InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2020

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2020

Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2020 Op dinsdag 3 november 2020 vinden er presidentsverkiezingen plaats in Amerika. Bij de Republikeinse partij is de zittende president Donald Trump bij die verkiezingen wederom de presidentskandidaat. Bij de Demcocraten vindt er in 2019 en 2020 een grote strijd plaats tussen kandidaten die het in de verkiezingen van 3 november 2020 op willen nemen tegen Donald Trump. Wanneer vinden er grote debatten live op tv plaats en op welke zenders kan men die bekijken? Op 15 oktober 2019 is er op CNN live een groot debat met de belangrijkste Democratische presidentskandidaten.

Geschiedenis: presidentsverkiezingen in Amerika

De winnaar van de verkiezingen van 2020 zal de 46e president zijn uit de Amerikaanse geschiedenis. George Washington was in 1789 de eerste Amerikaanse president. Hij was officieel partijloos. Zijn opvolger John Adams (president in de periode 1797-1801) was lid van de Federalistische Partij en hij was daarmee de enige president die deze partij ooit heeft voortgebracht.

Democratisch-Republikeinse Partij

In de eerste decennia van de 19e eeuw was de grootste politieke partij in Amerika de Democratisch-Republikeinse Partij. In de periode 1801-1829 waren vier presidenten op rij lid van deze partij (dat begon met president Thomas Jefferson en eindigde met president John Quincy Adams). Binnen de Democratisch-Republikeinse Partij bestonden diverse fracties, die het onderling hardnekkig oneens waren over de toekomstplannen voor de Verenigde Staten van Amerika. Eén van de conflictpunten was: moet Amerika een moderner en meer geïndustrialiseerd land worden, of moet het vooral een agrarisch land blijven? Die onenigheid leidde in de jaren twintig van de 19e eeuw tot een grote crisis binnen de partij en vervolgens ook tot grote veranderingen in het politieke landschap van de Verenigde Staten.

Whig Party

In 1833 ontstond de Whig Party, die zichzelf afficheerde als een moderne, liberalere partij. Een aanzienlijk deel van deze partij bestond uit ontevreden voormalige aanhangers van de Democratisch-Republikeinse Partij. De Whigh Party werd in de daaropvolgende decennia een groot succes. In de jaren veertig en vijftig van de 19e eeuw waren in totaal vier Amerikaanse presidenten lid van de Whig Party.

Geschiedenis: Democratische presidenten

Na de grote interne crisis bij de Democratisch-Republikeinse Partij, was er eind jaren twintig op de fundamenten van die oude partij door een aantal prominente leden een nieuwe partij opgericht. Dat werd de Democratische Partij. Andrew Jackson (regeerperiode: 1829-1837) was de eerste president van de Democratische Partij. Deze partij zou in totaal 15 presidenten leveren. In de 19e eeuw stonden de Democraten aan de rechterkant van het Amerikaanse politiek spectrum en was deze partij bijvoorbeeld ook tegen de algehele afschaffing van de slavernij. (Men was van mening dat het wel of niet afschaffen van slavernij geen zaak voor de federale overheid was; de Democraten vonden indertijd dat de individuele staten daar zelf over moesten kunnen beslissen.)

Later is de Democratische Partij in het Amerikaanse politieke landschap echter opgeschoven richting de linkerkant van het spectrum. Befaamde Democratische presidenten waren onder meer Woodrow Wilson, Harry Truman, John F. Kennedy, Lyndon Johnson, Jimmy Carter, Bill Clinton en bovenal Franklin D. Roosevelt. De laatstgenoemde won maar liefst vier keer de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij was president van 1933 tot aan zijn dood in april 1945. Dit recordaantal van vier zeges in presidentsverkiezingen zal nooit verbeterd worden, aangezien er sinds 1947 een wet in de Verenigde Staten geldt, waarin bepaald wordt dat iemand nog slechts twee keer tot president mag worden verkozen. Vanwege die wet kon bijvoorbeeld Barack Obama, die in 2008 werd gekozen en in 2012 werd herkozen, zich in 2016 niet meer verkiesbaar stellen voor het presidentschap.

