InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De drie ontmoetingen tussen Donald Trump en Kim Jong-un

De drie ontmoetingen tussen Donald Trump en Kim Jong-un

De drie ontmoetingen tussen Donald Trump en Kim Jong-un Voor het eerst in de geschiedenis kwamen op 12 juni 2018 de hoogste leiders van de Verenigde Staten en Noord-Korea in Singapore samen voor een ontmoeting. Nooit eerder vond er een ontmoeting plaats tussen de leiders van beide landen. Bij de start van de top schudde de Amerikaanse president Donald Trump de hand van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un. Een historisch moment dat met grote belangstelling van de wereldpers werd vastgelegd. Er volgden meer ontmoetingen. Op 27 februari 2019 ontmoetten de leiders elkaar in de Vietnamese hoofdstad Hanoi. Vervolgens kwamen zij op 30 juni 2019 voor de derde keer bij elkaar. De gedemilitariseerde zone (DMZ), die Noord- en Zuid-Korea van elkaar scheidt, was de locatie van de ontmoeting. Het werd een historisch moment. Rondom de ontmoetingen tussen Trump en Kim hadden Noord-Koreaanse leiders tal van andere ontmoetingen met bewindspersonen van over de hele wereld. De ontmoetingen hebben diplomatieke betrekkingen met Noord-Korea op gang gebracht.

Aanloop naar de eerste ontmoeting tussen Trump en Kim

Ondanks de vijandige relatie tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea, kwamen de hoogste leiders van deze landen toch tot een eerste ontmoeting. De aanloop naar de eerste ontmoeting tussen Trump en Kim ging gepaard met een aantal noemenswaardige gebeurtenissen. Er werd door beide landen met oorlog en aanvallen gedreigd. In februari 2018 werden de Olympische Winterspelen in de Zuid-Koreaanse stad Pyeongchang georganiseerd. In tegenstelling tot de eerdere oorlogstaal, werden tijdens deze Winterspelen diverse diplomatieke handreikingen gedaan.

Oorlogstaal

In september 2017 dreigde Trump in zijn speech bij de Verenigde Naties in New York nog met totale vernietiging van Noord-Korea, als dat land zijn nucleaire ambities niet zou staken. Trump gaf de Noord-Koreaanse leider de bijnaam ‘raketman’. Er werd over en weer met oorlog gedreigd. De Amerikanen stuurden een vliegdekschip in de richting van Noord-Korea, waarna de Noord-Koreanen dreigden met vernietiging van dat schip. Het militaire machtsvertoon en de oorlogstaal hield de wereld in zijn greep. Op alle continenten werd erover gesproken, velen vroegen zich af of er sprake was van een serieuze oorlogsdreiging of niet. Deze dreigende situatie was echter van relatief korte duur. In verrassend hoog tempo veranderde ineens alles. De oorlogstaal verdween volledig en de situatie bewoog zich in de richting van het andere uiterste; er kwam ruimte voor diplomatie.

Diplomatie tijdens de Olympische Winterspelen van 2018 in Zuid-Korea

De Olympische Winterspelen in Zuid-Korea van februari 2018 hebben een bijzonder positief effect gehad op de diplomatieke betrekkingen met Noord-Korea. In minder dan een halfjaar tijd was de situatie veranderd van de dreiging van Trump met totale vernietiging van Noord-Korea in september 2017, tot de eerste stappen naar diplomatieke betrekkingen in februari 2018. Noord- en Zuid-Korea verschenen op de Winterpelen van 2018 als één team. De Koreaanse landen droegen bij de openingsceremonie van de Spelen samen één vlag. Kim Yo-jong, de zus van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un was aanwezig bij de openingsceremonie van de Winterspelen. Kim Yo-jong schudde daar de hand van de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in. De toenmalig voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité Thomas Bach, was in maart 2018 op uitnodiging van Kim Jong-un op bezoek in de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang. De Winterspelen in Zuid-Korea hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de diplomatie met Noord-Korea. Bach noemde de deelname van Noord-Korea aan de Winterspelen in Zuid-Korea één van de hoogtepunten van het sportevenement. Direct in de maand na de Winterspelen werd gestart met voorbereidende gesprekken op een mogelijke eerste ontmoeting tussen Donald Trump en Kim Jong-un.

