InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke Jood

Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke Jood

Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke Jood Of de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Als er ergens een dreiging is voor een Joodse gemeenschap in de wereld dat beroerd dat Joden over de hele wereld. Belangrijk is dat er lessen worden getrokken uit het verleden om de toekomst veilig te stellen. Dit is het vervolg op het artikel 'Rol VS en rest van de wereld.' Klik hier.

Elke Jood wordt beïnvloed door het Israëlische beleid

Veel Joden zullen zich afvragen wat ze te maken hebben met Israël. Er is geen manier dat ze invloed kunnen uitoefenen op het Israëlische beleid, dus waarom zouden ze betrokken raken?

Er zijn twee antwoorden:
  1. Alle Joden zijn betrokken bij Israël. Alle Joden zijn met elkaar verbonden. Zeker wat betreft het Land Israël. Elke Jood, waar hij ook woont, bezit een deel in het land Israël. En het land Israël bezit een deel van elke Jood, een stukje van zijn/haar hart en ziel. Israël staat diplomatiek onder druk. Ze verliest meer land door diplomatie dan door oorlogen.
  2. De media schetst een verkeerd beeld. Ze portretteren de Arabieren als een onderdrukt volk die vredig zoekt naar het verkrijgen van hun rechten. Leugens en falsificaties worden zo vaak herhaald dat ze voor waarheid worden aangenomen.

Iedere Jood moet het beeld van Israël corrigeren

Samenvatting van het Israëlische-Arabisch conflict

  1. Het redden en beschermen van de levens van burgers is de belangrijkste prioriteit van iedere regering. Dit geldt dus ook voor Israël
  2. In het Land Israël moet veiligheid nooit opgegeven worden in de hoop een diplomatiek succes te krijgen.
  3. Concessies zijn een teken van zwakte en leiden niet tot vrede. De vraag naar land door Arabieren zal alleen maar toenemen.
  4. De Arabieren hebben vrede nooit serieus genomen. Het enige doel was om land te verkrijgen dat men door oorlog niet in bezit wist te krijgen.
  5. Israël moet prioriteit stellen aan haar eigen veiligheid en niet de gunst zoeken van andere naties.

Keer op keer zijn overwinningen van Israël, die gewonnen zijn met bloed en Goddelijke wonderen op het slagveld, verspeeld op de onderhandelingstafel. Duizenden Joden en Arabieren zijn voor de zaak gesneuveld. De term 'vredesproces' is synoniem geworden aan Israëlische concessies.

In de volgende artikel wordt een kort overzicht gegeven van de verschillende fasen in het Israëlisch-Arabisch conflict. Belangrijk is dat conclusies worden getrokken uit het verleden voor de toekomst, zodat fouten worden vermeden. Door het verleden te bestuderen kan een actieplan voor de toekomst worden uitgestippeld dat leidt tot veiligheid, groei en vrede in het Land Israël.

In het volgende artikel aandacht voor de 'naweeën van de Zesdaagse Oorlog van 1967.' Klik hier.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereldIsraëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereldHet is moeilijk te geloven, maar het gebeurt. Het belangrijkste VS belang in de Arabische landen is olie geweest. En toc…
Israëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogIsraëlisch-Arabisch conflict 8: Naweeën Zesdaagse OorlogHet is nu moeilijk voor te stellen hoe de gevoelens in Israël en de Joodse wereld waren vlak vóór de oorlog in 1967. Vel…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzrecensieBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke Jood"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!