Geschiedenis: Republikeinse presidenten

In 1854 werd de Republikeinse partij opgericht. Deze partij ontstond mede uit protest tegen de mogelijke uitbreiding van de slavernij in de Verenigde Staten. De Republikeinen groeiden buitengewoon snel uit tot een belangrijke factor in de Amerikaanse politiek. De presidentsverkiezingen van 1856 waren vooral een strijd tussen een kandidaat van de Democraten en één van de Republikeinen. Sinds die verkiezingen zijn dit doorgaans de twee toonaangevende Amerikaanse partijen gebleven en is er nooit meer een andere partij in geslaagd om de presidentsverkiezingen te winnen.

Abraham Lincoln was in 1861 de eerste Republikeinse president van de Verenigde Staten. In totaal heeft de Republikeinse partij in de loop der geschiedenis 19 presidenten geleverd, waaronder William Howard Taft, Theodor Roosevelt, Herbert Hoover, Dwight Eisenhower, Richard Nixon, Ronald Reagan, Georg H.W. Bush, George W. Bush en Donald Trump.

Voor de Republikeinse partij geldt het omgekeerde als voor de Democratische partij: oorspronkelijk stonden de Republikeinen bekend als progressief (zij waren bijvoorbeeld voorvechters voor de afschaffing van de slavernij), maar in de loop der jaren is de partij naar de rechterkant van het politieke spectrum verschoven. Die verandering heeft in de loop van de geschiedenis van deze partij voor een aantal grote conflicten gezorgd. In 1912 was de koerswijziging van de Republikeinse partij één van de redenen waarom ontevreden, progressieve Republikeinen een nieuwe partij oprichtten: de Progressive Party. De voormalige Republikeinse president Theodor Roosevelt werd de leider van die nieuwe partij. Theodor Roosevelt kreeg met zijn progressieve partij bij de verkiezingen van 1912 meer stemmen dan de zittende Republikeinse president, de conservatief William Taft. Maar waar twee vechten om een been, gaat de derde ermee heen: niet Roosevelt en niet Taft, maar de democraat Wilson won uiteindelijk de verkiezingen en werd de nieuwe president.

Election Day 2020 - de datum van de verkiezingen

De Election Day (verkiezingsdag) moet volgens de Amerikaanse wet plaatsvinden op de dinsdag na de 1e maandag in de maand november. Op z'n vroegst is dit dus 2 november en op z'n laatst 8 november. In 2020 vindt Election Day plaats op 3 november.

Voorverkiezingen

Binnen de Democratische partij wordt er een lange reeks voorverkiezingen gehouden, die uiteindelijk moest leiden tot de verkiezing van de presidentskandidaten van deze partijen. De eerste voorverkiezingen (de caucuses in Iowa) vinden plaats op 3 februari 2020. De tweede voorverkiezing vinden plaats in New Hampshire. Een belangrijke datum in de reeks voorverkiezingen was dinsdag 3 maart. Op deze 'Super Tuesday' vonden er voorverkiezingen plaats in veel verschillende staten.

Debatten Democraten

In de aanloop naar de verkiezingen staan er weer diverse grote debatten op het programma. Op 30 en 31 juli worden er grote debatten tussen de Democratische kandidaten gehouden op CNN.

Debatten CNN 2019: 30 juli en 31 juli live op tv

De eerste grote debatten tussen de kandidaten vonden plaats in juni 2019. De tweede reeks grote debatten vindt eind juli plaats. Het gaat ditmaal om twee grote debatten die live op tv te zien zijn bij CNN. Deze debatten vinden plaats in Detroit. De twee debatten op CNN worden geleid door Don Lemon en Jake Tapper.

Debat 30 juli

Op dinsdag 30 juli 2019 gaan op CNN de volgende kandidaten live met elkaar in debat: Sanders, Warren, Buttigieg, Delaney, Hickenlooper, Klobuchar, O'Rourke, Ryan, Bullock en Williamson. De live tv-uitzending begint in Amerika om 20u00 Eastern Time, dat houdt in dat het debat voor de kijkers in Nederland en België in de nacht van dinsdag op woensdag om 02u00 live te zien is (het tijdstip waarop doorgaans op CNN de show van Anderson Cooper wordt uitgezonden).

