InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Bernie Sanders: de man die het opnam tegen Hillary Clinton

Bernie Sanders: de man die het opnam tegen Hillary Clinton

Bernie Sanders: de man die het opnam tegen Hillary Clinton Eind april 2015 maakt Bernie Sanders bekend dat hij het voornemen heeft zich kandidaat te stellen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Deze verkiezingen zullen plaatsvinden in november 2016. Op 26 mei 2015 gaat zijn campagne van start en gaat Sanders officieel de strijd aan met andere presidentskandidaten, waaronder Hillary Clinton. Een strijd die kansloos lijkt, maar onverwachte uitkomsten kent. Na wat uitloopt op een tweestrijd moet Bernie Sanders zijn meerdere erkennen in Clinton als de democratische presidentskandidaat. Welke voetsporen heeft Bernie Sanders al nagelaten in de Amerikaanse politiek tijdens zijn loopbaan? Wat waren de standpunten van Sanders en hoe groot waren zijn kansen op een overwinning?

Inhoud

Politieke loopbaan

Bernard Sanders komt op 8 september 1941 ter wereld in New York. Al vroeg wekt de politiek zijn interesse en Bernie gaat dan ook politieke wetenschappen studeren. In 1964 studeert hij af aan de universiteit van Chicago. Als student is hij actief bij de burgerrechtenbeweging en vredesbewegingen die de Vietnamoorlog afwijzen. Na zijn afstuderen oefent hij diverse beroepen uit, zo is hij onder andere documentairemaker en schrijver. Zijn politieke carrière begint in 1971, als hij zich aansluit bij de Liberty Union Party. In 1972 en 1976 stelt hij zich namens deze partij kandidaat voor het gouverneurschap van de staat Vermont, hij wordt echter niet gekozen. Daarnaast stelt hij zich in 1972 en 1974 kandidaat voor de Amerikaanse senaat, maar ook dit loopt niet uit op succes. In 1979 trekt hij zich terug uit de partij en gaat ander werk uitvoeren.

In 1981 wordt Bernie Sanders gekozen tot burgemeester van Burlington, de grootste stad van de staat Vermont. Hij wordt maar liefst drie keer herkozen en is zelf van mening dat het feit dat hij zich als socialistische democraat presenteert hieraan bijdraagt. In 1989 stelt hij zichzelf na vier termijnen niet meer verkiesbaar en komt er een einde aan het burgemeesterschap. In 1990 wint hij na verkiezingen een zetel in het Amerikaans Huis van Afgevaardigden. Bernie Sanders is niet aangesloten bij een politieke partij en is hiermee één van de weinige politici die als onafhankelijke volksvertegenwoordiger verkozen werd tot het Huis van Afgevaardigden. Sanders behoudt zijn zetel als afgevaardigde van het district Vermont zestien jaar.

In 2006 bemachtigt Bernie Sanders een plek in de Senaat namens de staat Vermont. Ondanks dat hij onafhankelijk is en dus niet tot een partij behoort, heeft hij een overeenkomst met de democraten en komt hun stemgedrag vaak overeen. In april 2015 maakt hij dan ook bekend dat hij zich kandidaat stelt voor het presidentschap namens de Democratische Partij. Om werkelijk kans te maken op een plek in het Witte Huis moet hij echter wel eerst de strijd aangaan met andere democraten, waaronder Hillary Clinton.

Kandidatuur Amerikaanse verkiezingen 2016

Op 26 mei 2015 gaat de campagne van Bernie Sanders officieel van start in de stad Burlington, waar hij acht jaar burgemeester is geweest. Sanders neemt het op tegen de andere democratische presidentskandidaten Hillary Clinton en Martin O’Malley. O’Malley kent echter weinig populariteit en de voornaamste concurrent van Sanders is dan ook Hillary Clinton. Sanders financiert zijn campagne door middel van kleine donaties van individuen, en niet met behulp van miljoenendonaties van machtige personen die zo hun invloed uit willen oefenen op de Amerikaanse politiek. Eind 2015 heeft Sanders al 73 miljoen dollar ingezameld waar meer dan een miljoen Amerikanen hun bijdrage aan hebben geleverd. Sanders maakt tijdens zijn campagne veel gebruik van sociale media. Hij zet deze media in om meer bekendheid te vergaren en de Amerikanen kennis te laten maken met zijn standpunten. Evenementen rondom zijn campagne trekken vaak veel publiek.