Voorbereidende gesprekken

Voorafgaand aan de eerste ontmoeting tussen Trump en Kim, sprak de Amerikaanse president in het Witte Huis met de hoge Noord-Koreaanse gezant Kim Yong-chol. Deze gezant overhandigde Trump een brief afkomstig van Kim Jong-un. De Noord-Koreaanse leider nodigde Trump uit voor een ontmoeting. Op 31 maart 2018 was Mike Pompeo, de toenmalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken, op bezoek in Pyongyang en ontmoette daar onder andere de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un.

Eerste ontmoeting in Singapore tussen Trump en Kim

Na de nodige voorbereidende gesprekken en ontmoetingen kwam er daadwerkelijk een eerste ontmoeting tussen Donald Trump en Kim Jong-un van de grond. De eerste 'Trump-Kim' top werd in Singapore georganiseerd. Het doel van deze ontmoeting was een eerste kennismaking waarbij Trump en Kim beide een duidelijk eigen hoofddoel hadden. Speciaal voor Trump was het hoofddoel de ontmanteling van het Noord-Koreaanse kernwapenprogramma en voor Kim was dat het terugdraaien van sancties tegen zijn land.

Datum en locatie van de ontmoeting

Voor de eerste ontmoeting tussen de leiders werd gekozen voor het Capella Hotel, dat is gelegen op het eiland Sentosa in Singapore. Sentosa is een eiland vol luxe hotels en attracties, waaronder het luxueuze Capella Hotel. De ontmoeting was op 12 juni 2018. Beide leiders werden zoals altijd onder zware beveiliging vervoerd met hun eigen speciale vervoermiddelen.

Vervoer

Donald Trump vloog met de Air Force One naar Singapore. Daar werd de president ontvangen door de minister van Buitenlandse Zaken van Singapore. Kim Jong-un vloog ook naar Singapore en maakte voor deze vlucht gebruik van een Boeing 747-400 van Air China. Noord-Koreaanse leiders vliegen niet vaak, meestal pakken zij de trein. Voor Singapore was de trein vanwege de afstand en geografische ligging van de stadstaat echter geen optie. De Chinese regering liet weten blij te zijn met de Trump-Kim-top en zij zullen vermoedelijk ook met plezier hebben bijgedragen aan het organiseren van de top door hun Boeing uit te lenen. Beide leiders werden in hun eigen limousine naar het Capella Hotel gebracht en na afloop vertrokken zij ook weer met deze voertuigen richting het vliegveld.

Globale programma van beide leiders

Tijdens de top in Singapore ontmoetten de leiders elkaar eenmalig. De allereerste handdruk, die op een speciaal daarvoor ingericht ‘podium’ plaatsvond, werd onder grote belangstelling van de pers vastgelegd. Daarna liepen de leiders al pratend in en rondom het Capella hotel. Zij spraken elkaar één op één, er was een gezamenlijke lunch voor beide delegaties en de leiders ondertekenden een aantal documenten. Vervolgens namen ze weer afscheid op de plek waar de leiders elkaar de eerste handdruk hadden gegeven.

Kim Jong-un maakte een tour door Singapore en bezocht een aantal bezienswaardigheden. Dat deed hij samen met zijn jongere zus Kim Yo-jong. Hij sprak met Lee Hsien Loong, de president van Singapore die hem ook ontving bij aankomst en uitzwaaide bij vertrek op het vliegveld van Singapore.

Trump werd in zijn limousine, bijgenaamd ‘The Beast’, naar het Capelle Hotel gebracht. Nadat de handen waren geschud en de leiders al pratend rondom het hotel liepen, liet Trump kort zijn limousine aan de Noord-Koreaanse leider zien.

Na afloop van de eerste geslaagde ontmoeting tussen Trump en Kim, werd al snel duidelijk dat een tweede ontmoeting zou gaan volgen. Beide leiders spraken tal van positieve woorden over elkaar uit.