Debat 31 juli

Op woensdag 31 juli 2019 gaan de andere kandidaten op CNN live in debat met elkaar: Biden, Harris, De Blasio, Booker, Bennet, Castro, Gabbard, Gillibrand, Yang en Inslee. Ook dit debat wordt in de Verenigde Staten om acht uur 's avonds (Eastern Time) live uitgezonden, wat inhoudt dat men ook dit debat in Nederland en België om 02u00 in de nacht van woensdag op donderdag kan bekijken.

Democraten: Town Hall Climate Crisis op 4 september 2019

Op woensdag 4 september 2019 wordt er door CNN een Town Hall Meeting georganiseerd over de klimaatcrisis. Daarbij kunnen mensen uit het publiek vragen stellen aan de prominente Democratische presidentskandidaten over hun plannen voor het klimaatbeleid. De uitzending van deze Climate Crisis Town Hall is in de nacht van 4 op 5 september ook deels live te zien in Nederland op de zender CNN International.

De live tv-uitzending van de Town Halls zou bij CNN International volgens hun programmagids oorspronkelijk beginnen om 23u00 Nederlandse tijd. Mede vanwege het vele 'Breaking News' rondom de Brexit werd de programmering van CNN International op de avond van 4 september echter radicaal omgegooid. (Dat in tegenstelling tot de programmering van CNN America, waarop de Town Halls vanzelfsprekend wel allemaal te zien waren.) Een gevolg hiervan was dat de kijkers in Europa niet alle Town Halls op CNN International konden bekijken. De uitzending van de Climate Crisis Town Halls begon door de gewijzigde programmering pas om 2u00 op CNN International.

Debat 12 september 2019 in Houston (Texas)

Op donderdag 12 september 2019 werd er door de Democratische Partij een groot debat georganiseerd in Houston (Texas). Hieraan deden 10 Democratische presidentskandidaten mee. Dit debat was live op tv te zien bij ABC en Univision. CNN zond dit debat niet live uit, maar zond wel uitgebreide voorbeschouwingen en nabeschouwingen uit.

Donderdag 10 oktober: LGBTQ Town Hall

Op donderdag 10 oktober organiseert CNN een Town Hall over LGBTQ-rechten. Hierbij zullen negen Democratische kandidaten vragen ui het publieke beantwoorden over LGBTQ-kwesties. Deze Town Hall is in Nederland bij CNN international live op tv te zien in de nacht van 10 op 11 oktober 2019.

Debat 15 oktober 2019 in Ohio live op CNN

Op dinsdag oktober 2019 wordt er wederom een groot debat tussen de Democratische kandidaten georganiseerd door CNN. Het debat vindt plaats in Ohio. Dit debat is ook in Nederland live op tv te zien bij CNN International in de nacht van dinsdag 15 oktober op woensdag 16 oktober.

CNN International online via livestream bekijken of later via een stream terugkijken?

Men kan de uitzendingen van CNN International niet alleen live op tv bekijken, men kan ze ook online via een livestream volgen. Een optie hiervoor is de Go App (online tv). Hiermee kan men 's nachts per livestream naar CNN kijken. Dit is een dienst van Ziggo. Ook heeft men op die app de mogelijkheid om de debatten achteraf via een stream terug te kijken. Dat terugkijken kan een week lang op de Ziggo Go App.

Kandidaten voor de verkiezingen van 2020: Democraten

Bij de voorverkiezingen van de Democratische Partij doen een groot aantal kandidaten mee. De belangrijkste kandidaten zijn Joe Biden, Elizabeth Warren, Bernie Sanders, Kamala Harris en Pete Buttigieg.

Bernie Sanders

Op 8 september 1941 werd Bernie Sanders geboren. Ondanks zijn hoge leeftijd heeft hij juist een grote populariteit bij de jonge Democraten. Vooral onder de studenten is hij zeer populair. Vergeleken met de meeste prominente Amerikaanse politici heeft Sanders zeer linkse denkbeelden. Hij noemt zichzelf sociaal-democraat of zelfs socialist, terwijl die laatste term in de Amerikaanse politieke doorgaans als een scheldwoord wordt beschouwd. In het senaat is hij overigens officieel geen lid van de Democratische fractie, maar een 'onafhankelijke' (een lid dat niet bij één van de twee grote partijen hoort). In de praktijk werkte hij echter al jaren veel samen met de Democratische fractie.