Standpunten

De reden waarom Sanders de financiering laat afhangen van donaties van individuen is tegelijkertijd één van zijn belangrijkste politieke standpunten. Bernie Sanders uit regelmatig zijn afkeer tegen de macht van het grote geld. Volgens Sanders is het Amerikaanse systeem corrupt en wordt Washington teveel beïnvloed door een selecte groep rijke mensen. Hij is dan ook van mening dat de democratie hersteld moet worden en het grote geld uit de politiek moet verdwijnen. Ook wil hij Wall Street hervormen. Een ander standpunt van Sanders dat hierop aansluit is dat hij de inkomensongelijkheid in het land terug wil dringen. Er moet een economie ontstaan die meer banen voor de Amerikanen creëert.

Daarnaast heeft Sanders nog vele andere opvattingen over hoe hij de Amerikaanse politiek wil leiden. Zo is het bestrijden van klimaatverandering in Amerika en de rest van de wereld een belangrijk punt op zijn agenda. Ook pleit hij, in tegenstelling tot Donald Trump, voor een humaan immigratiebeleid. Zoals Sanders zelf zegt: “We are a nation of immigrants.” Evenzeer is Bernie Sanders een voorstander voor gelijke rechten voor homoseksuelen en zegt hij ook op te willen komen voor de rechten van vrouwen in het land. Tot slot heeft Sanders de 'Rebuild America Act' voorgesteld. Met dit voorstel wil hij binnen vijf jaar de infrastructuur van Amerika moderniseren. Met zijn standpunten heeft Bernie Sanders, ondanks zijn hoge leeftijd, veel steun van jonge kiezers. Vanuit zijn achterban ontstaat dan ook de slogan 'Feel the Bern'.

Rivaliteit Clinton

De toenemende populariteit van Sanders leidt tot scherpe debatten tussen Hillary Clinton en Bernie Sanders. Zo valt socialist Sanders Clinton aan op het feit dat zij honderdduizenden dollars heeft binnengehaald met lezingen voor de banken- en gezondheidssector, sectoren waarin Clinton zegt te pleiten voor veranderingen. De toespraken waarvoor ze het geld kreeg wilt zij niet openbaar maken. Ook heeft Hillary Clinton verschillende grote sponsoren die haar campagne financieren, in tegenstelling tot Sanders. Door op dit soort punten zijn gelijk te behalen weet hij kiezers op zijn hand te krijgen. Daarnaast doet Clinton met regelmaat tegenstrijdige uitspraken. Zo vraagt zij zich in maart 2016 hardop af waar Bernie Sanders was toen zij in 1993 en 1994 lobbyde voor de gezondheidszorg. Uit beelden die hierna opduiken blijkt echter dat Sanders letterlijk achter haar gestaan heeft en haar steunde. Clinton stuurde zelfs een kaartje waarin ze hem hiervoor bedankte. Veel Amerikanen vragen zich na deze gebeurtenis af hoe dit haar heeft kunnen ontglippen en waarom zij deze uitspraak heeft gedaan. Ook steunde Hillary de oorlog in Irak en was zij tegen het homohuwelijk. Dit zijn standpunten waarop zij is teruggekomen om de kiezers voor zich te winnen. Bernie Sanders is wat dat betreft standvastiger en dat levert hem kiezers op.

Daarnaast delen de twee zeer uiteenlopende meningen wat betreft de gezondheidszorg. Clinton is een groot voorstander van het voortzetten van de ObamaCare. Sanders wijst echter op het feit dat ondanks de invoering van deze wet tientallen miljoenen Amerikanen nog steeds niet verzekerd zijn en dat zij teveel betalen voor de zorg. Sanders heeft dan ook een eigen plan opgesteld waarmee hij het verzekeringsstelsel wil vernieuwen.

