InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomst

Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomst

Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomst De Lubavitcher Rebbe was van tevoren positief over het verloop van de Golf Oorlog. Israël zou de veiligste plaats zijn en niet getroffen worden door chemische wapens. De Rebbe kon dit weten omdat de Hebreeuwse letters die verwijzen naar het numerieke equivalent van het komende jaar ook een acroniem vormde voor de Hebreeuwse zin: "Dit zal een jaar zijn wanneer Ik (God) het Joodse Volks wonderen zal tonen." Dit is het vervolg op deel 12: 'Libanonoorlog en de Intifada.' Klik hier.

De Joodse jaren 5750 en 5751 zouden jaren van wonderen zijn

De Lubavitcher Rebbe voorspelde dat de Joodse jaren 5750 en 5751 jaren van wonderen zouden zijn. In 5750 viel het IJzeren Gordijn en emigreerden honderdduizenden Sovjet Joden naar Israël.

Terwijl de Rebbe deze boodschap afgaf marcheerde Saddam Hoessein Koeweit binnen, waardoor de wereld in paniek raakte. Maar de Rebbe gaf een positieve boodschap. Hij verzekerde dat Irak geen chemische wapens tegen Israël zou gaan gebruiken. Premier Shamir bedankte de Rebbe na de oorlog voor de kracht en de sterkte die hij aan het Volk Israël had gegeven.

Wat zal de toekomst brengen voor Israël?

Als Israël op hetzelfde pad door zal gaan door steeds maar weer concessie te doen aan de Arabieren, zal dit tot een grote oorlog leiden. Er is echter een alternatief: stoppen met het doen van concessies; Israël ontwikkelen tot een creatieve maatschappij die intern sterk staat.

Moet Israël eeuwig oorlog voeren? Misschien. Het antwoord hangt namelijk niet alleen van Israël af. Israël zal de realiteit onder ogen moeten zien en niet blind hopen op vrede. Door de realiteit te aanvaarden zal vrede dichterbij komen. Wanneer de Arabieren inzien dat Israël geen concessies zal maken en dat Israël niet met de handen op de rug gebonden oorlog voert, zullen de Arabieren gaan inzien dat vrede alleen een optie is en oorlog niet.

Kijk naar de Koude Oorlog: militair gezien was er een patstelling. Men had genoeg wapens om elkaar af te schrikken. Uiteindelijk zwichtten de totalitaire regimes. De democratieën overwonnen. Zo moet het ook gaan tussen de Arabische wereld en Israël. Wanneer Israël haar rug recht houdt, zullen de Arabische landen op den duur zwichten.

Waarom durfde Jordanië geen front te vormen tijdens de Jom Kippoeroorlog? Waarom opende Syrië geen front op de Golan tijdens de Libanonoorlog? Omdat hun hoofdsteden te dicht bij het front liggen. Het risico is te groot.

Ook is de kans groot dat de Arabische landen sociaal-economisch gezien geen oorlog meer kunnen voeren. Steeds meer landen in de wereld zien in dat vrede in het belang van hun zelf is. De voordelen van vrede zullen sterker zijn dan de kosten van een oorlog. Hetzelfde concept kan toegepast worden op de Palestijnen. Er komt een moment dat de Palestijnen het zat zijn om hun zonen en dochters te verliezen. Wanneer ze zien dat de Intifada niets oplevert, zullen ze hun aandacht gaan richten op hun eigen levens en de opties die voor hen open staan.

Dit zijn werkelijk mogelijkheden. Wanneer Israël beslist haar toekomst in eigen handen te nemen, met geloof en vertrouwen in God, is het mogelijk een sterke leefbare samenleving op te bouwen. En hopelijk zal het dan geen zwaard meer hoeven op te pakken en oorlog te voeren.

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Recensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertrecensieRecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertGeografie Israël – Boekrecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict door Martin Gilbert. Het Arabisch-Israëlisch conflic…
Israëlisch-Arabisch conflict 12: Libanonoorlog en IntifadaIsraëlisch-Arabisch conflict 12: Libanonoorlog en IntifadaIn 1982 trok Israël Libanon binnen. Vanuit Libanon werd het noorden van Israël continue met raketten bestookt door leden…
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomst"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!