Tweede ontmoeting in Vietnam tussen Trump en Kim

De eerste ontmoeting in Singapore bleek de weg voor historische diplomatie met Noord-Korea definitief te hebben vrijgemaakt. Een tweede Trump-Kim-top kon dan ook niet uitblijven. De tweede ontmoeting tussen beide leiders werd gepland in Vietnam.

Datum en locatie van de ontmoeting

De tweede ontmoeting tussen Donald Trump en Kim Jong-un vond plaats in Hanoi, de hoofdstad van het Zuidoost-Aziatische land Vietnam. De top in Hanoi begon op 27 februari 2019 en duurde twee dagen.

Vervoer

Donald Trump vloog voor deze ontmoeting met zijn Air Force One naar Hanoi. Kim Jong-un pakte vanuit Pyongyang de trein naar de grens van Vietnam, een reis van zo’n vierduizend kilometer. Het laatste stuk van de reis deed hij met een limousine.

Globale programma van beide leiders

De top in Vietnam duurde twee dagen. Op de eerste dag had Trump ontmoetingen met een aantal Vietnamese leiders. Trump en Kim Jong-un hadden op de eerste dag van de top ook hun eerste één-op-éénontmoeting. Deze ontmoeting vond plaats in het Metropole Hotel in Hanoi. Later op de dag hadden de leiders in hetzelfde hotel een gezamenlijk diner. Bij dit diner waren ook enkele andere hoge delegatieleden aanwezig, waaronder de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo.

Op de tweede dag van de top was er opnieuw een één-op-éénontmoeting tussen Trump en Kim. Vervolgens hadden de leiders een besloten vergadering. Een werklunch werd geannuleerd.

Aanloop naar derde ontmoeting

Al tijdens de top in Hanoi werd duidelijk dat Trump en Kim beiden open stonden voor een volgende ontmoeting. Na afloop van de top in Hanoi werd echter ook duidelijk dat Kim Jong-un niet tevreden was over deze tweede top met de Amerikanen. Volgens anonieme bronnen zouden enkele betrokken Noord-Koreaanse medewerkers van de top in Hanoi verantwoordelijk worden gehouden voor het mislukken van de top en zelfs zijn geëxecuteerd. Deze berichten zijn afkomstig van anonieme bronnen en kunnen dus niet worden bevestigd. De derde ontmoeting tussen beide leiders kwam uiteindelijk behoorlijk onverwachts. Trump was geografisch gezien 'in de buurt' van Noord-Korea en maakte van deze gelegenheid gebruik door een derde ontmoeting voor te stellen. Met succes, want het onverwachte voorstel van Trump leidde uiteindelijk tot een derde ontmoeting tussen Donald Trump en Kim Jong-un.

Derde ontmoeting in de DMZ en Noord-Korea tussen Trump en Kim

Op 30 juni 2019 vond een derde ontmoeting plaats tussen de leiders van de VS en Noord-Korea. Trump was de dagen daarvoor aanwezig op de G20 top in de Japanse stad Osaka. Direct na de G20 top vloog hij door naar Zuid-Korea voor een ontmoeting met de Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in. Trump en Moon bezochten voorafgaand aan de ontmoeting met Kim Jong-un de DMZ. Nadat Trump en Kim elkaar in de DMZ de hand hadden geschud, voegde Moon zich bij het gezelschap.

Uitnodigingen van Trump

Tijdens de G20 top in Osaka nodigde Trump de Noord-Koreaanse leider uit middels een Twitterbericht. In dat Twitterbericht stond geschreven dat hij Kim Jong-un tijdens een korte ontmoeting alleen de hand wilde schudden. Het zou een korte ontmoeting worden die vooral symbolisch was bedoeld. Deze uitnodiging leidde uiteindelijk tot de derde ontmoeting tussen beide leiders. Tijdens de ontmoeting in de DMZ nodigde Trump de Noord-Koreaanse leider voor het oog van de camera opnieuw uit, ditmaal voor een bezoek aan het Witte Huis in Washington.

Locatie van de ontmoeting

De locatie van de derde ontmoeting tussen beide leiders was op een historische plaats, namelijk in de DMZ tussen beide Korea’s in.