Peilingen en voorverkiezingen

Als Bernie Sanders zijn campagne in mei 2015 start worden hem weinig kansen toegedicht. Hillary Clinton is de populairste kandidaat onder de Amerikaanse kiezers. Tegen het einde van 2015 begint Sanders echter aan zijn inhaalslag. Langzamerhand stijgt hij in de opiniepeilingen, zo heeft hij in de staat Vermont vele kiezers achter zich. In januari 2016 blijkt dat Sanders zijn concurrent Clinton voorbij is geschoten in de peilingen voor de staat Iowa. Sanders gaat met 51 procent van de stemmen aan de leiding. De peilingen van Iowa zijn belangrijk aangezien dit de staat is waar op 1 februari 2016 de eerste voorverkiezingen plaatsvinden. Bernie Sanders is niet langer een outsider. Landelijk heeft Clinton volgens de peilingen echter nog steeds de meeste steun van kiezers, maar de kans op een overwinning voor Sanders lijkt steeds minder onwaarschijnlijk te worden.

Uitslagen voorverkiezingen

Na de voorverkiezingen in Iowa blijkt dan ook dat Bernie Sanders en Hillary Clinton vrijwel gelijk opgaan. Clinton heeft een minimale voorsprong behaald, maar roept geen zege uit. De twist tussen Sanders en Clinton loopt letterlijk uit op een tweestrijd, aangezien kandidaat O'Malley zich na het behalen van een minimum aantal stemmen terugtrekt uit de race. Op 9 februari 2016 vinden de tweede voorverkiezingen plaats, ditmaal in de staat New Hampshire, buurtstaat van Vermont. Sanders gaat in de peilingen aan kop, maar zullen de kiezers de verwachtingen waarmaken? Waar het bij de voorverkiezingen in Iowa gelijk opging blijkt dat Bernie Sanders na het tellen van de stemmen in New Hampshire een grote overwinning heeft behaald. Met maar liefst 60 procent van de stemmen gaat hij aan kop tegenover Clinton met 38,4 procent van de stemmen. De derde voorverkiezingen vinden op 20 februari 2016 plaats in de staat Nevada, waar ditmaal alleen de democraten naar de stembus trekken. Clinton kent veel steun in deze staat en gaat dan ook met de winst aan de haal: ze behaalt 53 procent van de stemmen tegenover 47 procent van Sanders. Op 27 februari zijn de volgende voorverkiezingen in South Carolina, deze verkiezingen worden opnieuw gewonnen door Hillary Clinton, deze keer met een ruime winst.

Super Tuesday

Op 1 maart 2016 volgt Super Tuesday, dit is de dag waarop in elf staten (en in Amerikaans-Samoa) de democraten mogen stemmen. In de peilingen staat Clinton in de meerderheid van de staten op een voorsprong. Dit blijkt dan ook uit de uitslagen van Super Tuesday: Clinton wint in zeven staten. Bernie Sanders wint in vier staten, namelijk in Vermont, Colorado, Oklahoma en Minnesota. Toch blijft Sanders een geduchte concurrent voor Clinton, ondanks dat de kansen klein zijn dat hij de tweestrijd gaat winnen. Sanders kent namelijk nog steeds veel steun onder de Amerikanen en haalt nog altijd veel donaties binnen.

