InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israelisch terrorisme sinds de oprichting van de PLO

Israelisch terrorisme sinds de oprichting van de PLO

Israelisch terrorisme sinds de oprichting van de PLO In 1964 ontstaat de PLO uit acht kleinere verzetsbewegingen. Fatah was de grootste. De allereerste voorzitter van de PLO en ook Fatah, Ahmed Shukeiry, wordt in 1969 door Israel vermoord. Met de leiding van Hamas, dat werd opgericht in 1987, gebeurde hetzelfde. Dit was nu dus een extra aanvulling op de terreur tegen burgers. Hamas is op dit moment machtiger dan Fatah na winst in de afgelopen verkiezingen in de Palestijnse Gebieden. Vanaf 1975 voert Israël regelmatig luchtaanvallen uit op kampen met vluchtelingen in Libanon waar grote aantallen onschuldige burgers bij omkomen. In 1985 wordt ook het hoofdkwartier van de luchtmacht van de PLO te Tunis gebombardeerd, met ruim 80 doden tot gevolg. In 1988 werd Abu Jihad van de PLO vermoord door Israëlische commando’s met maar liefst 75 kogels. In 1991 wordt vervolgens de adjudant van Arafat, Salah Khalaf, samen met twee willekeurig gegrepen burgers vermoord. Het liquideren zonder daarbij rekening te houden met wie er nog meer om het leven komt is eerder regel dan uitzondering.

Moordenaar Baruch Goldstein

Na de moord op 30 in gebed verzonken Palestijnen door moordenaar Baruch Goldstein in 1994 werden hij en zijn helpers niet berecht, maar kregen de Palestijnen wel een uitgaansverbod om rellen te voorkomen. Hierop volgt voor het eerst (wat een zelfbeheersing!) de allereerste echte zelfmoordaanslag, op 6 april van 1994. Inmiddels bewaakt het Israëlische leger het graf van moordenaar Goldstein, en is het een soort bedevaartsoord geworden voor racistische joden. Hierbij worden dus ook de mensen die voor hem komen beschermd. Waarom dit gebeurd is niet helemaal duidelijk. Zeker niet wanneer je bedenkt dat de enige reden voor deze bezoeken kan zijn, het halen van inspiratie voor nog meer moordaanslagen op onschuldige mensen.

Hamas

Hamas, een officiële politieke partij, heeft inmiddels al vele wapenstilstanden afgekondigd, maar deze worden keer op keer door Israel verboden, ook na het maanden uitblijven van aanslagen. Het de Palestijnen de schuld geven van het afvuren van enkele raketten is natuurlijk onzin. De ironie van het hele verhaal is dat de meeste raketten landen op het gebied dat nog van hun eigen opa's en oma's was voor het door de joden werd ingenomen. In slechts een paar gevallen hebben deze vaak amateuristische raketaanvallen werkelijk slachtoffers gemaakt. Bovendien heeft Israël de financiële middelen om voor haar burgers schuilkelders te maken. De afgelopen maanden hadden Palestijnen niet eens de financiële middelen om voor hun kinderen een boterham te kopen. De ‘targetted assessinations’ zijn een ander verhaal. Deze aanvallen zijn in strijd met ieder recht, waar onder dus ook het internationaal recht. Ze worden uitgevoerd door het Israëlische leger, zowel vanuit de lucht als vanaf de grond. Dit gebeurd met door Amerikaans geld aangekochte precisiewapens, die worden gericht op zogenaamde 'militanten', onschuldige burgers, en aantoonbaar ook regelmatig op minderjarigen. Een aantal journalisten die dit naar buiten hebben proberen te brengen, zijn inmiddels ook omgebracht. Ook wordt gebruik gemaakt van clusterbommen en witte fosfor, een goedje dat het vlees van je botten vreet.

Alle genoemde gevallen zijn gebaseerd op ooggetuigen verslagen en bewijsstukken die officieel geregistreerd staan. Werkelijk iedere premier van Israël heeft deze daden van terreur tot kern van zijn of haar beleid gemaakt. Dit gebeurde niet omdat zij daartoe gedwongen waren, maar simpelweg omdat ze vonden dat zij moesten bijdragen aan de etnische zuivering.
We hebben het dan niet alleen over brute terreurdaden als moorden en bomaanslagen, maar ook over het systematisch vernietigen van woonwijken, intimidatie, het verwoesten van landbouwgrond, martelingen, ontwrichten van de Palestijnse economie en verkrachtingen. Diverse joodse schrijvers zoals Norman Finkelstein of Richard Falk maken er geen groot punt van een vergelijking te trekken met de holocaust, iets wat bij ons om onbegrijpelijke redenen nog steeds een taboe is.

De wanhoop nabij

Al meer dan 60 jaar is er sprake van etnische zuivering die leidt tot politicide. Het buitenland steekt geen vinger uit om op te treden tegen dit immense onrecht. En nieuwe generaties joden worden in Israël opgevoed met het idee dat het allemaal heel normaal is. De basis hiervoor wordt gelegd op religieuze scholen, waar kinderen stellingen leren als: “De Arabieren zijn ‘Amalek’. Israël Hess schreef over: “Wij moeten genocide plegen omdat uit mijn wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de Palestijnen inderdaad ‘Amalek’ zijn”. Dit is de andere kant van de verhalen die naar buiten komen over Palestijnse kinderen die de Hitlergroet brengen.

Zelfs teksten uit het Oude Testament worden hiervoor misbruikt, bijvoorbeeld: 1 Samuel 15:3 : ‘Verschoon hem (Amalek) niet, maar dood van de man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de volgelingen’. In Jozua 10:28-39 valt te lezen dat de steden Makkeda, Libna, Lachis, Gezer, Hebron en Debir "met de grond gelijk werden gemaakt en dat bij elk geen levende ziel de aanval overleefde". Of Exodus 17:14, waar in te lezen valt dat ‘De joden moeten ze tot de laatste zuigeling verdelgen’.

Inmiddels is dus wel bewezen dat moslims geen patent hebben op terrorisme. Enkele Palestijnse aanslagen zijn zelfs naar Israëlische model opgezet, voor zover dat met hun veel primitievere materiaal mogelijk was. Veel opvallender is nog dat de Israëliërs vrijwel nooit voor hun daden berecht worden. Er is bijna geen grotere bron van frustratie denkbaar. Kreten van wanhopige mensen worden niet serieus genomen door de westerse landen, die het beleid van Israël gedogen. Israël, wat krijgsmacht betreft slechts overtroffen door twee andere landen, manifesteert zich als een dolle stier dat toeslaat wanneer het daar zin in heeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • Ilan Pappe, The Ethnic Cleansing of Palestine
  • Hajo Meijer, Het einde van het Jodendom

Reageer op het artikel "Israelisch terrorisme sinds de oprichting van de PLO"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!