schooltijd.

Onderzoeken

Minister Klink van VWS kondigde twee nieuwe onderzoeken aan: een risicoanalyse van cannabis, en een onderzoek naar de middelen van lijst I en II van de Opiumwet om te bekijken in hoeverre de twee lijsten op dit moment nog volledig zijn en of er eventele nieuwe moderne drugs (of bestanddelen daarvan) op de lijsten toegevoegd moeten worden.
Lijst 1 en 2 van de opiumwet kun je hier bekijken:lijst 1 (harddrugs), lijst 2 (softdrugs).

Opiumwet

De opiumwet is een nederlandse wet die ontstaan is op 12 mei 1928. Deze wet is door de jaren door nieuwe drugs of drugsproblemen al meerdere malen gewijzigd. In deze wet maakt men onderscheid tussen harddrugs en softdrugs. En of het nu hard- of softdrugs zijn, in alle gevallen is het verboden om iets wat op één van die twee lijsten staan:
  • in of uit Nederland te smokkelen
  • te telen, bereiden, verwerken, verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren van punt A naar B
  • In bezit te hebben (bij je hebben, thuis hebben)
  • te maken

Ontheffing opiumwet

In sommige situaties kijken ze zogezegd " door de vingers ". Zo is er in sommige gevallen ontheffing mogelijk bijv. voor medicinaal gebruik, denk aan mensen met kanker. Deze mensen kunnen hun "drugs" dan ook officieël kopen zonder daarvoor gestraft te worden. Maar ook deze mensen hebben zich aan de richtlijnen voor de maximale aankopen te houden. Zij hebben ook de mogelijkheid om via hun arts het recept voor andere vormen van medicinale marijuana te krijgen, bijv. in tabletvorm. Verder worden in nederland coffeeshops met gedoogvergunning gedoogd, maar vreemd genoeg staat dit niet in de wet aangegeven. Het gedoogbeleid is geregeld via een beleidsinstructie van het openbaar ministerie. Deze richtlijn heet:"richtlijnen voor het opsporings- en strafbeleid inzake strafbare feiten van de opiumwet".

Gedoogbeleid

Het mag niet en toch ook weer wel. In heel europa spreekt men over het gedurfde nederlandse drugsbeleid. Er komen delegaties vanuit alle kanten van europa om te zien welke delen van ons beleid voor hun interessant zouden kunnen zijn.
Cannabis is verboden, en toch is het bezit van maximaal dertig gram geen misdrijf, maar een overtreding. Ook wietteelt is verboden, maar wie minder dan vijf planten kweekt, wordt niet vervolgd.
Het gedoogbeleid houdt dat in dat je (mits je 18 jaar of ouder bent):
  • in een gedoogde coffeeshop een aankoop mag doen van maximaal vijf gram
  • in een gedoogde coffeeshop een jointje mag roken, maar zelfs in de coffeeshops mag men alleen nog maar een zonder shaq of sigaret gedraaide joint mag draaien en roken. Of het moet al in een afgesloten rookruimte gebeuren, in deze ruimte mogen tijdens openingsuren geen werkzaamheden verricht worden
  • in de privacy van je eigen huis een joint roken

Het gedoogbeleid betekent voor sommige ook:
  • hun vier wietplantjes op het balkon laten groeien, maar denk eraan dat alles wat je eraan doet om em kunstmatig te laten groeien illegaal is. Je mag em bijv. niet binnen in een ruimte zetten met een lamp erboven om em beter te laten groeien, das weer proffessioneel kweken. En dat mag niet.

Bestuurlijke knoop voor- en achterdeur coffeeshops

Een gedoogde coffeeshop mag 500 gram aan voorraad hebben. Maar teelt of inkoop is illegaal. Deze bestuurlijke knoop is niet voor iedereen te begrijpen, er wordt aan de voordeur gedoogd verkocht wat aan de achterdeur verboden is. Een heel grijs gebied waardoor het softdrugsgedoogbeleid altijd een illegaal kantje zal hebben. Wat heel vreemd is voor een regering die altijd zo duidelijk mogelijk in hun regels probeert te zijn. Het is alsof je tegen een bakker zegt: je mag brood verkopen, maar geen meel inkopen.

Persoonlijk denk ik dat we de strijd tegen drugs op de lange termijn alleen maar kunnen overwinnen wanneer er één duidelijk europees beleid komt. De grote vraag is dan welk beleid is het meeste effectief: verbieden of een consequente regie met duidelijke regels over in en verkoop. Als je het mij vraagt zijn er maar 2 mogelijkheden:
  • óf we sluiten alle coffeeshops en pakken de drugs in het algeheel aan
  • of we reguleren voor de gedoogshophouders niet alleen de voordeur maar ook de achterdeur.