Verder verloop verkiezingen

Na Super Tuesday vinden op 5 maart voorverkiezingen voor de democraten plaats in de staten Kansas, Louisiana en Nebraska. Bernie Sanders wint in Kansas en Nebraska en Hillary Clinton in Louisiana. Vervolgens vinden op 6 maart verkiezingen plaats in Maine: ook hier gaat Sanders er met de winst vandoor. Op 8 maart stemmen de democraten in de staten Michigan en Mississippi. Peilingen voorspellen dat Bernie Sanders in beide staten zal verliezen. In Mississippi boekt Hillary Clinton dan ook een ruime overwinning, vooral omdat zij veel steun vindt onder de Afro-Amerikaanse kiezers. In Michigan gaat Sanders er echt zeer verrassend met de winst vandoor. Ondanks dat hij maar twee procent meer stemmen heeft vergaard dan Clinton, is dit toch een grote overwinning te noemen. Zijn volgende slag hoopt Bernie Sanders te slaan bij de verkiezingen van 15 maart 2016, als de belangrijke staten Florida, Illinois, Missouri, North Carolina en Ohio naar de stembus gaan. Echter, Clinton wint in alle staten. Alleen in Missouri gaan Clinton en Sanders samen aan kop. De kans dat Bernie Sanders er nog met de nominatie vandoor gaat is hiermee nihil geworden. Hillary Clinton richt haar pijlen nu op de strijd met Donald Trump in plaats van Sanders.

Feel the Bern

Bernie geeft echter aan zich niet terug te trekken, er moeten nog veel staten stemmen. Nog altijd heeft hij veel aanhang en stromen de donaties binnen. Dit blijkt ook als Sanders op 22 maart ruime overwinningen boekt in de staten Idaho en Utah. Clinton wint in Arizona. Op 26 maart stemmen de staten Alaska, Washington en Hawaii. Bernie Sanders gaat er in alle drie de staten met de winst vandoor. Om Clinton in te halen moet hij nog een grote slag slaan, maar hij heeft hiermee wel de positie van Hillary op scherp gesteld.

Op 5 april 2016 stemmen de democraten in Wisconsin. In de peilingen gaat hij aan kop en als hij zou winnen in Wisconsin zou dit betekenen dat hij zelfs de staat New York bij de volgende verkiezingen op zijn naam zou kunnen schrijven. De verwachtingen van de peilingen komen uit en Sanders gaat er met 56,5 procent van de stemmen met de winst vandoor. Ook in de staat Wyoming gaat Sanders er op 9 april met de winst aan de haal. De winstmarge is echter klein, 55,7 procent voor Bernie Sanders tegenover 44,3 procent voor Clinton. Op 19 april vinden in New York voorverkiezingen plaats. Voor het eerst sinds een maand wint Clinton, met 58 procent van de stemmen tegenover 42 procent van de stemmen voor Sanders. Toch is de invloed van Sanders op de strijd met Hillary Clinton nog altijd groot. Zo heeft zij, om kiezers van Bernie voor zich te winnen, standpunten van hem moeten overnemen en een aantal eigen standpunten bij moeten draaien.

Clinton op weg naar meerderheid

Op 26 april 2016 vinden de voorverkiezingen plaats in de staten Connecticut, Delaware, Maryland, Pennsylvania en Rhode Island. Sanders wint alleen in Rhode Island. Hiermee neemt de druk op Sanders om zijn campagne te staken toe. Clinton komt steeds dichterbij een meerderheid van gedelegeerden die zij nodig heeft om op de partijconventie in juli rechtstreeks tot democratische kandidaat verkozen te worden. Een kans voor Bernie Sanders op de nominatie voor het presidentschap lijkt vrijwel verkeken. Toch geeft hij aan nog door te gaan met campagne voeren. Op 3 mei gaat de staat Indiana naar de stembus. Ondanks dat Sanders in de peilingen op achterstand staat, wint hij de voorverkiezingen met een verschil van vijf procent. In de toespraak die hierop volgt laat Bernie Sanders weten dat hij nog steeds een kleine mogelijkheid ziet voor een overwinning op Clinton. Hij roept hierbij de zogenaamde 'supergedelegeerden' op zich achter hem te scharen. Op 10 mei vinden de volgende voorverkiezingen plaats in West Virginia. Sanders weet opnieuw een meerderheid van de kiezers achter zich te krijgen en gaat er met de winst vandoor.