Joe Biden

Op 20 november 1942 werd Joe Biden geboren in Scranton (Pennsylvania). Van 1973 tot en met 2009 zat hij in het Amerikaanse senaat namens de staat Delaware. In 1988 en 2008 stelde Biden zich al kandidaat voor de Democratische nominatie bij de presidentsverkiezingen, maar beide keren boekte hij tijdens zijn campagne weinig succes. Van 2009 tot en met 2017 was hij de vice-president onder Barack Obama. In die rol kreeg hij een grote populariteit.

Elizabeth Warren

Op 22 juni 1949 werd Elizabeth Warren geboren in Oklahoma City. Ze studeerde rechten en had een glorieuze academische carrière. Warren was onder meer hoogleraar aan de Harvard Law School. Sinds 2013 zit zij in de Amerikaanse senaat namens Massachusetts. Warren staat bekend als een zeer progressieve liberaal.

Kamala Harris

Op 20 oktober 1964 werd Kamala Devi Harris geboren in Oakland. Van 2010 tot 2017 was zij in de staat Californië de procureur-generaal (attorney general). Sinds 2017 is zij lid van de senaat.

Pete Buttigieg

Op 19 januari 1982 werd Pete Buttigieg geboren in South Bend (Indiana). Hij studeerde geschiedenis en literatuur aan de Harvard University. Buttigieg werd op 29-jarige leeftijd burgemeester van zijn geboortestad. Daar keeg hij grote populariteit. Z'n periode als burgemeester werd onderbroken door een periode van 7 maanden waarin Buttigieg in Afghanistan diende als militair. In juni 2018 trouwde hij met zijn vriend Chasten Glezman. In januari 2019 kondigde Buttigieg aan dat hij mee ging doen met de race voor het Amerikaanse presidentschap. Omdat velen de naam 'Buttigieg' ingewikkeld vinden om uit te spreken, noemt men hem doorgaans 'Major Pete'.

Michael Bloomberg

Ook Michael Bloomberg doet mee aan de Democratische voorverkiezingen. Deze multimiljardair was burgemeester van New York. In het verleden was hij Republikein, later afficheerde hij zich als partijloze 'onafhankelijke' politicus. In 2016 had hij het plan om als onafhankelijke kandidaat mee te doen aan de presidentsverkiezingen, maar zag daar uiteindelijk vanaf. In 2020 doet hij dus mee aan de voorverkiezingen van de Democraten.

Kandidaten: Republikeinen

De zittende president Donald Trump wil zich in 2020 wederom verkiesbaar stellen voor de presidentsverkiezingen. Gezien zijn grote populariteit bij de Republikeinse achterban, lijkt de kans buitengewoon groot dat hij de nominatie van zijn partij weer wint. Zijn enige officiële tegenkandidaat is de Libertariër Bill Weld.

Diverse gematigde Republikeinen ergeren zich echter wel aan het radicale optreden van Donald Trump, maar zien in Weld beslist geen serieus alternatief. Daarom zijn er wel diverse geruchten over pogingen om aslnog toch een promintente tegenkandidaat voor Trump mee te laten doen aan de voorverkiezingen. Een naam die hierbij vaak genoemd is, is de gematigde Republikein John Kasich. Ook Bob Corker, die als sentaatslid veel kritiek op Trump had, wordt regelmatig genoemd als mogelijke tegenkandidaat. Mark Sanford, de voormalige gouverneur van South Carolina, heeft zelf aangegeven dat hij mogelijk tegenkandidaat wil zijn; hij is met name ongerust over de staatsfinancieën (de stijgende staatsschuld onder Trump).

Overige kandidaten ('Onafhankelijken')

Naast de twee grote partijen, de Democraten en de Republikeinen, zullen ook diverse kleinere partijen trachten om kandidaten naar voren te schuiven voor de presidentsverkiezingen van 2020. Hoewel deze kandidaten doorgaans nauwelijks kans maken om president te worden, kunnen ze mogelijk toch een grote rol spelen in de verkiezingsstrijd. In 1992 werd bijvoorbeeld volgens sommige analisten de nederlaag van de zittende Republikeinse president George Bush mede veroorzaakt doordat de bekende ondernemer Ross Perot zich als onafhankelijke kandidaat verkiesbaar had gesteld. Perot kreeg 18,9 procent van de stemmen. Daaronder waren veel kiezers die anders waarschijnlijk op de Republikeinse kandidaat hadden gestemd.

