InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De Belgische regering 2014 met Zweedse stempel
nieuws uitgelicht

De Belgische regering 2014 met Zweedse stempel

De Belgische regering 2014 met Zweedse stempel De Belgische kiezer heeft op 25 mei 2014 de kaarten geschud. Na een legislatuur van een klassieke tripartite (socialisten, liberalen en christendemocraten) werd gekozen voor een coalitievorming langs Vlaamse kant tussen Vlaams-Nationalisten (N-VA), christendemocraten (CD&V) en liberalen (Open VLD). Langs Waalse kant stapt slechts één partij mee in het regeringsbootje, zijnde de liberale partij MR. Een onuitgegeven Belgische regering, die wordt geprofileerd als een besparingsregering, maar tegelijkertijd ook een sociaal gezicht wil laten zien. Niet gemakkelijk, gezien er jarenlang socialisten mee hebben bestuurd die de werknemer met hand en tand verdedigden. De besparingsregering die er nu is belooft alvast de focus te leggen op besparingen (in het overheidsapparaat) en niet zozeer inkomsten te willen genereren door het heffen van nieuwe belastingen.

Coalitiekleuren stemmen overeen met Zweedse vlag

De nieuwe federale bewindsploeg bestaat voor het eerst in de geschiedenis uit drie centrumrechtse partijen: N-VA, CD&V en Open VLD langs Vlaamse kant en MR langs Waalse kant. Als men zo een coalitie opzet, kan men ook spreken van een Zweedse coalitie. Dit is een verwijzing naar de Zweedse vlag, waarbij de kleur geel voor N-VA staat, het kruis op de Zweedse vlag voor de christendemocratie en het blauw voor de liberale familie in de regering. Bovendien kan je nog een andere vergelijking maken. De Zweedse regering bestaat nu ook effectief uit conservatieven, christendemocraten en liberalen. Je kan dus gerust zeggen dat de Zweedse regering verwijst naar de eerder geïnstalleerde regering in Zweden en haar bijbehorende vlag.

De grote beleids- en aandachtspunten in het regeerakkoord van de Belgische regering

  • De automatische indexering van de lonen blijft behouden. Wel zal het één keer worden overgeslagen. Deze nieuwe maatregel geldt niet voor de laagste inkomens en uitkeringen.
  • BTW maatregelen: belastingen op plastische chirurgie en BTW op internethandel zal worden ingevoerd.
  • Goed nieuws voor de bedrijven: De bedrijfsvoorheffing wordt verlaagd van 33 procent naar 25 procent, om de loonkosten te doen dalen en om competitiviteit te creëren.
  • 2 halve dagen per week gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen. Werkloosheidsuitkeringen worden niet beperkt in de tijd.
  • De wettelijke pensioenleeftijd gaat omhoog. Vanaf 2025 wordt er gewerkt tot 66 jaar, vanaf 2030 zelfs tot 67 jaar. Voor de brugpensioenen komen er overgangsmaatregelen. Deze maatregelen worden genomen om het pensioenstelsel leefbaar te houden en iedereen op termijn een pensioen te kunnen blijven garanderen.
  • Voor de Arco-coöperanten werd een regeling uitgewerkt waarbij 600 miljoen wordt opzijgezet. Zo zullen de spaarders een gedeelte van hun investering terugkrijgen, maar zeker geen 100%.
  • Het Belgische leger blijft in Afghanistan aanwezig, maar trekt zijn troepen terug uit Libanon. Er wordt uitgekeken naar een opvolger voor het F-16 gevechtsvliegtuig.
  • Een begroting in evenwicht in 2018: Dit zal twee jaar later zijn dan wat Europa oplegt maar de regering gelooft in een akkoord met Europa gezien de genomen maatregelen structureel zijn, en niet éénmalig zoals in vorige legislaturen.

14 ministers en 4 staatssecretarissen

In totaal zijn er 14 ministers waaronder de eerste minister en zijn 4 vice-eersteministers. Zij zullen instaan voor de federale bevoegdheden die aan het Koninkrijk België zijn toevertrouwd, waaronder de bevoegdheden financiën, pensioenen, begroting, werk, buitenlandse handel enzovoort. De 14 ministers zijn, naast de eerste minister Charles Michel (MR), Kris Peeters (CD&V), Jan Jambon (N-VA), Alexander De Croo (Open VLD), Didier Reynders (MR), Hervé Jamar (MR), Koen Geens (CD&V), Maggie De Block (Open VLD), Daniel Bacquelaine (MR), Johan Van Overtveldt (N-VA), Willy Borsus (MR), Marie-Christine Marghem (MR), Steven Vandeput (N-VA), Jacqueline Galant (MR).
Naast de ministers zullen zij bijgestaan worden door 4 staatssecretarissen: Pieter De Crem (CD&V), Bart Tommelein (Open VLD), Elke Sleurs (N-VA) en Theo Franken (N-VA).

Fel protest vanuit de oppositie en vakbondsorganisaties

De regering Michel I werd na het bekendmaken van de besparingsmaatregelen al zwaar op de korrel genomen door de oppositiepartijen. Zij vinden dat alle besparingen hoofdzakelijk op de kap van de werknemer gebeuren en de grote vermogens buiten schot blijven. De coalitie verdedigt zich sterk dat deze maatregelen nodig zijn om het land terug op de rails te krijgen op economisch vlak, uiteraard gekoppeld aan genoeg solidariteit om de zwaksten in de maatschappij niet in de kou te laten staan. Vakbonden lieten intussen weten dat ze deze harde maatregelen niet zomaar slikken en beloven op straat te komen om hun onvrede te uiten. Een harde strijd tussen de regering en vakbondsorganisaties kondigt zich aan.
Gerelateerde artikelen
Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?België heeft drie officiële landstalen en heeft een complexe regeringsstructuur. In totaal bestaan er zes regeringen die…
De regering en het kabinetDe regering wordt gevormd door de koningin en alle ministers. Het kabinet bestuurt het land en voert het beleid uit. Dez…
Nederlandse StaatsinrichtingOmdat Nederland een koning(in) als staatshoofd kent en toch een democratie is de staatsinrichting van Nederland ingewikk…
De scheiding der machten: BelgiëDe scheiding der machten: BelgiëIn alle EU-landen heerst er democratie. Dit wil zeggen dat er een scheiding van de machten is. Deze scheiding is er om a…
Bronnen en referenties
  • www.belgium.be

Reageer op het artikel "De Belgische regering 2014 met Zweedse stempel"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!