InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 9: Uitputtingsoorlog

Israëlisch-Arabisch conflict 9: Uitputtingsoorlog

Israëlisch-Arabisch conflict 9: Uitputtingsoorlog Na de Zesdaagse Oorlog bleven de vijandigheden van de Arabieren tegen Israël doorgaan. Langs het Suezkanaal werden bloederige artillerie gevechten uitgevochten tussen Israël en Egypte. President Nixon probeerde een staakt-het-vuren te bereiken. De Lubavitcher Rebbe waarschuwde tegen ieder akkoord, omdat een staakt-het-vuren door Egypte gebruikt kon worden zich voor te bereiden voor een volgende oorlog. En wie weet hoeveel doden dit zou opleveren. Dit is het vervolg op het artikel deel 9: Naweeën van de Zesdaagse Oorlog. Klik hier.

Israël onderhandelde met Egypte

Israël had Egypte in de tang. Desondanks ging Israël met Egypte onderhandelen en stemde in met de Egyptische eisen. Israël zou zich terugtrekken van de oevers van het Suezkanaal. Egypte beloofde plechtig geen zware wapens over de Suez te brengen. De dag na het verdrag schonden de Egyptenaren het akkoord. Ze brachten artillerie en anti-luchtdoelraketten over het Suezkanaal in de Sinaï woestijn.

Israël deed niets. Israël had een artillerie aanval kunnen uitvoeren en de Egyptische wapens kunnen vernietigen voordat deze geplaatst werden. Niemand in de wereld had kunnen protesteren omdat het de Egyptenaren waren die het akkoord hadden verbroken nog voordat de inkt was opgedroogd. Zowel het Israëlische leger als de diplomaten bleven zwijgen.

Israël hoopte op vrede en Amerikaanse hulp

De motivatie van Israël was dat het hoopte op vrede. Daarnaast hoopte Israël met het ondertekenen van het akkoord de Amerikaanse gunst te winnen en zo wapens te krijgen.

Maar beide percepties hadden geen enkele basis met de realiteit. Om in te beelden dat Nasser naar vrede zou streven moest men een echte dromer zijn. Wanneer de ouders van de soldaten die gedood waren in die drie jaren vroegen aan de regering waarom concessies werden gedaan aan de Arabieren werd dit antwoord aan hen gegeven.

Ook waren geen concessies nodig om Amerikaanse wapens te ontvangen. Amerika had er sowieso geen belang bij dat Israëls positie zou worden verzwakt. De Verenigde Staten weet dat wanneer Israël zou ingaan op de Arabische eisen dat haar veiligheid zou worden aangetast.

Israël werd door de terugtrekking verzwakt

Als gevolg van de Israëlische terugtrekking konden de Egyptenaren zonder veel moeite tijdens de Jom Kippoer oorlog de Suez oversteken. Hun anti-luchtdoelraketten brachten grote verliezen bij de Israëlische luchtmacht. Hoewel het verdrag Israël tijdelijk respijt gaf voor de strijd, kost het op lange termijn meer levens.

Waren deze strategische posities niet aan Egypte gegeven dan had de Jom Kippoeroorlog waarschijnlijk nooit plaats gehad. Dankzij de strategische posities kreeg Egypte meer vertrouwen om een aanval uit te voeren.

In het volgende artikel aandacht voor de 'Jom Kippoeroorlog'. Klik hier.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 9: Uitputtingsoorlog"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!