Partijconventies

De twee grote partijen houden allebei in de zomer van 2020 een grote partijconventie. Bij deze partijbijeenkomsten wordt officieel vastgesteld wie de presidentskandidaat voor de partij is en wordt die op grootse wijze aan de wereld gepresenteerd. Zodra definitief bekend is op welke data en op welke locaties deze partijconventies plaatsvinden, dan wordt die info hier gemeld.

Debatten Presidentsverkiezingen

In het najaar van 2020 staan er weer diverse grote debatten op het programma tussen de twee uiteindelijke kandidaten voor het presidentschap. Waarschijnlijk worden er drie debatten tussen de presidentskandidaten gehouden en één tussen de kandidaten voor het vice-presidentschap. Die vier debatten zijn live op tv en online per livestream te zien bij de NOS en CNN.

Inauguratie: eed

De inauguratie van de nieuwe Amerikaanse president zal normaal gesproken plaatsvinden op 20 januari 2021. De winnaar van de verkiezingen van 2020 zal op die dag in Washington de eed afleggen bij de Opperrechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof. De letterlijke tekst van die eed luidt: 'I do solemnly swear (or affirm) that I will faithfully execute the Office of President of the United States, and will to the best of my ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States.' Nadat deze eed is afgelegd, zal de nieuwe president een inaugurele rede houden.

Voorgaande editie: Uitslag verkiezingen 2016

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 zijn gewonnen door Donald Trump. Hij won 306 kiesmannen. Hillary Clinton won 232 kiesmannen. Clinton kreeg echter wel de meeste stemmen ('electoral vote'). Zij kreeg 48 procent van de stemmen, terwijl Trump 46,3 procent kreeg. Trump is daarmee de vijfde kandidaat uit de geschiedenis van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die niet de meeste stemmen kreeg (en dus niet de 'electoral vote' won), maar door het kiessysteem (de kiesmannen per staat) toch het presidentschap won. De overige vier presidenten die in het verleden wel de verkiezingen wonnen (via het kiesmannensysteem), maar niet de 'electoral vote' wonnen, waren John Quincy Adams (1824), Rutherford Hayes (1876), Benjamin Harrison (1888) en George W. Bush (2000).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
recensieBoekrecensie: Het Amerika van president Obama - Willem LustHet boek 'Het Amerika van president Obama' geeft de belevenissen weer van correspondent Willem Lust terwijl hij de aanlo…
Presidentsverkiezing Amerika: het kiesstelsel uitgelegdPresidentsverkiezing Amerika: het kiesstelsel uitgelegdOm de vier jaar kiest Amerika een nieuwe president. Maar voor veel Europeanen is de weg naar het Witte Huis ingewikkeld…
Donald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump president van Amerika? - de voorverkiezingenDonald Trump, de man die ook wel ‘roekeloze blaaskaak’ wordt genoemd, doet een gooi naar de functie van president van de…
De mythe over de macht van de Israëlische lobbymijn kijk opDe mythe over de macht van de Israëlische lobbyVragen over Israëls acties zijn legitiem, maar leugens zijn iets anders. Israël is een vrije, democratische, open staat…
Bronnen en referenties
  • https://focusonamerica.wordpress.com/tag/presidentsverkiezingen-2016/
  • http://www.verkiezingenvs.com/article/Wie-doet-er-mee-in-2016-
  • http://www.z24.nl/geld/buffett-zet-letterlijk-zn-geld-op-hillary-clinton-als-president-520173
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_Democratic_Party_2016_presidential_primaries
  • http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_United_States_Democratic_Party
  • http://www.democrats.org/
  • http://uselectionatlas.org/
  • De Verenigde Staten in de Twintigste Eeuw - Maarten van Rossem - Uitgeverij Sdu

Reageer op het artikel "Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2020"

Reactie

Ger, 04-10-2016 22:28 #1
Toch Hilary Clinton, geen vertrouwen in Donald Trump, zeker niet in deze roerige tijden.

Groeten Ger.

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 25-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!