InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereld

Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereld

Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereld Het is moeilijk te geloven, maar het gebeurt. Het belangrijkste VS belang in de Arabische landen is olie geweest. En toch is tegenwoordig, terwijl er sprake is van conservering, zonne-energie en andere vormen van energie die de wereld minder afhankelijk maken van olie, het buitenlandse beleid steeds meer gericht op het Midden-Oosten. Arabieren zijn duidelijk tegen Amerika en toch krijgen ze steeds meer invloed op het Amerikaanse beleid. Dit is het vervolg op het artikel 'Joods recht op het Land Israël.' Klik hier.

Amerika voert druk op Israël op

Israël vindt het lastig de druk van de VS te weerstaan. Neem bijvoorbeeld de Camp David Akkoorden. President Jimmy Carter had een akkoord nodig voor zijn verkiezingscampagne. Sadat had een akkoord nodig om zich bij de Amerikanen te nestelen. De sterkste positie had Menachem Begin. En toch ging hij in op alle Arabische eisen. Als Begin 'nee' had gezegd dan was er druk op Sadat gekomen die zich geen 'nee' kon veroorloven. Toch gaf Begin toe. En dit gebeurde niet slechts één keer, maar vele malen. De Amerikanen dachten dat het makkelijk was om Israël onder druk te zetten in plaats van de Arabieren.

Israël moet een duidelijk zelfbeeld van zichzelf hebben: een Joodse Staat

Nog voordat er onderhandeld werd stond Israël in de verdediging. Israël durft er nauwelijks vooruit te komen dat het een Joodse Staat is. Om die reden is er veel retoriek tegen de orthodoxe Joden. Vanwege deze moeilijkheid zegt Israël nooit openlijk: "Dit is een Joods land, door God aan ons gegeven, en noodzakelijk voor onze eigen veiligheid." In plaats daarvan komt het met allerlei ander argumenten op de proppen om het bezit van het land te verdedigen volgens 'universele waarden.'

Maar dit werkt niet. De internationale gemeenschap staat achter de Arabieren en zelfs in de VS neem de steun voor Israël af. Waarom? Omdat het zelfbeeld van Israël verwarrend is. De buitenwacht heeft van Israël een vreemd beeld. Dit komt omdat niet de echte waarheid wordt gezegd.

Neem bijvoorbeeld de positie van de Arabieren in Judea en Samaria vóór de Intifada. Hun positie was veel beter dan die van de gemiddelde persoon in de meeste Arabische landen. En toch wordt Israël geportretteerd als een gewelddadig regime.

Een ander voorbeeld is de moord door christenen op Palestijnse vluchtelingen in de kampen Sabra en Shatilla. Er waren geen Israëliërs bij betrokken. Israël kreeg de schuld en accepteerde dit gelaten. De echte moordenaars werden niet veroordeeld. Israël wel.

Om haar positie te verbeteren in de wereld moet Israël duidelijk prioriteiten stellen en deze prioriteiten in de praktijk brengen. Omdat Israël bang is wat de wereld van haar vindt, wordt Israël vaak veroordeeld door de andere naties.

Israël moet leren kracht te tonen door echte principes waarvan de belangrijkste is het verdedigen van haar burgers. Zolang ze dat zal doen krijgt het vanzelf respect van de rest van de wereld.

In het volgende artikel deel 7 aandacht voor 'de rol van elke Jood.' Klik hier.

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzrecensieBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Recensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertrecensieRecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertGeografie Israël – Boekrecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict door Martin Gilbert. Het Arabisch-Israëlisch conflic…
Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstIsraëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstDe Lubavitcher Rebbe was van tevoren positief over het verloop van de Golf Oorlog. Israël zou de veiligste plaats zijn e…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 6: Rol VS en rest van de wereld"

Reactie

Zandbergen (infoteur), 23-01-2009 13:55 #1
Ik ben vóór annexatie van Gaza en Judea, maar dan moeten de Palestijnen in die gebieden volwaardige Israelische burgers mogen worden! Deze democratie mag seculier zijn, de rechten van minderheden kunnen worden gewaarborgd in de grondwet en andere maatregelen. Ik ben voor een een-staat oplossing, ik heb weinig vertrouwen in het democratische gehalte van een onafhankelijke palestijnse staat en de veiligheid van Israel in dat geval. Reactie infoteur, 23-01-2009
Op dit moment accepteren de Palestijnen de Joodse Staat niet, dus het is ondenkbaar ze gelijke rechten te geven. Die worden misbruikt om van Israël een islamitische staat te maken.
Gebieden weggeven leidt niet tot een oplossing. Gaza en Westbank zullen niet levensvatbaar zijn, zeker gezien het geweld dat de Palestijnen zullen gaan gebruiken.

De enige oplossing is Jordanië Palestijns maken (de meerderheid van de bevolking is al Palestijns) eventueel met wat stukken van de Westbank erbij waar niet veel Joden wonen. Gaza kan dan bij Egypte aansluiten.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 1
Schrijf mee!