Trump in Noord-Korea

Deze derde ontmoeting werd opnieuw een historisch moment. Kim Jong-un nodigde Trump uit om de grens met Noord-Korea over te steken. De leiders liepen samen onder grote mediabelangstelling enkele meters Noord-Korea in. Trump is de eerste zittende Amerikaanse president die voet op Noord-Koreaanse bodem heeft gezet.

Amerikaanse presidenten die de DMZ eerder bezochten

Trump is niet de eerste Amerikaanse president die de DMZ heeft bezocht. Eerder bezochten onder andere zijn voorgangers Bill Clinton in 1993, George W. Bush in 2002 en Barack Obama in 2012 de DMZ. Allen keken zij vanuit Zuid-Koreaanse zijde met verrekijkers richting het Noorden.

Hoge Amerikaanse afvaardigingen naar Noord-Korea die Trump voorgingen

In het jaar 2000 bezocht voor het eerst in de geschiedenis een lid van de Amerikaanse regering Noord-Korea. Deze historische gebeurtenis staat op naam van Madeleine Albright, toenmalig minister van Buitenlandse Zaken in de regering van Bill Clinton. In 2009 bezocht Bill Clinton Noord-Korea en ontmoette hij de toenmalige Noord-Koreaanse leider Kim Jong-Il. Bill Clinton was op dat moment voormalig president van de VS, Barack Obama de huidige president.

Doel en uitkomst van de ontmoetingen

Beide leiders hadden voor deze ontmoetingen duidelijke doelen voor ogen. Voor Donald Trump was het belangrijkste doel de denuclearisatie van Noord-Korea. In ruil daarvoor zouden economische sancties aan het adres van Noord-Korea kunnen worden verlicht. Kim Jong-un had verlichting van de economische sancties als belangrijkste missie. De eerste drie ontmoetingen tussen beide leiders leverden weinig concrete stappen op in de richting van deze doelen. Voor het bepalen van deze doelen zul je echter eerst contact moeten leggen en tot op zekere hoogte een diplomatieke band moeten opbouwen. Contact leggen zou je daarom ook als een belangrijk doel van de ontmoetingen kunnen zien. Daarin zijn de eerste drie ontmoetingen wel succesvol geweest. De ontmoetingen tussen beide leiders hebben geleid tot een historische toenadering tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea. In ieder geval op het toneel van de wereldpolitiek. Bovendien werd Trump de eerste zittende president van de VS die op Noord-Koreaans grondgebied is geweest. Noord-Koreaanse leiders verschenen in het verleden hoogst zelden in gezelschap van andere wereldleiders op het politieke wereldtoneel. Rondom de eerste drie ontmoetingen tussen Trump en Kim, begaf de Noord-Koreaanse leider zich voor het oog van de wereldpers ook in het bijzijn van andere wereldleiders. Kim Jong-un had onder andere ontmoetingen met de Russische president Poetin, de Chinese president Xi Jinping en de Zuid-Koreaanse president Moon.

Trump-Kim-burgers

Een aantal horecagelegenheden in de betreffende steden, speelden met hun menukaart in op de veelbesproken ontmoetingen. Zowel in Hanoi als in Singapore verschenen speciale Trump-Kim-burgers op de menukaart. In Singapore werd de Trump-Kim-burger in miniformaat geserveerd. In Hanoi werden mooi opgemaakte burgermenu’s samengesteld. Alle burgers werden gemarkeerd met een Amerikaans en een Noord-Koreaans vlaggetje. Overigens kon je bij de Trump-Kim-burger ook een speciale cocktail bestellen die eveneens in het Trump-Kim-thema werd geserveerd.

Dennis Rodman

Een bekende Amerikaan die Trump voorging in het ontmoeten van Kim Jong-un is de voormalig succesvol basketbalspeler Dennis Rodman. Hij reisde onder andere in 2013 en 2017 naar Noord-Korea om Kim Jong-un te ontmoeten. Aanleiding voor de ontmoetingen tussen Dennis Rodman en de Noord-Koreaanse leider was volgens de beide heren hun gedeelde passie voor basketbal. In 2013 bezochten zij samen een basketbalwedstrijd in Pyongyang, de hoofdstad van Noord-Korea. Rodman is meerdere keren op Noord-Koreaans grondgebied geweest. Als gevolg van deze ontmoetingen, wordt Rodman wel eens ‘zelfverklaard diplomaat’ genoemd. Rodman werd door sommigen gezien als iemand met een positieve diplomatieke invloed tussen de VS en Noord-Korea. Het zou daarom goed mogelijk kunnen zijn, dat de ontmoetingen met de oud-basketbalspeler enigszins positieve invloed hebben gehad op de beeldvorming van de Noord-Koreaanse leider over de Verenigde Staten.

