InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 5: Joods recht op Land Israël

Israëlisch-Arabisch conflict 5: Joods recht op Land Israël

Israëlisch-Arabisch conflict 5: Joods recht op Land Israël Aan de oorsprong van de Arabische retoriek ligt de volgende basis bewering: "De Zionisten zijn indringers. Het is ons land. We leefden hier al eeuwen en toen besloten de Zionisten het van ons af te pakken." Slechts wanneer de Joden een geldig recht hebben op het Land Israël, kan het geweld en de haat van de Arabieren beoordeeld worden voor wat het is. Wat is de Joodse claim? Gods belofte in de Tora. God vertelde Abraham: Ik geef je dit land aan je nakomelingen. Dit is het vervolg op het artikel deel 4: Vrede en terreur niet samen.' Klik hier.

Israël voor meer dan 1500 jaar Joods bezit

Na Gods belofte aan Abraham hebben de Joden zo'n 1500 jaar het land Israël in bezit gehad. En nadien hebben Joden altijd verlangd naar het land, naar Jeruzalem (de plek van de Heilige Tempel), naar Hebron (de begraafplaats van Abraham Izaäk en Jakob), naar Bethlehem (waar Rachel huilde om haar kinderen en wachtte op hun terugkomst). Zelfs in de 2000 jaar Diaspora is Israël het thuisland gebleven voor elke Jood. De Jood wendde zijn gezicht altijd naar Jeruzalem gedurende de drie dagelijkse gebeden.

Waarom begint de Tora met de schepping van de wereld en niet met de oprichting van het Joodse land? Zodat als de naties van de wereld tegen Israël zouden zeggen "Jullie zijn dieven, omdat jullie met geweld het land van de zeven natiën (van Kanaän) hebben ingepikt," Israël zou antwoorden: "De hele wereld behoort de Heilige toe, gezegend is Hij; Hij schiep het en gaf het aan iedereen die Hij behaagde. Uit Zijn eigen wil gaf Hij het hen, en uit Zijn eigen wil nam Hij het van hen en gaf het aan ons."

Vanuit dit perspectief is het hele Land Israël niet alleen het kustgebied, Jeruzalem en Galilea, maar ook Judea en Samaria. Elk klein onderdeel van het land is deel van een organisch geheel, ondeelbaar en geheiligde eenheid. In deze geest verklaarde de Kneisiyah HaGedolah van Agudas Yisrael, een vergadering van meest vooraanstaande Joodse wijzen in 1937:
"Het Heilige Land, wier grenzen zijn bepaald door de Heilige, gezegend is Hij, in Zijn Heilige Tora, werd toegewezen aan de natie Israël, het eeuwige volk. Elke opoffering van het Heilige Land dat door God aan ons is toegewezen is van absoluut geen waarde."

Deze verklaring is bovendien de enige rationele reden die niet kan worden weerlegd door de Arabieren of de Amerikanen. Zij accepteren ook de Bijbel en geloven in de waarheid van de profetieën. De Koran stelt het Joodse recht op het land Israël niet ter discussie. En kan een Amerikaanse president tegen zijn volk zeggen dat Gods belofte aan Abraham niet geldig is? De connectie tussen het land en de Joden is zo goed gevestigd dat het overal gerefereerd wordt als het 'Land Israël.'

Om deze reden is het belangrijk te benadrukken dat deze connectie geworteld ligt in de Bijbelse profetieën. Het zou niet wenselijk zijn de Joodse claim op het land Israël te baseren op de Balfour Verklaring of internationale akkoorden van de afgelopen eeuw, want deze akkoorden kunnen door andere akkoorden worden vernietigd. Uiteindelijk is de VN Israël meestal niet gunstig gestemd. Ook is niet voldoende te beweren dat de Joden eens geleefd hebben in het land. Zouden de Indianen dat dan ook niet doen in het geval van Amerika?

Wanneer de Bijbelse profetieën dienen als basis voor de Joodse claim dat zijn veel andere argumenten effectief in het versterken van de positie. Zonder die Bijbelse claim kunnen de niet-Joden makkelijk het eigendom van de Joden weerleggen.

God heeft Israël geholpen in defensieve oorlogen. Moet Israël het land dan weggeven? Is het juist een Goddelijk geschenk te verachten?

Om het probleem op te lossen moet Israël heel het land bevolken

Om het probleem op te lossen moet Israël onmiddellijk het hele land bevolken. Overal waar open ruimte is in Judea, Samaria, Gaza en de Golan Hoogvlakte, moeten Joden komen wonen. Er is geen noodzaak de Arabieren te verplaatsen; er is genoeg leeg land. Het idee hier achter is om een realiteit te scheppen. Wanneer Joden zich er vestigen dan is het voor iedereen duidelijk dat Israël Joods land is. Israël moet de balans ten gunste van de Joden maken ten opzichte van de Arabieren. Wanneer er eenmaal voldoende nederzettingen zijn is de klok niet meer terug te draaien. De Arabieren buiten Israël zullen zich realiseren dat de grenzen niet worden verlegd. En de Arabieren binnen Israël zullen begrijpen dat hun toekomst bestaat uit samenleven met de Joden en niet tegen hen te vechten.

In artikel deel 6 aan dacht voor de 'Rol VS en rest van de wereld.' Klik hier.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Geen ISRA punt in huis?Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat ze geen ADSL aan kunnen vragen, omdat ze geen telefoonlijn naar hun huis he…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 5: Joods recht op Land Israël"

Reactie

Jw, 05-11-2013 08:30 #1
Vanuit het menselijke oogpunt waarbij religie op de tweede of zelfs de laatste plaats staat is Israël bijna een utopie geworden. Rationeel gezien buiten ons geloof zouden wij dit voor onmogelijk verklaren dat het de thuisgrond is van de Joden. Nix is minder waar! Israël.behoort tot de Joden. Arabs of palestijnen hebben er ook geografisch hun recht mits er door hen ook een samenleving en samenwerking plaats zal vinden. Helaas, de haat jegens de Joden gaat onverminderd verder.
Ik blijf erbij vanuit mijn geloof in de Schepper dat Joden in dit land absoluut thuishoren. Met of zonder andere volkeren gehuisvest.
Wat ik vooral niet snapt is dat als de palestijnen als broeders van de arabs worden aangezien, waarom er dan geen ruimte wordt gecreëerd voor deze volk met aspiraties voor terreur.
Israël, blijf waar u zit. Ooit zal Hij zich openbaren en vrede gaat komen voor alle mensen. Reactie infoteur, 05-11-2013
Shalom

Israël is het enige land ter wereld dat door God is toegewezen aan de Joden. De rest van de wereld mogen de niet-Joden onder elkaar verdelen. Meeste landen zijn door oorlog ontstaan. Geen enkel ander volk kan claimen dat God hen land heeft toegewezen.

De Arabieren hebben nimmer een eigen land in Palestina gehad. Zij hebben dus geen recht om daar een eigen land te claimen. Bovendien behoorde Jordanië oorspronkelijk ook tot Palestina. Dat gebied is reeds in handen van de Arabieren.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 1
Schrijf mee!