InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levens

Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levens

Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levens Dit artikel is het begin van een serie artikelen over het Israëlisch-Palestijns conflict bezien vanuit een Joods religieus perspectief. Het betreft de visie van de inmiddels overleden Rebbe Menachem Mendel Schneerson. De grote Chabad Chassidische leider wist precies te formuleren waarom het oplossen van het conflict zo moeilijk is. Vrede is het doel, maar 'land voor vrede' is geen magische formule. De focus moet gericht zijn op het behoud van levens: Pikoeach Nefesj.

Elke Jood bezit een deel van het Land Israël; het Land Israël bezit een deel van elke Jood

De ogen van God zijn altijd op het land gericht, van het begin van het jaar tot het einde van het jaar. God zoek het land op, net zoals de Joden het land opzoeken. De Joden kijken steeds weer naar het nieuws. Elke dag is Israël wel in het nieuws. En omdat het Land Israël een deel van elke Jood bezit, kijken de Joden steeds weer opnieuw of er iets gebeurt. En er gebeurt veel. Helaas niet allemaal positief. Al reeds vóór de oprichting van de Joodse Staat voerden Arabieren aanvallen uit op Joden.

Er is geen magische formule voor het oplossen van het Israëlisch-Palestijns conflict

Velen dachten een oplossing te hebben gevonden in de formule 'land voor vrede.' Op zich een nobel streven, daar er alles aan gedaan moet worden om vrede te bereiken. Maar deze formule is niet alleen een grote simplificatie van het probleem; het leidt ook niet tot vrede. De concessies die Israël heeft gedaan naar de Palestijnen toe brachten vrede niet dichterbij. Het Palestijns terrorisme is alleen maar toegenomen.

Er moet een verandering komen in het paradigma als geheel zodat er een langdurige vrede kan worden bereikt.

De kern van de kwestie: focus op het behoud levens

In de visie van de Lubavitcher Rebbe, die in de volgende artikelen aan de orde zal komen, zal een andere benadering aan de orde komen. Eentje die gebaseerd is op de erfenis van het Joodse erfgoed die goed toepasbaar is op wat er momenteel plaatsvindt.

Een bekende Joodse uitspraak is: "Wie een Joods leven vernietigt, heeft een hele wereld vernietigd. En wie een Joods leven redt, heeft een hele wereld gered."

In het Joodse gedachtegoed is dit niet slechts een theoretische en ethische waarheid, maar ook een praktische richtingaanwijzer. Bovenstaande uitspraak is niet alleen geldig voor een Joods leven maar voor het leven van ieder mens. Klik hier voor verdere informatie.

De primaire zorg voor Israël is duidelijk: wat zal de levens van Joden én Arabieren het meest effectief beschermen? Met de Holocaust in het achterhoofd is het duidelijk dat Israël voor de Joden moet opkomen. Niemand anders doet het namelijk voor hen. De vraag is dan ook niet wie heeft de meeste doden, maar hoe voorkom je dodelijke slachtoffers.

In de volgende artikelen, waarbij het Palestijns-Israëlisch conflict op verschillende dimensies zal worden onderzocht, zal de focus liggen op het behoud van het leven.

In het volgende artikel aandacht voor 'welk risico neemt Israël?' Klik hier.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodIsraëlisch-Arabisch conflict 7: Rol voor elke JoodOf de Joden het willen of niet, maar iedere Jood is betrokken bij het Land Israël. Elke Jood is met elkaar verbonden. Al…
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus – Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Israëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstIsraëlisch-Arabisch conflict 13: Golfoorlog en toekomstDe Lubavitcher Rebbe was van tevoren positief over het verloop van de Golf Oorlog. Israël zou de veiligste plaats zijn e…
Israëlisch-Arabisch conflict 11: Camp David AkkoordenIsraëlisch-Arabisch conflict 11: Camp David AkkoordenIn 1977 besloot Anwar Sadat Israël te bezoeken. Het was een historisch moment. Wat was zijn intentie? Hij wilde de terug…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Israëlisch-Arabisch conflict 1: Focus op het behoud levens"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!