InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vrede

Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vrede

Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vrede Het voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied teruggegeven in een defensieve oorlog? En zal het teruggeven van land tot vrede leiden? Tot op heden heeft het weggeven van land door Israël niet geleid tot verzoening en vrede. De concessies van Israël worden gezien als een teken van zwakte. Het leidt tot de vraag naar meer land zonder dat daarvoor vrede in de plaats komt. Israël moet streven naar 'vrede voor vrede. Dit is het vervolg op het artikel deel 2: Welk risico neem Israël? Klik hier.

Wanneer is vrede waarschijnlijker?

Land voor vrede is niet alleen een gevaarlijke theorie; het kent ook geen logica. Neem bijvoorbeeld de Golan Hoogvlakte. Hoewel Syrië via Libanon tegen Israël vecht, heeft het land sinds 1973 geen aanvallen meer uitgevoerd op de Golan Hoogvlakte. Omdat de Israëlische artillerie gericht is op Damascus en de tanks en infanterie van Israël makkelijk door kunnen stoten vanaf de Golan Hoogvlakte, is het risico voor Syrië om aan te vallen te groot. Dat is ook gebleken in 1973 tijdens de Jom Kippoeroorlog.

Wanneer Syrië de Golan Hoogvlakte heeft kan het makkelijk doorstoten naar Galilea. Het weggeven van de Golan zou betekenen het veranderen van de strategische positie voor een stukje papier. Het is legitiem zich af te vragen hoeveel zo'n stukje papier waard is. Arabieren hebben elk verdrag met Israël geschonden.

Willen Arabieren werkelijk vrede?

Bij interne propaganda hebben de Arabische leiders keer op keer gezegd dat hun betrokkenheid in het vredesproces deel is van de 'heilige oorlog om Palestina te bevrijden.' President Anwar Sadat heeft destijds openlijk verklaard dat lippendienst aan het vredesproces meer land oplevert dan dat ze in een oorlog van Israël kunnen winnen. Daarna heeft hij uitgelegd dat Egypte's positie was verbeterd en Israëls positie was verzwakt zodat hij makkelijker een oorlog kon beginnen.

Wanneer je de schoolboeken en de media in Egypte (dat officieel vrede heeft met Israël) bekijkt dan zie je veel anti-Israëlische en antisemitische propaganda. Op school leren de kinderen dat de Zionisten imperialisten zijn. En elke vrijdag wordt in de moskeeën haat gepredikt.

Als je met de gewone Arabieren op straat praat dan zul je horen dat ze niet tegen geweld zijn tegen Israël en dat ze verlangen naar een Arabische overheersing van heel Palestina. Palestijnen stonden niet voor niets te dansen op de daken van hun huizen toen Israël vanuit Irak door Scudraketten werd getroffen.

De gemiddelde Arabier kan niet zoveel aan deze houding doen. Dit zijn de waarden waarin hij is opgegroeid. Maar Israël moet niet de situatie negeren. De houding van de Arabieren is er één van haat. Er zijn nooit pogingen gedaan om samen te leven.

In het volgende artikel aandacht voor vrede en terreur. Klik hier.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vrede"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!