InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Wim Kok en het Poldermodel

Wim Kok en het Poldermodel

Je kunt van zijn politieke partij zijn of niet, maar hij is verantwoordelijk geweest voor een nieuw concept “het poldermodel”. Zijn carriere samengevat. September 1938 geboren in Bergambacht en na de Mulo en de HBS volgde hij een managementopleiding op Nijenrode. Hij is getrouwd en heeft 3 kinderen.

De vakbond en de politiek

In 1961 startte hij zijn carrière bij de Bouwbond NVV en zijn ster binnen de vakbond rees snel. In 1973 werd hij van de grote Bouwbond NVV al voorzitter en had een nadrukkelijke rol in de fusie tussen de bonden NVV en NKS en werd van de nieuwe FNV in 1976 voorzitter. Deze rol zou hij invulling geven tot hij in 1986 de overstap maakte naar de politiek en in de tweede kamer terecht kwam. Den Uyl was toen nog de lijsttrekker van de PvdA en haalde Kok de politiek binnen.

Van 1989 tot 1994 is hij in het Lubbers-3 kabinet minister van Financiën en vanaf 1994 is hij “de baas van Nederland” en legt de basis voor het poldermodel. PvdA, D66 en VVD vormen dit paarse poldermodel. Zeker het eerste kabinet gaat het enorm voor de wind, de economie floreert en het poldermodel, vol van de typische compromissen, weet prima te gedijen. Kok wordt ook internationaal geroemd voor dit model en zijn rol als eindverantwoordelijke (o.a. Clinton was erg gecharmeerd van zijn aanpak en stak dit niet onder stoelen of banken). Het tweede paarse kabinet startte weer vol verwachting, ook al is op dat moment de glans van D66 en vallen ze in het niet bij de PvdA en VVD. Hoewel verwacht werd dat het tweede kabinet ook zijn tijd uit zou dienen valt het doek vlaak voor tijd (april 2002) en Kok meldt zich niet meer beschikbaar te houden als lijsttrekker. Voor PvdA een zware aderlating, zou later blijken.

Het paarse poldermodel staat bol van compromissen en is je politieke model of helemaal niet. Er is geen tussenweg en Fortuyn die aansluitend zijn frisse wind wilde laten waaien zou er voor de verandering wel eens in geslaagd kunnen zijn, maar dat is koffiedik kijken. Dat ook hij duidelijk voor- en tegenstanders had mag duidelijk zijn. Balkenende nam het roer in Nederland over en doet dat in uiteenlopende kabinetten tot nu toe nog steeds. Ook hij eerst met een meer rechtse koers en nu meer met de christelijke invloed kent duidelijke voor en tegenstanders. Inherent aan de politiek dus eigenlijk.

Na de politiek

Na zijn politieke carrière kiest Kok voor een aantal commissariaten. Vreemd, want hij had zich tijdens zijn politieke loopbaan negatief uitgelaten over “de zakkenvullers” en stemde nu wel in met een salarisverhoging. Hier is veel ophef over geweest in die periode (2003). Tot op dit m moment vervult hij ook uiteenlopende adviesfuncties. Hij heeft tevens de ambtstitel Minister van staat.

Ondanks het feit dat hij als sober te boek staat is het wel een markante politicus met een herkenbare aanpak geweest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wim Kok en het Poldermodel"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Inspirerende mensen
Schrijf mee!