InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Bekende lijstduwers gemeenteraadsverkiezingen 2018

Bekende lijstduwers gemeenteraadsverkiezingen 2018

Bekende lijstduwers gemeenteraadsverkiezingen 2018 Politieke partijen proberen vaak extra stemmen te trekken door bekende Nederlanders als lijstduwer op de kandidatenlijst te zetten. Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 vinden we weer diverse bekende Nederlanders terug onderaan de lijsten van politieke partijen. In theorie kan een lijstduwer ook daadwerkelijk in de gemeenteraad gekozen worden. Veelal opteren zij er dan echter voor om die plek niet in te nemen omdat ze geen politieke aspiraties hebben.

BN'ers als lijstduwer

Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018

Op 21 maart 2018 worden in 335 Nederlandse gemeenten de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Enkele gemeenten houden op deze dag geen verkiezingen omdat ze deze al eerder gehad hebben of deze pas later zullen houden in verband met een gemeentelijke herindeling. Dit gaat onder meer om de gemeenten Leeuwarden, Edam-Volendam, Geldermalsen, Vianen, Leerdam, Noordwijk en Noordwijkerhout. Ook de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius houden geen gemeenteraadsverkiezingen. Hier worden volksvertegenwoordigers gekozen tijdens de Eilandsraadverkiezingen, die samenvallen met de Provinciale Statenverkiezingen op 20 maart 2019.

Het aantal raadszetels dat per gemeente verdeeld wordt tijdens de gemeenteraadsverkiezingen is afhankelijk van het inwonertal van de betreffende gemeente. De kleinste gemeenten hebben een gemeenteraad met negen zetels (bij minder dan 3.000 inwoners), terwijl de grootsten 45 zetels te verdelen hebben (bij meer dan 200.000 inwoners).

Wat is een lijstduwer?

Elke partij die aan de gemeenteraadsverkiezingen deelneemt levert bij de Kiescommissie een kandidatenlijst aan. De bovenste plekken op deze lijst worden ingenomen door kandidaten die een serieuze kans maken om gekozen te worden. Daarnaast is er veelal sprake van kandidaten die zorgen voor een soort 'lijstopvulling'. Men staat dan dusdanig laag op de lijst dat voorkeursstemmen nodig zijn om gekozen te worden, maar slechts enkele kandidaten voeren hier echt campagne voor. De onderste plekken op de kieslijst worden vaak ingenomen door wat men lijstduwers noemt: kandidaten die niet echt gekozen willen worden maar die hun populariteit inzetten om veel extra stemmen te trekken. Vaak gaat het om personen met landelijke of lokale bekendheid. De hoop is dan dat het aantreffen van een bekende naam op de lijst bij de kiezer net de doorslag zal geven om op de betreffende persoon en dus partij te stemmen. Bij lokale verkiezingen gaat het niet zelden om oud-wethouders die een bijzondere verdienste voor de stad hebben gehad maar die niet meer voornemens zijn om wederom de gemeentepolitiek in te gaan.

Ondanks dat lijstduwers doorgaans niet de bedoeling hebben om daadwerkelijk gekozen te worden, kan het toch gebeuren dat iemand door voorkeursstemmen in de gemeenteraad gekozen wordt. Zo werd bijvoorbeeld Maarten van Rossem bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 in de gemeenteraad van Utrecht gekozen. Voor de functie heeft hij bedankt.

Kritiek op lijstduwers

Niet iedereen is blij met de praktijk van het gebruik van lijstduwers. Zo kwam bijvoorbeeld de Leidse hoogleraar politiek gedrag en kiezersonderzoek Joop van Holsteyn met de kritiek dat het hier gaat om een vorm van kiezersbedrog. Hij noemde de lijstduwers nepkandidaten die te lichtzinnig omspringen met het ambt van volksvertegenwoordiger.

Bekende lijstduwers in 2018

Ook bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 hebben diverse bekende Nederlanders (BN'ers) zich als lijstduwer aan een politieke partij verbonden in een poging om extra stemmen binnen te halen. De volgende BN'ers zijn bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 lijstduwer:
NaamBeroepGemeentePartij
Hugo de JongeMinister en oud-wethouderRotterdamCDA
Melanie Schultz van HaegenOud-ministerVVDLeiden
Pieter OmtzigtTweede KamerlidEnschedeCDA
Sharon DijksmaOud-staatssecretarisEnschedePvdA
Hans SpekmanOud-Kamerlid en partijvoorzitterUtrechtPvdA
Frits HuffnagelOud-wethouderDen HaagVVD
Geert DalesOud-wethouderAmsterdam50Plus
Vera TaxOud-wethouderPvdAVenlo
Peer SwinkelsTopman BavariaBredaCDA
Annemarie PronkWinnares van Heel Holland BaktSGP/ChristenUnieDen Haag
Henk BresBekende HagenaarDen HaagPVV
Ernst JanszBandlid Doe MaarDeurneProgressief Akkoord/GroenLinks
Eric CortonActeurAmsterdamGroenLinks
Bob de VoogdHockeyerHelmondPlan!
Dimi de JongSnowboarderDen HaagCDA
Raymond van BarneveldDarterDen HaagGroep De Mos
Tom BeugelsdijkVoetballerDen HaagGroep De Mos

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulleo, Pixabay
  • https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/gemeenteraden
  • https://www.telegraaf.nl/nieuws/1567819/een-lijstduwer-is-een-nepkandidaat-het-is-kiezersbedrog

Reageer op het artikel "Bekende lijstduwers gemeenteraadsverkiezingen 2018"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 22-01-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!