Sanders geeft niet op

Op 17 mei stemmen de democraten in de staten Kentucky en Oregon. Bernie Sanders wint overtuigend in Oregon, met tien procent meer stemmen dan Hillary Clinton. In Kentucky wint Clinton. Echter, het verschil is slechts 0,5 procent. Dit houdt in dat Sanders een hertelling van de stemmen aan kan vragen. Een week later laat Bernie Sanders dan ook weten dat hij de stemmen laat hertellen. Ondanks de zeges van Sanders, weet hij nog steeds niet genoeg gedelegeerden binnen te halen om de race van Hillary naar het Witte Huis te stoppen. Hiervoor zijn de winstmarges te klein.

Hillary Clinton sleept nominatie binnen

Op 7 juni 2016 vinden één van de laatste voorverkiezingen plaats onder de democraten. In onder andere Californië wordt gestemd. In deze staat zijn maar liefst 475 gedelegeerden te verdelen. Daarnaast zullen nog zes andere staten stemmen. Clinton gaat er in vier van de zes staten met de winst vandoor, onder andere in Californië. Dit houdt in dat Hillary Clinton, met behulp van 'supergedelegeerden', een meerderheid aan stemmen heeft bereikt en waarschijnlijk de presidentskandidaat voor de democraten zal zijn. Ook Barack Obama, tot november 2016 de president van de Verenigde Staten, laat na deze overwinning weten Clinton te steunen.

Opnieuw neemt de druk op Sanders toe om zijn kandidatuur op te geven. Bernie Sanders geeft echter aan tot het allerlaatste moment door te gaan, tot aan de partijconventie in juli. Hij hoopt dat de zogenaamde 'supergedelegeerden' hun voorkeur nog zullen aanpassen, wat Sanders meer perspectief geeft. Wat ook een belangrijke reden voor Bernie is om niet op te geven, is het feit dat hij zijn invloed op de partij zo groot mogelijk wil houden. Daarnaast zal hij de uitkomst van het FBI-onderzoek naar het email-schandaal van Clinton afwachten. Tijdens haar tijd als minister van Buitenlandse Zaken gebruikte Hillary Clinton haar privémail ook voor overheidszaken. Dit is in strijd met de Amerikaanse wetten. Als de FBI oordeelt dat zij de wet heeft overtreden, zal zij haar kandidatuur moeten staken. In juli blijkt echter dat Clinton niet voor haar daden vervolgd zal worden.

In de loop van de maand juni lijkt Bernie Sanders bij te draaien. Nog steeds staakt hij zijn campagne niet, maar hij geeft wel toe dat hij heeft verloren van Clinton. Eind juni laat hij zelfs weten dat hij bij de verkiezingen in november zal stemmen op Hillary Clinton. Volgens Sanders moeten alle zeilen bijgezet worden om te zorgen dat Donald Trump geen president wordt. Uit peilingen blijkt dat Clinton steeds verder uitloopt op de republikeinse presidentskandidaat Trump. Op 12 juli 2016 laat hij in een officiële verklaring weten zijn verlies te accepteren en Hillary Clinton vanaf nu te steunen. Ook stopt hij zijn campagne. Sanders zegt: 'Ik zal er alles aan doen om te zorgen dat zij president wordt.' In de week van 25 juli 2016 accepteert Hillary Clinton op de partijconventie van de Democratische Partij in Philadelphia definitief haar nominatie. De strijd van Sanders is gestreden...

