InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Donald Trump, de republikeinse presidentskandidaat van de VS

Donald Trump, de republikeinse presidentskandidaat van de VS

Donald Trump, de republikeinse presidentskandidaat van de VS Op 8 november 2016 zijn er presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Traditioneel wordt het opnieuw een strijd tussen een republikeinse en een democratische presidentskandidaat. Een van de republikeinse kandidaten heet Donald J. Trump, gekend als vastgoedmagnaat, ondernemer en televisiepersoonlijkheid. Trump schuwt het politieke debat niet en durft hard in de clinch te gaan met andere kandidaten. Hij staat ook gekend omwille van zijn controversiële uitspraken, veelal gedurfde uitspraken. Bij een deel van de bevolking vallen zijn uitspraken in zeer goede aarde, en anderen vinden zijn uitspraken maar niets. Trump werd geboren op 14 juni 1946. In de loop van 2016 vinden er permanent voorverkiezingen plaats in de verschillende Amerikaanse staten.
De presidentsverkiezingen in Amerika vinden plaats op 8 november 2016. / Bron: Geralt, PixabayDe presidentsverkiezingen in Amerika vinden plaats op 8 november 2016. / Bron: Geralt, Pixabay

Amerikaanse presidentsverkiezingen in november 2016

Op 8 november 2016 kiest het Amerikaanse volk een nieuwe president en vicepresident. De huidige president Barack Obama kan niet meer deelnemen aan een derde ambtstermijn, omdat hij al voor twee ambtstermijnen verkozen is. Eén van de rijzende sterren bij de republikeinse partij is Donald Trump. Trump is een opmerkelijk figuur, die de wereld zou kunnen veranderen als hij aan de macht komt. Traditioneel zijn er voorverkiezingen tussen al de kandidaten van de republikeinse en de democratische partij. De winnaars van beide kampen nemen het tegen elkaar op in een definitieve strijd om het Witte Huis in Washington.

Wie is Donald J. Trump?

Donald Trump werd geboren op 14 juni 1946 in New York. Hij is zowel vastgoedmagnaat, schrijver, zakelijk ondernemer als een echte Amerikaanse televisiester. Hij is bovendien ook voorzitter van The Trump Organization en de oprichter van Trump Entertainment Resorts. Daarnaast was hij de presentator van een televisieprogramma op NBC, The Apprentice genaamd. Donald. J. Trump is de zoon van een vastgoedontwikkelaar uit New York. Hij ging voor het bedrijf van zijn vader werken en werd er zelf CEO in 1971. Dit was het moment om het bedrijf The Trump Organization te noemen. Nog steeds is Trump heel erg gewaardeerd in de Amerikaanse vastgoed- en mediasector.

De programmapunten van Donald Trump

Trump heeft vooral zeer uitgesproken programmapunten. Hij wil het aanzien van de Verenigde Staten herstellen naar de buitenwereld toe en droomt ervan dat Amerika de machtige staat van weleer wordt. Hierbij zullen de budgetten van landsverdediging sterk worden opgetrokken. Daarnaast wil hij meer Amerikaanse burgers aan het werk. Ook wil hij de Amerikaanse burgers minder belastingen laten betalen. De bewaking van de Amerikaanse buitengrenzen zijn voor Trump erg belangrijk. Zo is hij eveneens zeer hard voor Mexico. Hij wil Mexico de grensafscheiding tussen Amerika en Mexico laten betalen. In tegenstelling tot Barack Obama is Donald Trump een voorstander van wapenvergunningen. Hij is ervan overtuigd dat meer Amerikanen een wapen moeten dragen. Zijn standpunt luidt dat niemand het recht mag ontnomen worden om een wapen te dragen. Trump is dus heel erg gekend voor zijn controversiële uitspraken, die dan ook vanuit verschillende bevolkingsgroepen kritiek opleveren.

De stembusslag in de VS wordt opnieuw een strijd tussen een democraat en een republikein. / Bron: Bartek001, PixabayDe stembusslag in de VS wordt opnieuw een strijd tussen een democraat en een republikein. / Bron: Bartek001, Pixabay

Waarom zou Donald Trump de ideale president zijn?

Trump is geen angsthaas

Trump durft voor zijn mening uit te komen en schuwt het harde politieke debat niet. Tijdens de debatten in aanloop naar de voorverkiezingen blijft hij alle media-aandacht naar zich toe trekken. Niemand weet echt goed hoe hem aan te pakken. Ook de media is sceptisch over Donald Trump, maar stilaan houdt men er rekening mee dat hij wel degelijk Amerikaans president zou kunnen worden.

Trump heeft geld en is slim

Donald Trump heeft enorm veel geld en is bovendien ook nog intelligent. Hij bouwde zelf aan zijn eigen imperium en werd daardoor rijk. Dit imago valt in goede aarde bij heel wat mensen. De Amerikaanse bevolking kent Trump zoals hij is, vooral vanop televisie. De grote kracht van zijn succes is zijn eigen persoonlijkheid en visie over de wereld. Hij moet ervoor zorgen dat Amerika weer de machtstaat wordt van weleer.

Trump wil absoluut winnen en heersen

Op zijn eigen manier probeert hij de Amerikanen te overtuigen om op hem te stemmen. Net als hijzelf willen de Amerikanen ook een succes van Amerika. Donald Trump is daarvoor de ideale persoon. Hij wil absoluut winnen en zijn doel bereiken. Heel Amerika beseft meer en meer dat, indien Trump aan een uitdaging begint, hij het doorgaans ook succesvol afwerkt. Als er één iemand Amerika uit het slop kan helpen, dan is het Donald Trump wel.

