InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad

Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad

Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad Donald Tusk is een Poolse politicus die werd geboren op 22 april 1957 te Gdansk in Polen. Hij is van een conservatief-liberale strekking en volgde op 1 december 2014 Herman Van Rompuy op als nieuwe voorzitter van de Europese Raad. Hij wordt dus beschouwd als de nieuwe president van Europa. Tusk is de oprichter van de Poolse politieke partij Burgerplatform waarvan hij tussen 2003 en 2014 ook voorzitter was. Tegelijkertijd was hij van oktober 2007 tot september 2014 de premier van Polen. Als president van Europa heeft hij een belangrijke taak om de Europese Unie in zijn geheel te vertegenwoordigen naar het buitenland. Hij dient dus over zeer goede diplomatische kwaliteiten te beschikken.

Wie is Donald Tusk?

Donald Tusk is gehuwd met Małgorzatą Sochacką. Samen met zijn vrouw heeft hij twee kinderen, een zoon Michaël en een dochter Ewa. Hij is een groot voetballiefhebber en zelf speelt hij het ook graag. Tusk heeft geen groot charisma, maar heeft een gave om compromissen te kunnen afsluiten. Een troef die heel belangrijk is als voorzitter van de Europese Raad.

Donald Tusk was, net zoals vele andere Poolse politici, actief lid van de vakbond Solidarnosc. Hij was de leider van het conservatief-liberale Burgerplatform waarmee hij in 2007 de eurosceptische partij “Recht en Rechtvaardigheid” van de broers Kaczynski versloeg. Na deze overwinning werd hij dus eerste minister van Polen en dit was de uitgelezen kans om met Polen een zeer uitgesproken pro-Europese koers te gaan varen. Tusk wordt eveneens gelauwerd om de manier waarop hij Polen door de financiële en economische crisis loodste.

Op 30 augustus 2014 werd Tusk tot nieuwe voorzitter van de Europese Raad verkozen. Zijn mandaat ging in voor de periode van 1 december 2014 tot 1 juni 2017. Bovendien kan dat mandaat nog eens met 2,5 jaar verlengd worden. Zijn verkiezing is des te opmerkelijker omdat Polen nog maar sinds 2004 lid is van de EU en daarenboven nog haar eigen munt heeft, namelijk de Poolse Zloty. Polen behoort dus wel tot de Europese Unie, maar niet tot de Europese Monetaire Unie.

Donald Tusk op Facebook en Twitter

Meer informatie over Donald Tusk en zijn activiteiten in het kader van het voorzitterschap van de Europese raad kan je volgen op zijn persoonlijke Facebook pagina en Twitter pagina.

Takenpakket voorzitter Europese raad

Het takenpakket en de rol van de voorzitter van de Europese Raad staat in Artikel 15 van het Verdrag betreffende de Europese Unie beschreven. Concreet moet hij de bijeenkomsten van de Europese Raad in goede banen leiden en de Europese Raad stimuleren. Hij moet ook, in samenwerking met de voorzitter van de Europese Commissie, zorgen voor de werkzaamheden van de Europese Raad. Daarnaast moet hij de consensus binnen de Europese Raad bevorderen. Dit is een belangrijke rol en daarvoor moet deze persoon een groot consensusfiguur zijn. Als laatste zal hij telkens het verslag van de Europese Raad voorleggen aan de Europees Parlement. De voorzitter van de Europese Raad dient ook de EU te vertegenwoordigen naar de buitenwereld toe. Dit gebeurt op de internationale toppen samen met de voorzitter van de Europese Commissie. Hij zal de EU ook vertegenwoordigen in aangelegenheden met betrekking tot het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid.

Belangrijke rol tijdens de Griekse crisis

Tijdens de Griekse eurocrisis die een hoogtepunt kende in juni en juli 2015 is de rol van Donald Tusk als Europees Raadsvoorzitter uitermate belangrijk. Het is mede zijn rol om een consensus te vinden om de Griekse schuldencrisis op te lossen. Zijn rol als bemiddelaar is cruciaal. Hij is dan ook een fervent voorstander om Griekenland binnen de EU en de EMU te houden. Griekenland verliezen zou, volgens Tusk, het meest dramatische hoofdstuk in de geschiedenis van de Europese Unie zijn. Tusk is van mening dat de Grieken geholpen moeten worden.

Zijn voorganger Herman Van Rompuy

De voorganger van Donald Tusk, Herman Van Rompuy, wordt wereldwijd geprezen voor zijn “rustige vastheid”. Hij had een sterk vermogen om op zoek te gaan naar een compromis tussen twee of meerdere partijen. Op 1 januari 2010 werd Van Rompuy de eerste voorzitter ooit van de Europese Raad. Zijn profiel en motto was heel duidelijk: dialoog, eenheid en actie. Als beloning voor zijn uitstekend werk werd hij op 1 maart 2012 opnieuw benoemd tot voorzitter. Op 1 december 2014 nam Donald Tusk de taken van hem over.
Gerelateerde artikelen
Is het einde van de Schengenzone in zicht?nieuws uitgelichtIs het einde van de Schengenzone in zicht?Het vrije verkeer van personen tussen landen die deel uitmaken van de Schengenzone staat onder druk. De voortdurende toe…
De geschiedenis van Donald DuckJe zou het niet zeggen, maar hij is al vijfenzeventig jaar. Althans op papier, want voor de liefhebbers van ’s-werelds p…
Disney Treasures: The Chronological Donald DuckDisney Treasures: The Chronological Donald DuckWie kent hem niet, de vrolijke, gekke en doldwaze eend. Donald Duck is zeer bekend van zijn eigen naar hem genoemde tijd…
Het leven van Melania TrumpHet leven van Melania TrumpDonald Trump is in 2016 gekozen tot de president van de Verenigde Staten. De First Lady werd daardoor zijn derde vrouw M…
Recensie: De grappigste avonturen van Donald DuckrecensieRecensie: De grappigste avonturen van Donald DuckOp zoek naar de leukste verhalen die zijn uitgebracht van Donald Duck? Dan zit bij deze uitgaven zeker goed! De grappist…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anna Wo?niak, Flickr (CC BY-2.0)
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/plus/tag/donald-tusk, 9 juli 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Donald_Tusk, 9 juli 2015
  • Consolium Europa, http://www.consilium.europa.eu/nl/european-council/president/role/, 9 juni 2015
  • Nos.nl, http://nos.nl/artikel/2046035-tusk-vraagt-tsipras-om-realistisch-plan.html, 9 juli 2015

Reageer op het artikel "Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!