Donald Trump wint verkiezingen

Op 8 november 2016 voltrekt zich een scenario waar maar weinigen rekening mee hielden: de omstreden kandidaat van de republikeinse partij, Donald Trump, wint de presidentsverkiezingen van Hillary Clinton. Een reactie van Bernie Sanders laat even op zich wachten. Op 10 november brengt hij een verklaring uit waarin hij laat weten dat hij bereid is de samenwerking met Trump aan te gaan als Trump zijn plannen om de levens van werkende gezinnen in Amerika te verbeteren op een serieuze manier nastreeft. Sanders geeft ook aan dat Trump volgens hem de verkiezingen gewonnen heeft omdat de middenklasse op deze manier zijn afkeer van de gevestigde orde in de politiek en media heeft uitgesproken. Een doelgroep die ook Sanders vertegenwoordigde. Echter als Trump zijn racistische, seksistische, xenofobische en anti-milieu-beleidsplannen doorvoert zal Sanders voor sterke oppositie zorgen. Een paar dagen later zegt Bernie Sanders dat vier jaar nog lang duren, maar als alles voorspoedig verloopt hij een nieuw kandidaatschap voor de verkiezingen in 2020 niet uitsluit.
© 2016 - 2018 Juul92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Donald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump, de man die ook wel ‘roekeloze blaaskaak’ wordt genoemd, doet een gooi naar de functie van president van de…
Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2016Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2016Op dinsdag 8 november 2016 vinden er presidentsverkiezingen plaats in Amerika. Hillary Clinton is daarbij de kandidaat v…
Het Amerikaanse verkiezingsdebat in 2016Het Amerikaanse verkiezingsdebat in 2016In 2016 gaat de strijd om het Amerikaanse presidentschap tussen Donald Trump van de Republikeinen en Hilary Clinton van…
David Bowie: de opMars van Starman in 2016David Bowie: de opMars van Starman in 2016Voor zijn album ‘The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’ neemt David Bowie in 1972 het nummer ‘St…
De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789George Washington, Abraham Lincoln, Dwight Eisenhower, John Kennedy, Ronald Reagan, ... De Amerikaanse geschiedenis staa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gage Skidmore, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bernie_Sanders, bezocht op 25-01-2016
  • https://berniesanders.com/issues/, bezocht op 28-01-2016
  • http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2016/1/Trump-en-Sanders-ruim-aan-de-leiding-in-peiling-voorverkiezingen-2750011W/, bezocht op 28-01-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/clinton-en-sanders-hard-in-de-aanval-in-democratisch-debat~a4226462/, bezocht op 28-01-2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_presidentsverkiezingen_2016#Partijconventies, bezocht op 28-01-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/live-ted-cruz-winnaar-in-iowa-verschil-clinton-en-sanders-minimaal~a4236462/, bezocht op 02-02-2016
  • http://www.politico.com/2016-election/schedule, bezocht op 03-02-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/live-trump-en-sanders-winnen-new-hampshire-kasich-op-tweede-plaats~a4241510/, bezocht op 10-02-2016
  • http://nos.nl/artikel/2088166-clinton-wint-voorverkiezingen-nevada.html, bezocht op 21-02-2016
  • http://www.nu.nl/algemeen/4223340/trump-en-clinton-winnen-groot-deel-voorverkiezingen-super-tuesday.html, bezocht op 02-03-2016
  • http://www.politico.com/2016-election/results/map/president, bezocht op 06-04-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/strijd-tussen-clinton-en-sanders-verhardt~a4275813/, bezocht op 05-04-2016
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20160504_02273340, bezocht op 04-05-2016
  • http://edition.cnn.com/2016/05/18/politics/kentucky-oregon-primary-highlights/index.html?sr=twCNN051816kentucky-oregon-primary-highlights1121AMStoryLink&linkId=24624547, bezocht op 18-05-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/clinton-lijkt-door-californie-gewond-uit-democratische-race-te-komen~a4312394/, bezocht op 02-06-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/usa16-het-hoge-woord-is-eruit-sanders-stemt-op-clinton~a4219717/, bezocht op 27-06-2016
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/07/verkiezingsblog_laatste_48-uur_trump_of_clinton-a1530703, bezocht op 11-11-2016
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/live-clinton-adviseurs-geven-fbi-baas-de-schuld-voor-nederlaag~a4412517/?lastUpdate=1478864100000#live, bezocht op 11-11-2016

Reageer op het artikel "Bernie Sanders: de man die het opnam tegen Hillary Clinton"

Infoteur: Juul92
Laatste update: 05-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!