Waarom Donald Trump toch geen president zal worden

Heel wat kenners uit de Verenigde Staten vrezen dat Donald Trump het niet zal halen als 45ste Amerikaanse president. Hoewel hij zeer goed scoort in de polls, wordt de kans klein dat Trump het Witte Huis zal bewonen. Eigenlijk is er maar één echte reden. Trump heeft in de aanloop naar de verkiezingen te veel binnenlandse vijanden gemaakt onder moslims, vrouwen, Mexicanen en immigranten, waardoor deze groepen hem echt niet willen als president. Stiekem hopen de democraten dat Trump toch kandidaat wordt voor het Witte Huis. Op deze manier zijn zij er zeker van dat de gematigde Amerikaanse kiezers toch hun stem zullen geven aan een democraat.

Controverse rond de uitspraken van Trump

Bepaalde uitspraken van Trump zorgen voor heel wat controverse in de media. Toch wil Trump hiermee aantonen dat hij een bepaalde lijn wil uitzetten in zijn visie over Amerika. De bedoeling is om met deze duidelijke uitspraken zoveel mogelijk kiezers te overtuigen die wel wat anders willen dan het “zachtere” democratische beleid. Enkele van zijn bekritiseerde uitspraken of meningen zijn als volgt:
  • Trump vergeleek het beleid van Obama met een soort van “fascisme”. Deze verwijten van fascisme worden meer prominent naarmate de kiescampagne vordert.
  • Donald Trump is er eveneens van overtuigd dat John McCain niet goed heeft gezorgd voor de Amerikaanse veteranen, iets wat Trump wel zou doen.
  • In december 2015 kondigde Trump aan dat hij de Amerikaanse grenzen wil sluiten voor moslims. Dit is zijn antwoord op de opkomst van de islamitische staat (IS of Daesh) en de hiermee gepaard gaande terreurdreiging. Het hackerscollectief “Anonymous” hackte - als tegenreactie - één van zijn websites en adviseerde hem om toch maar voorzichtig te zijn met dergelijke uitspraken. De verwachting is uiteraard dat Trump zich hierdoor niet laat intimideren.

Resultaten van de voorverkiezingen (caucasus)

Iowa

Op 1 februari 2016 stonden de eerste van een heel aantal voorverkiezingen op het programma. Traditioneel worden de eerste voorverkiezingen in de staat Iowa gehouden. Voor de mogelijke presidentskandidaten is het een eerste belangrijke test en de kiezers krijgen een eerste stand van zaken hoe de machtsverhoudingen liggen tussen de presidentskandidaten. Barack Obama legde in deze staat altijd de basis van zijn latere overwinningen. Toch maakt één zwaluw de lente nog niet en blijft het afwachten naar de andere voorverkiezingen in andere staten. De ene staat kan namelijk een grotere voorkeur hebben voor een bepaalde kandidaat, terwijl dat in een andere staat net andersom kan zijn. Voor de republikeinen haalde Ted Cruz het van Donald Trump met 28% tegenover 24% van de stemmen. Marco Rubio (republikein) behaalde verrassend 23% van de stemmen. Bij de democraten werd het een ware nek-aan-nek race tussen Hillary Clinton en Bernie Sanders. Het was uiteindelijk Hillary Clinton die het nipt haalde van Bernie Sanders. Bernie Sanders komt wel als morele winnaar uit deze eerste strijd.

New Hampshire

Op 9 februari stonden de voorverkiezingen in de staat New Hampshire op het programma. Donald Trump werd er voor de republikeinen de grote winnaar met 35% van de stemmen, tegenover 16% voor John Kasich en 12% voor Ted Cruz. Bij de democraten verloor Hillary Clinton (38%) van Bernie Sanders (60%).
Gerelateerde artikelen
Donald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingennieuws uitgelichtDonald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump, de man die ook wel ‘roekeloze blaaskaak’ wordt genoemd, doet een gooi naar de functie van president van de…
De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789De 45 presidenten van de Verenigde Staten vanaf 1789George Washington, Abraham Lincoln, Dwight Eisenhower, John Kennedy, Ronald Reagan, ... De Amerikaanse geschiedenis staa…
Donald Trump: van vastgoedmagnaat tot presidentskandidaatDonald Trump: van vastgoedmagnaat tot presidentskandidaatDonald Trump is een vastgoedmagnaat en mediafiguur, hij is de republikeinse kandidaat voor de 58ste Amerikaanse presiden…
Het Amerikaanse verkiezingsdebat in 2016Het Amerikaanse verkiezingsdebat in 2016In 2016 gaat de strijd om het Amerikaanse presidentschap tussen Donald Trump van de Republikeinen en Hilary Clinton van…
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: David Shankbone, Flickr (CC BY-2.0)
  • Volkskrant.nl, http://www.volkskrant.nl/alle-nieuws-over-donald-trump/, 22 januari 2016
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump, 22 januari 2016
  • Hln.be, http://www.hln.be/hln/nl/10496/Verkiezingen-VS/article/detail/2603425/2016/02/02/Cruz-verslaat-Trump-nek-aan-nekrace-tussen-Clinton-en-Sanders.dhtml, 2 februari 2016
  • Knack.be, http://www.knack.be/nieuws/wereld/de-vs-in-het-grote-gat-tussen-obama-en-trump/article-opinion-632641.html, 2 februari 2016
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151212_02018391, 2 februari 2016
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Bartek001, Pixabay

Reageer op het artikel "Donald Trump, de republikeinse presidentskandidaat van de VS"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!