InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > AOW-leeftijd op 67 jaar in 2021

AOW-leeftijd op 67 jaar in 2021

AOW-leeftijd op 67 jaar in 2021 Nadat de Tweede Kamer al haar goedkeuring had gegeven heeft de Senaat, de Eerste Kamer der Staten-Generaal, op 2 juni 2015 ingestemd met een snellere verhoging van de AOW-leeftijd dan aanvankelijk vanaf 1 januari 2013 de bedoeling was. Volgens de Wet versnelling stapsgewijze verhoging moeten mensen in plaats van in 2023 al in 2021 tot hun 67ste doorwerken. Na 2022 zal de AOW-leeftijd worden gekoppeld aan de levensverwachting.

AOW-leeftijd al in 2021 op 67 jaar

In 2012 is besloten om met ingang van 1 januari 2013 de AOW-leeftijd stapsgewijs te gaan verhogen van 65 naar 67 jaar. Aanvankelijk bedraagt de verhoging vanaf 2013 één maand per jaar, vanaf 2016 twee maanden per jaar en vanaf 2019 drie maanden per jaar om in 2023 uit te komen bij een pensioenleeftijd van 67 jaar. Deze verhoging wordt nu verder versneld waardoor al in 2021 op een AOW-leeftijd van 67 jaar wordt uitgekomen.

Wet versnelling stapsgewijze verhoging

De Tweede Kamer heeft in maart 2015 al ingestemd met de verhoging, de Eerste Kamer heeft dat - met een stemverhouding van 51 voor en 23 tegen - op 2 juni 2015 ook gedaan. Deze versnelde verhoging, aangeduid als ’Wet versnelling stapsgewijze verhoging’, moet de schatkist 3,6 miljard euro opleveren of, anders gezegd, de schatkist hoeft het niet uit te betalen.

Levensverwachting

Vanaf 2022 zal de AOW-leeftijd aan de levensverwachting worden gekoppeld. Deze levensverwachting zal zijn gebaseerd op schattingen van het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ieder jaar wordt dit opnieuw bekeken.
In 2022 is de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden; ook in 2023 en 2024 blijft de AOW-leeftijd 67 jaar en 3 maanden omdat de levensverwachting ongeveer gelijk is gebleven.

Otto von Bismarck

De pensioenleeftijd is de leeftijd waarop men over het algemeen, om wisselende redenen, stopt met werken en gebruik gaat maken van de Algemene Ouderdomswet (AOW), de op 8 juni 1956 in Nederland in werking getreden volksverzekering. Tot 1 januari 2013 lag de pensioenleeftijd in ons land op 65 jaar. Deze leeftijdsgrens gaat terug naar Otto von Bismarck. Deze Duitse staatsman is verantwoordelijk voor de invoering in 1889 van het eerste bij wet vastgelegde staatspensioenfonds. In eerste instantie wordt de leeftijd om in aanmerking te komen voor dat pensioenfonds vastgesteld op 70 jaar. Later is deze leeftijdsgrens naar beneden bijgesteld naar 65 jaar, hetgeen in meerdere landen navolging heeft gekregen.

Vergrijzing en afname beroepsbevolking belangrijkste oorzaken

De leeftijdsgrens om aanspraak te kunnen maken op een AOW-uitkering ligt al meer dan een halve eeuw op 65 jaar als in 2012 door diverse maatschappelijke ontwikkelingen de grens wordt verhoogd. Twee aspecten op demografisch gebied spelen hierin een belangrijke rol. De betaalbaarheid van de AOW komt door vergrijzing van de naoorlogse geboortegolf en daling van de bevolkingsgroei sinds het eind van de jaren zestig onder druk te staan. De beroepsbevolking wordt vanaf 2010 kleiner, terwijl tegelijkertijd het aantal 65-plussers toeneemt. Tegenover één AOW-gerechtigde staan nu vier mensen in de leeftijd van 20 tot 64 jaar, oftewel de beroepsbevolking. In de jaren vijftig was dit nog één op zes. De verwachting is dat op het hoogtepunt van de vergrijzing deze verhouding één op twee kan zijn.
De levensverwachting neemt tevens toe, elke generatie leeft langer dan de vorige. Sinds de invoering van de AOW in 1956 zijn gepensioneerden vijf jaar langer blijven leven, terwijl de AOW-leeftijd tot 2013 nimmer werd verhoogd.

Kabinet Rutte II

De Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd is in de zomer van 2012 door de Eerste en Tweede Kamer aanvaard. In het VVD/PvdA-regeerakkoord van het tweede kabinet Rutte in oktober van datzelfde jaar is al opgenomen dat het tempo van de leeftijdsverhoging zal worden versneld. Een daadwerkelijke verhoging wordt minimaal vijf jaren van tevoren aangekondigd.

Overzicht verhoging per jaar

Een overzicht van de leeftijdsgrenzen voor de AOW vanaf de invoering van de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd per 1 januari 2013 (oude situatie) en na goedkeuring van het wetsvoorstel om de leeftijd sneller te verhogen (nieuwe situatie):

KalenderjaarVerhoging
nieuwe situatie
Verhoging
oude situatie
Leeftijd
nieuwe situatie
Leeftijd
oude situatie
20131 maand1 maand65 jaar en 1 maand65 jaar en 1 maand
20141 maand1 maand65 jaar en 2 maanden65 jaar en 2 maanden
20163 maanden 2 maanden65 jaar en 6 maanden 65 jaar en 5 maanden
20183 maanden 2 maanden66 jaar 65 jaar en 9 maanden
20194 maanden 3 maanden66 jaar en 4 maanden 66 jaar
2022afhankelijk van de levensverwachting 3 maanden67 jaar en 3 maanden 66 jaar en 9 maanden
2023 3 maanden 67 jaar
2024 afhankelijk van de levensverwachting

Algemene Maatregel van Bestuur

De aanduiding van de AOW-leeftijdsgrens komt in veel wetten voor op het gebied van de sociale zekerheid en fiscaliteit. De leeftijdsgrens moet in al deze wetten worden aangepast. De genoemde Wet verhoging AOW- en pensioenrichtlijn bevat een regeling dat deze wetten, voor zover nodig, bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) kunnen worden gewijzigd.
Gerelateerde artikelen
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven en voor wie AOW heeft drie belastingschijven, dat moest in 2021 zijn gerealiseerd, maar dat wordt…
Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaagHypotheekrenteaftrek 2020 omlaagDe hypotheekrenteaftrek 2020 gaat voor vele mensen omlaag. Niet alleen voor hogere inkomens, maar ook voor iedereen met…
Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)Wet Hillen afgeschaft (hypotheekrenteaftrek)De Wet Hillen is in 2019 afgeschaft. Het kabinet Rutte 3 neemt voor de woningmarkt een aantal fiscale wijzigingen die gr…
Vanaf 2020 twee belastingschijven in de inkomstenbelastingVanaf 2020 twee belastingschijven in de inkomstenbelastingHet kabinet Rutte 3 wil twee belastingschijven in de inkomstenbelasting voor wie nog geen recht heeft op AOW en drie bel…
De nieuwe pensioenplannen van Rutte 2De nieuwe pensioenplannen van Rutte 2Pensioenfondsen willen ons pensioen graag compenseren voor inflatie maar nieuwe pensioenregels staan dat alleen toe als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • http://nos.nl/teletekst#104
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioenleeftijd
  • Cursus Belastingrecht, Premieheffing 1.1.2.D, C. v.d. Spek, uitgever Kluwer Deventer

Reageer op het artikel "AOW-leeftijd op 67 jaar in 2021"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 26-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!