Rodman was tijdens de top in Singapore ook aanwezig in de stadstaat maar was verder niet betrokken bij de top, zo liet Rodman destijds zelf weten.

Vlak voordat de derde ontmoeting in de DMZ tussen Donald Trump en Kim Jong-un plaatsvond, wenste Dennis Rodman hen via Twitter een prettige ontmoeting toe.
© 2019 Al-schwedersky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mike Pompeo, minister van Buitenlandse Zaken van de VSMike Pompeo, minister van Buitenlandse Zaken van de VSMike Pompeo is op 13 maart 2018 tot minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten (VS) benoemd. Hij volgt Rex…
Tiffany Trump: dochter van Donald Trump en Marla MaplesTiffany Trump: dochter van Donald Trump en Marla MaplesTiffany Trump wordt in 1993 geboren als liefdesbaby van Donald Trump en actrice Marla Maples. Dit huwelijk is echter van…
Donald Trump en de Trump buildings in New YorkDonald Trump en de Trump buildings in New YorkDonald Trump is de Amerikaanse vastgoedmagnaat die in de stad New York spreekwoordelijk tegen menig gebouw zijn pootje h…
Koreaanse OorlogEen belangrijk twistpunt tijdens de Koude Oorlog was de strijd in Korea. Van 1950 tot 1953 werd er een hevige strijd uit…
Het leven van Melania TrumpHet leven van Melania TrumpDonald Trump is in 2016 gekozen tot de president van de Verenigde Staten. De First Lady werd daardoor zijn derde vrouw M…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PJ Nelson, Flickr (CC BY-SA-2.0/bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/2018_North_Korea%E2%80%93United_States_Singapore_Summit
  • https://en.wikipedia.org/wiki/2019_North_Korea%E2%80%93United_States_Hanoi_Summit
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Sentosa
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/26/kim-jong-un-aangekomen-in-vietnam-voor-top-met-trump-a3655378
  • https://edition.cnn.com/politics/live-news/trump-dmz-kim-live-intl-hnk/h_90cc797491614c2b664b6ee3a56121b3?utm_source=twCNN&utm_term=video&utm_medium=social&utm_content=2019-06-30T07%3A00%3A47
  • https://twitter.com/dennisrodman
  • https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/oud-basketballer-rodman-weer-naar-noord-korea-om-iets-gedaan-te-krijgen~b4da5a4b/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rodman
  • https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4730536/kim-jong-un-donald-trump-topontmoeting-hanoi-executie-noord-korea
  • https://www.youtube.com/watch?v=yVljAdGS3Hc&list=LLVjQ5HBwp-tgaX6k1Jb6F5w&index=5&t=0s https://www.reuters.com/article/us-northkorea-usa-vietnam-burger/irish-chef-flips-special-burgers-for-trump-kim-summit-in-vietnam-idUSKCN1QD0L8
  • https://www.straitstimes.com/lifestyle/food/trump-kim-summit-free-trump-kim-burgers-snapped-up-in-under-25-minutes
  • https://nos.nl/artikel/2193784-trump-dreigt-noord-korea-met-volledige-vernietiging.html
  • https://nos.nl/artikel/2221311-trump-accepteert-historische-uitnodiging-van-kim-jong-un.html https://nos.nl/artikel/2216147-historische-handdruk-noord-en-zuid-korea-op-spelen.html https://nos.nl/artikel/2225082-ioc-baas-bach-op-bezoek-bij-kim-jong-un.html
  • https://www.trouw.nl/nieuws/kim-executeert-afgezant-vanwege-mislukken-top-met-trump~b954c28e/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Reageer op het artikel "De drie ontmoetingen tussen Donald Trump en Kim Jong-un"

Infoteur: Al-schwedersky
Gepubliceerd: 04-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!