InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Groep Kuzu/Öztürk (GrKÖ)

Groep Kuzu/Öztürk (GrKÖ)

De Groep Kuzu/Öztürk (GrKÖ) is een fractie in de Tweede Kamer. De fractie werd op 13 november 2014 opgericht door Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk, twee Nederlandse politici van Turkse afkomst. Voorheen zaten Kuzu en Öztürk namens de PvdA in de Tweede Kamer. Ze werden echter uit de PvdA-fractie gezet, omdat zij niet bereid bleken te zijn hun vertrouwen uit te spreken over het integratiebeleid van minister Lodewijk Asscher.

Biografie van Tunahan Kuzu

Vroege jaren

Tunahan Kuzu werd op 5 juni 1981 geboren in Istanbul. Zijn familie komt oorspronkelijk uit het district Kandıra in de provincie Kocaeli. Kuzu groeide op in Maassluis. Hij ging naar het Stedelijk Gymnasium te Schiedam. Tunahan Kuzu werd vaak door familie en buren naar het ziekenhuis, de sociale dienst of de gemeente meegenomen als tolk. Hierdoor kwam hij op jonge leeftijd in contact met maatschappelijke problematiek. Doordat hij iets aan deze problemen te doen, kreeg hij interesse in politiek. Een politicus die hij als voorbeeld zag, had hij niet. De manier waarop Joop den Uyl politiek bedreef, vond hij echter zeer inspirerend. Na het gymnasium ging Kuzu naar de Erasmus Universiteit om bestuurskunde te studeren. Hij studeerde af in 2006.

Carrière

Tunahan Kuzu is gemeenteraadslid en fractiesecretaris namens de Partij van de Arbeid geweest. Op 20 september 2012 werd Kuzu lid van de Tweede Kamer. Hij kreeg 23.067 voorkeursstemmen en eindigde daarmee op de vijfde plaats van de lijst van de PvdA. In de Tweede Kamer hield Kuzu zich bezig met beleid op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg, maatschappelijke opvang, verslavingszorg, armoede en schuldhulpverlening.

Trivia

Tunahan Kuzu heeft zijn huidige echtgenote ontmoet tijdens zijn studie. Ze zijn sinds 2004 getrouwd en hebben 2 kinderen.

Biografie van Selçuk Öztürk

Vroege jaren

Selçuk Öztürk werd op 8 april 1972 geboren in Büyükkışla/Yozgat, gelegen in Midden-Turkije. Sinds zijn 3e woont hij in Nederland. Voor zijn politieke loopbaan werkte Öztürk als managementconsultant.

Carrière

Tussen 1998 en 2013 was Selçuk Öztürk gemeenteraadslid in Roermond. Tevens was hij tussen 2011 en 2012 lid van de Provinciale Staten van Limburg. Sinds 8 november 2012 is Öztürk lid van de Tweede Kamer, in eerste instantie namens de PvdA. In de Tweede Kamer hield Öztürk zich bezig met regionale economie en ondernemerschap.

Trivia

  • In 2012 maakte voormalig PVV-Statenlid Cor Bosma Selçuk Öztürk in een e-mail bedoeld voor zijn partijgenoten uit voor ‘een stuk uitgekotst halalvlees, gemaakt van Turks varken’. Na deze belediging werd Cor Bosman uit de PVV-fractie gezet.
  • Tof Thissen, senator van GroenLinks, bestempelde de manier waarop Selçuk Öztürk politiek bedrijft als cliëntelisme. Volgens Thissen zou Öztürk een duidelijke sympathie voor Turken en Turkije hebben.
  • Selçuk Öztürk is getrouwd en heeft 4 kinderen.

Groep Kuzu/Öztürk

Vertrek bij PvdA

Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk werden op 13 november 2014 uit de PvdA-fractie gezet nadat ze openlijk kritiek hadden geuit op het integratiebeleid van PvdA-minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken. Asscher wilde namelijk vier grote Turks-islamitische organisaties, die ook actief zijn in Nederland, extra in de gaten houden. Het ging om de volgende organisaties: Diyanet, Milli Görüş, Süleymancı-beweging en Gülen-beweging. Deze houden zich bezig met het organiseren van sociale, culturele en politieke activiteiten. Volgens Kuzu en Öztürk was er geen enkele reden voor extra toezicht en zou het de integratie juist bemoeilijken.

Oprichting Groep Kuzu/Öztürk (GrKÖ)

Kuzu en Öztürk verklaarden na hun vertrek bij de PvdA dat ze in de Tweede Kamer zouden blijven. De twee politici begonnen hun eigen fractie: Groep Kuzu/Öztürk. Tunahan Kuzu is de fractievoorzitter van deze fractie. GrKÖ zet zich in voor tolerantie, verdraagzaamheid, acceptatie en verbinding en tegen verrechtsing, verruwing en verharding.

Volgens een politieke peiling zou 1 op de 3 Nederlanders van Turkse afkomst overwegen om op Kuzu/Öztürk te stemmen. De groep krijgt echter ook kritiek te verduren. Voormalig politicus Frans Weisglas zou het bijvoorbeeld schandelijk vinden als Kuzu en Öztürk hun zetels zouden gebruiken als springplak voor een islamitische partij.
© 2014 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkiezingen 2017: Standpunten en kandidatenlijst van DENKVerkiezingen 2017: Standpunten en kandidatenlijst van DENKDe Kiesraad heeft DENK ingeschreven in het register voor deelname aan de Tweede Kamerverkiezingen. Op maandag 30 januari…
De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1De partij van Sylvana Simons, van Artikel 1 naar BIJ1Artikel 1 is de politieke partij die in 2016 werd opgericht door de tv-presentatrice Sylvana Simons. Een belangrijk stan…
Afgetreden bewindslieden kabinetten Rutte (vanaf 2010)Afgetreden bewindslieden kabinetten Rutte (vanaf 2010)Mark Rutte is sinds 14 oktober 2010 minister-president van Nederland. In zijn tweede en derde kabinet hebben negen bewin…
Tweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenTweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenEr deden 28 partijen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer die op woensdag 15 maart 2017 plaatsvonden. De voorlaa…
Politiek en politieke wetenschapPolitiek is te vinden in allerlei organisaties en verenigingen, maar over het algemeen wordt er over politiek gepraat al…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/kuzu-t-grk%C3%B6/biografie
  • http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/%C3%B6zt%C3%BCrk-s-grk%C3%B6

Reageer op het artikel "Groep Kuzu/Öztürk (GrKÖ)"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 21-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!