De eerste optie is denk ik niet mogelijk. Je zou het probleem alleen maar verschuiven naar andere delen van europa. En dan nog maar niet te spreken over alle blowers die nu netjes hun aankoop in een gedoogshop doen. Die hele groep mensen zou je in 1x klap de illegaliteit in duwen. Hoeveel van hun zullen dan opeens weer op straat belanden zoekend naar softdrugs? Wat het probleem voor de politie en justitie weer groter zou maken. De tweede optie is een gedurft beleid en vereist bestuurlijke moed. Het zijn zo'n 30 jaar geleden sinds ze met het gedoogbeleid zijn gestart. vele landen sturen delegaties naar nederland om te zien welke elementen van het Nederlandse drugsbeleid zij kunnen overnemen. En juist nu staan wij voor de enige logische keuze verbieden of consequent reguleren.

Als de christelijke partijen hun zin krijgen wordt het het laatste. Ze vinden zo'n wetenschappelijk onderzoek niet eens nodig. Want bij de CDA weten ze precies hoe het zit:'drugs'zijn slecht en moeten daarom verboden worden. Onder de kabinetten balkenende is het succesvolle gedoogbeleid steeds meer onder druk komen te staan. Straffen op het kweken van wiet zijn enorm verzwaard. Thuiskwekers kunnen zelfs zonder tussenkomst van de rechter uit hun huis worden gezet. Coffeeshops in de buurt van scholen moesten sluiten i.v.m. het zogenaamde afstandscriterium. Zo zijn in de laatste jaren in heel nederland maar liefst een dikke 45% van de coffeeshops verdwenen of gesloten. Maar dat is nog lang niet genoeg voor dit kabinet. Minister hirsch ballin wil nu zelfs nog een paar stappen verder gaan. Als het aan hem ligt wordt het uitsterfbeleid voor de gedoogshops opgeschroefd en worden growshops en hennepbeurzen verboden. Alsmede informatie of gegevens over wiet kweken. Wil dat zeggen dat tijdschriften als highlife en soft secrets straks ook verboden gaan worden. Ben je dadelijk zelfs strafbaar als je iemand kweekadvies geeft over het internet? Of gaan we in heel nederland razzia's houden in tuincentra's om te zien of er materialen liggen waarmee gekweekt kan worden. Door de met opzet zeer vaag geschreven wetsbepaling van hirsch ballin die hij door een al bestaande opiumwet wil jassen, is straks elke blower, kweker, en coffeeshophouder weer vogelvrij verklaard. Als het zo door gaat dan...
  • wordt kweken van wiet niet meer gedoogd (ook niet die 4 plantjes op je balkon)
  • wordt het roken van een jointje weer strafbaar
  • worden softdrugsgebruikers weer sterk de criminaliteit in gedrukt, je moet je wiet en hasj dan halen bij de lokale dealer, die verder ook pillen, coke en andere zaken in de aanbieding heeft.
  • wordt hennepzaad verboden
  • is er geen zicht of controle meer op de kwaliteit van wiet
  • zullen er weer meer junkies in het straatbeeld verschijnen en heeft iedereen straks weer overlast in de steden of parken
  • gaat nederland 30 jaar terug in de tijd, terwijl andere europese landen voorruit gaan met hun softdrugspolitiek

In de meeste coffeeshops in nederland worden al petities uitgedeeld om handtekeningen te verzamelen als tegengeluid aan minister hirsch ballin. Een intiatief van soft secrets en highlife. De bedrijvigheid onder de recreatieve blowers in te merken.
Petities worden gekopiëerd, opgehangen, verspreid en teruggestuurd. Blowers van heel nederland staan op en maken één vuist om hun bezwaar kenbaar te maken over het intrekken van weer een beetje vrijheid in nederland. Het recht om rustig je jointje te roken, net zoals de buren hun biertje drinken 's avonds. of m'n oma d'r jenevertje. Naar schatting roken zo'n 800.000 nederlanders regelmatig een jointje. Laten we die allemaal weer op straat rondwandelen, zoekend naar een dealer?
© 2008 - 2019 Msmedia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn softdrugs?Wat zijn softdrugs?In Nederland wordt er wettelijk een onderscheid gemaakt tussen softdrugs en harddrugs. Zo heerst er in ons land een gedo…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…
mijn kijk opLegaliseren van softdrugsIn Terneuzen stond de grootste coffeeshop van Nederland. Er kwamen veel buitenlandse toeristen, maar omdat een coffeesho…
Coffeeshop: Feiten en cijfersCoffeeshops zijn locaties waar op legale wijze cannabis verkocht mag worden. Nederland telt vele coffeeshops, met name i…
Bronnen en referenties
  • PvdA nota softdrugs
  • Wikipedia
  • Overheid.nl
  • Drugsdebat tweede kamer 6 maart 2008
  • Infopolitie

Reageer op het artikel "Dertig jaar softdrugs gedoogbeleid"

Reactie

C. M. Weidner, 19-01-2016 15:04 #1
Mijn man werkt als BOA bij een gemeente, waar we ook wonen. Ik zijn vrouw rook regelmatig een verkeerde sigaret in mijn huis, alleen privé. Mag zijn baas dat een reden vinden om hem te vertellen dat hij dat moest doorgeven aan de baas? Ik wil nl aangifte doen wegens smaad, daar het halve functioneringsverslag gaat over mij en wat ik privé doe en laat. Wat zegt U?

Infoteur: Msmedia
Laatste update: 23-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!