InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 2: Welk risico neemt Israël?

Israëlisch-Arabisch conflict 2: Welk risico neemt Israël?

Israëlisch-Arabisch conflict 2: Welk risico neemt Israël? Het liefst wil Israël zo snel mogelijk vrede bereiken met de Palestijnen en de Arabische wereld. Maar ondanks dat gevoel moet men nooit toestaan de betrokken prioriteiten te verduisteren. Wil men er voor zorgen dat vrede lang duurt dan moeten we er zeker van zijn dat het realistisch antwoord geeft op de doeleinden die we zoeken. Omdat de veiligheid van Israël op het spel staat is het zaak dat geluisterd wordt naar de militairen die het beste de veiligheidssituatie kunnen inschatten. Dit is het vervolg op deel 1: Focus op behoud levens. Klik hier.

Twee doeleinden van Israël voor vrede

Wat wil Israël met vrede bereiken? Er zijn twee fundamentele doeleinden:
  1. dat het veilig is tegen aanvallen van omliggende Arabische landen;
  2. dat haar burgers verzekerd zijn dat hun levens niet in gevaar worden gebracht door een terroristische aanval.

Deze doeleinden zijn hoofdzakelijk militaire kwesties. Daarom moeten militairen geraadpleegd worden voor de parameters volgens welke de onderhandelingen gevoerd zullen worden. Om het duidelijk te stellen: of de sjabbatswet moet worden overtreden om het leven van een patiënt te redden schrijft de Tora voor dat een dokter geraadpleegd moet worden. Een rabbijn kan niet bepalen of de wet moet worden overtreden. Dit moet de arts beoordelen. Zo geldt dat ook voor Israëls veiligheid. De mening van de militairen geldt, niet die van politici.

Meeste Israëlische topmilitairen pleiten voor behoud van meeste land veroverd gedurende de Zesdaagse Oorlog in 1967

De reden dat Israëls topmilitairen tegen het weggeven van land zijn heeft duidelijke redenen:
  1. Wie de Golan Hoogvlakten bezit controleert heel Galilea (Noord-Israël). Raketten en artillerie kunnen vanaf de Golan Hoogvlakten makkelijk steden en dorpen vernietigen. Het is bovendien makkelijker om van boven naar beneden te vechten dan omgekeerd. Wanneer Syrië de Golan zou bezitten dan kan het Israël dus heel eenvoudig aanvallen.
  2. Voor Judea en Samaria (West Bank) geldt hetzelfde: de heuvelachtige regio's kijken uit op de dichtbevolkte kustvlakte van Israël. Een vijandig leger kan het land zo makkelijk in tweeën delen.
  3. Strategische diepte speelt ook in dit tijdperk van raketten een belangrijke rol. Irak kon niet overwonnen worden met raketten alleen. Grondtroepen moesten worden ingezet.
  4. Ook is het in bezit houden van gebieden belangrijk voor de strijd tegen het terrorisme. Het is veel makkelijker gegevens te verzamelen over terroristische activiteiten als Israël het gebied controleert dan wanneer het ze weggeeft.

Politici doen helaas concessies

Het zijn politici, inclusief soldaten die politici zijn geworden, die de concessies doen. Dit tegen het advies van de topmilitairen in. Waarom doen de politici dit? Omdat ze denken dat bij vrede de veiligheidsmaatregelen niet meer nodig zijn. Zij willen in het belang van de vrede dit risico nemen.

Maar bij kwesties waar leven en dood zijn betrokken mogen geen risico's genomen worden. Hoe weten we wat de toekomst zal brengen? De Arabische landen zijn dictaturen die onvoorspelbaar zijn. Stel dat een bepaalde Arabische dictator vrede heeft gesloten met Israël, maar zijn machtspositie kwijtraakt. Zal zijn opvolger zich dan houden aan het vredesverdrag?

Kleine strategische veranderingen kunnen grote gevolgen hebben

De wapens worden steeds beter. Een kleine verandering in de veiligheid kan morgen grote gevolgen hebben. Volgens de Joodse wet moet er alles aan gedaan worden om de mogelijkheid van gevaar te vermijden. De Code van de Joodse Wet (Shulchan Aruch, Orach Chaim 329:6) stelt:
Wanneer er een (Joodse) stad dichtbij de grens ligt, dan, zelfs als (vijanden een aanval plegen, hoewel zij) komen met het doel stro te nemen, moeten we de wapens op pakken en de sjabbat ontheiligen vanwege hen. Want zij kunnen misschien de stad veroveren en van daaruit is het makkelijker de rest van het land te veroveren.

Wat zegt de wet? Dat zelfs wanneer een vijandelijke aanval geen direct gevaar oplevert voor het leven, omdat hen laten toestaan een grensstad te controleren het gehele land in gevaar brengt, moeten we de wapens oppakken om het gevaar te keren.

Dit is precies de huidige situatie van Israël. Elke gebied in Israël is als een stad aan de grens; het is vitaal voor haar veiligheid. Wanneer het weg wordt gegeven aan de Arabieren worden de bewoners blootgesteld aan een mogelijke aanval.

Dit is de reden waarom religieuze Joden tegen het weggeven van land zijn. Niet zozeer omdat het land heilig is en omdat ze er van houden, maar vanwege de levensbedreigende situatie. Het leven van miljoenen mensen staat op het spel.

Kort samengevat: veiligheidsoverwegingen moeten nooit worden opgeofferd om iets te bereiken wat op een diplomatiek succes lijkt.

In het volgende artikel aandacht voor 'vrede voor vrede.' Klik hier.

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensIsraëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levensDit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religie…
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzrecensieBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Recensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertrecensieRecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict –Martin GilbertGeografie Israël – Boekrecensie: Atlas of the Arab-Israeli Conflict door Martin Gilbert. Het Arabisch-Israëlisch conflic…
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 2: Welk risico neemt Israël?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!