InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Rita Verdonk; haar adviseur Kay van der Linde

Rita Verdonk; haar adviseur Kay van der Linde

Op 3 april 2008 presenteerde Rita Verdonk officieel haar nieuwe politieke partij Trots op Nederland. Natuurlijk kan zij deze partij niet alleen leiden, zij wordt bijgestaan door diverse mensen. Eén hiervan is haar adviseur Kay van der Linden. Ruim 9 maanden later houdt de zoon van de bekende Wibo van der Linde het voor gezien.

Algemeen

Trots op Nederland (ToN), de nieuwe politieke partij van Rita Verdonk werd op 3 april 2008 officieel gepresenteerd. Zij had, na het opzeggen van haar lidmaatschap van de VVD, al op 17 oktober 2007 de oprichting van haar partij aangekondigd.

Trots op Nederland

De partij heeft geen leden, maar werkt enkel en alleen met donateurs en sympathisanten. Donateurs hebben echter geen statutaire rechten en inspraak met betrekking tot de koers van de partij. De partij denkt niet in links en rechts, maar in oud en nieuw. Het is volgens ToN tijd voor een nieuwe aanpak.

Natuurlijk kan Rita Verdonk dit allemaal niet alleen. Zij wordt bijgestaan door een aantal adviseurs, zoals:
  • Kay van der Linde
  • Ed Sinke
  • Hans Nieukerke

Kay van der Linde

Kay is geboren in 1962 als de zoon van de Nederlandse oud journalist en programmamaker Wibo van der Linde. Zijn zus is Haitske van der Linde, die in 2003 lijsttrekker was van Leefbaar Nederland.

Na zijn middelbare schoolopleiding ging hij werken in New York bij de onderzoeks- en productie afdelingen van de The Garth Group Inc. Dit was een strategisch communicatie bureau dat gespecialiseerd was in nationale en internationale politieke campagnes. Tevens had het specialisaties in huis op het gebied van bedrijfscommunicatie en strategie. In 1988 behaalde bij aan de Columbia University zijn Bachelors in Politiek Wetenschappen. In 1993 werd hij President van dit bedrijf, na de succesvolle campagne voor Rudy Giuliani.

Kay heeft onder ander gewerkt aan de campagnes van:
naamverkiezingjaar
Walter MondaleNYS Presidential Primary1984
Al GoreNYS Presidential Primary1988
John HeinzPennsylvania Senate1988
Ed KochNYC Mayor1985 en 1989
Rudi GiulianiNYC Mayor1993
Mario CuomoNYS Governor1994
Irene SaezVenezuele President1988
Arlen SpecterPennsylvania Senate1986, 1992 en 1998
Puerto Rico PPD PartyPlebiscite1998 en Primaries 1999

NYS = New York State
NYC = New York City

Van der Linde in Nederland

Terug in Nederland in 2000 en ging een jaar later werken voor Leefbaar Nederland, waarbij Pim Fortuyn toen nog was aangesloten. Toen er een breuk kwam in 2002 tussen de partij en Pim, was ook de samenwerking tussen Pim en Kay ten einde. Op de avond van de breuk met Kay, sprak Fortuyn de historische woorden aan de pers toen hij het huis van Van der Linde verliet: “Vergis u niet, ik word minister president van dit land”.

Nog voordat Kay ging werken voor Leefbaar Nederland, had hij gesolliciteerd bij de VVD. De toenmalige fractieleider was Dijkstal, die de campagneplannen van Van der Linde te Amerikaans vond. Te veel televisie en weinig aandacht voor het partijprogramma. De spindoctor van Pim Fortuyn is nu spindoctor voor Rita Verdonk.

Na de verkiezingen van 2002 ging Kay als onafhankelijk communicatieadviseur werken. Van 2004 tot 2007 was hij partner bij HVR, een communicatie adviesbureau in Den Haag. Dit bood oplossingen voor communicatievraagstukken waar bestuurders (op corporatie en beleidsniveau) niet uit komen. Zo werd hij in juli 2006 woordvoerder voor het evacuatie incident op het Amsterdamse winkelcentrum Bos en Lommerplein. Dit had te maken met de ondergrondse parkeergarage, waarbij constructiefouten waren geconstateerd. De garage stond op punt van instorten, waarbij ook de bovengelegen woningen en winkels in konden storten.

Kay en ToN

Rita Verdonk maakte op4 april 2006 bekend dat Van der Linde haar campagneleider was in haar campagne om lijsttrekker van de VVD te worden. Nu is Kay de woordvoerder van ToN.

Volgens de leer van Kay van der Linde zijn er een aantal campagnebeginselen, zoals:
Altijd met gelijken in debat gaan. Een kleine partij die groot wilt worden, moet niet in discussie gaan met kleine partijen, dan heeft men namelijk al een label aangenomen. Vandaar dat Pim Fortuyn geen discussies aanging met D66 of SP.
Altijd een dirty trick gebruiken in een goede campagne.

Op 29 november 2008 besluit Kay zich terug te trekken uit ToN, vanwege een interview dat hij heeft gegeven waarin hij ToN "tot nu toe gebakken lucht" noemde.
Gerelateerde artikelen
Stichting Stem Rita Verdonk, voorzitter Hans NieukerkeEen van de mensen die Rita Verdonk bijstaan in haar nieuwe politieke partij is Hans Nieukerke. De partij Trots op Nederl…
Trots op Nederland, bestuurder Ed SinkeTrots op Nederland, bestuurder Ed SinkeDe partij Trots op Nederland, ToN, heeft geen leden maar alleen donateurs en sympathisanten. Het is de nieuwe politieke…
Boomhoroscoop – de linde en de eikBoomhoroscoop – de linde en de eikWanneer je geboortedatum tussen 11 en 20 maart of 13 en 22 september ligt is je boomtype de linde. De linde wordt gekara…
Rita Verdonk heeft een eigen meningRita Verdonk heeft een eigen meningRita Verdonk weet de gelederen en gemoederen bezig te houden. Na haar komst in de politiek, minister Zalm zocht een vrou…
Wat is een spindoctor?Wat is een spindoctor?Een spindoctor moet ervoor zorgen dat zijn opdrachtgever positief in de media komt en positief over komt op het publiek.…

Reageer op het artikel "Rita Verdonk; haar adviseur Kay van der Linde"

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!