InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Jihadgangers en Syriëgangers- maatregelen van Nederland

Jihadgangers en Syriëgangers- maatregelen van Nederland

Jihadgangers en Syriëgangers- maatregelen van Nederland Jihadisten uit de polder, Nederlanders en andere Europese mannen en vrouwen die met moslimterreurgroepen mee gaan strijden voor het islamitisch wereldrijk, worden in de gaten gehouden en streng aangepakt. Jihadisme is een bedreiging voor de Nederlandse en westerse samenleving en daarom nam Nederland in de zomer van 2014 een aantal maatregelen: de Nederlandse rechtsstaat wordt compromisloos verdedigd. In de jaren daarna wordt op deze insteek verder voortgeborduurd, tot en met het intrekken van het Nederlanderschap aan toe. Ook België en Engeland scherpen de maatregelen aan.

Binnenhof Den Haag

Verdediging tegen jihadisten door Nederland

Wat is jihad

Jihad is een begrip uit de islam, dat verschillende betekenissen heeft. Het heeft een mooie kant en een gewelddadige betekenis. De jihad is te onderscheiden in:
  1. innerlijke jihad of grote jihad
  2. uiterlijke jihad of kleine jihad

Innerlijke jihad

Met de innerlijke of grote jihad, wordt de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego bedoeld. De onthouding tijdens de maand ramadan is zo’n uiting van de grote jihad en ook de vijf dagelijkse gebeden horen daarbij. De grote jihad is een plicht voor iedere moslim.

Uiterlijke jihad

De kleine jihad is de jihad waar de wereld getuige van is. Het is de gewapende strijd tegen iedereen die de islam of de eenheid van de islamitische heerschappij bedreigt. Ook het uitbreiden van de islam onder ongelovigen is onderdeel van de kleine jihad. Deze jihad wordt gezien als een collectieve verplichting, waar de kalief (islamitisch heerser) de verantwoordelijke leider is. Deze jihad streeft een moslimgemeenschap na door het invoeren van de sharia. Het westen is vooral bekend met de kleine jihad en strijd die gevoerd wordt om het islamitisch wereldrijk, de Ummah, te vestigen.

Jihadisme en jihadgangers

In 2014 komt het begrip jihadgangers op. Het zijn mannen die vanuit het westen naar Irak of Syrië trekken om daar mee te strijden in de jihad. Alleen al in dat jaar zouden er zo’n 3000 Europese jihadgangers naar het Midden-Oosten zijn vertrokken, waaronder 130 Nederlanders. Iets meer dan dertig zijn weer teruggekeerd. Dit brengt een gevaarlijke terrorismedreiging met zich mee en Europa neemt zijn maatregelen, die gericht zijn op drie onderwerpen:
  1. uitreis van jihadgangers verhinderen;
  2. terugkeerders in de gaten houden zodat ze geen risico meer vormen;
  3. werven van nieuwe aanhang tegengaan.

Syriëgangers

Jihadgangers worden ook wel Syriëgangers genoemd, omdat de meeste jihadgangers uitreizen naar Syrië.

Maatregelen tegen jihadisten

Eind augustus 2014 neemt Nederland een aantal maatregelen tegen jihadgangers. De besluiten daarover zijn vooral bedoeld om radicalisering en jihadisme aan te pakken. Ministers Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) staan daarmee een strenge aanpak tegen haat zaaien en extremisme voor. Het pakket maatregelen is een mix van wat binnen de wet kan.
De jihadistische beweging ondergraaft de Nederlandse democratie: de Nederlandse rechtsstaat wordt compromisloos verdedigd, laten de ministers weten.

Paspoort innemen

Nederland maakt het daarom voor de wet mogelijk om jihadgangers hun paspoort af te nemen. Dat geldt ook voor mensen die een opleiding gevolgd hebben in een terroristisch opleidingskamp en de mensen die daar zelf werken als instructeur. Deze maatregel gaat alleen op voor mensen met een dubbel paspoort. Van iemand met enkel een Nederlands paspoort geldt dat niet, omdat ze dan statenloos zouden worden.
De maatregelen op een rij:
  • paspoorten innemen van mensen die zich willen aansluiten bij de jihad;
  • paspoort vervallen verklaren, zonder tussenkomst van de rechter;
  • uitkering stopzetten;
  • studiefinanciering stopzetten;
  • meldplicht en contactverboden;
  • strafdossier aanleggen;
  • voor de rechter brengen;
  • meldlijn waar burgers jihadisten en extremisten kunnen melden;
  • ingrijpen bij haatzaaiende berichten via social media;
  • internetbedrijven die jihadistiche uitingen publiceren worden aangepakt;
  • haatpredikers zijn niet welkom en krijgen geen visum;
  • preventie.

Cijfers

Tot midden 2017 weten de Nederlandse terrorismebestrijders dat er 280 jihadgangers afreisden naar het kalifaat. Met het afbrokkelen van het kalifaat wordt het aansluiten bij de strijd in Syrië en Irak steeds minder. In het jaar (tot eind augustus 2014) dat de maatregelen worden ingezet gelden de volgende cijfers:
  • 37 paspoorten ingenomen
  • 22 keer is voorkomen dat een jihadganger kon uitreizen
  • 30 keer uitkering of studiefinanciering gestopt
  • 130 (circa) Nederlanders reisden (tot eind augustus 2014) af naar het strijdgebied
  • 30 (circa) Nederlanders keerden terug
  • 14 Nederlanders zijn in de strijd gesneuveld
  • 2 Nederlanders kwamen om bij een zelfmoordaanslag
  • 3 mensen zijn aangehouden wegens ronselen
  • 26 strafrechtelijke onderzoeken naar ronselen lopen nog

Engeland

De Britse regering neemt soortgelijke maatregelen. Premier David Cameron noemt (in 2014) de terreurbeweging van de Islamitische Staat een gevaar voor het westen. Er lijkt een terroristische staat te ontstaan langs de Middellandse Zee, grenzend aan een NAVO-lidstaat, Turkije. Het gevaar schuilt ook in de grote aantrekkingskracht op jonge moslims. Primeminister Theresa May trekt die lijn hard door. Groot Brittannië krijgt verschilende terroristische aanslagen voor de kiezen en in 2017 zegt May "Genoeg is genoeg." De politie in Groot Britanië krijgt meer bevoegdheden en net als in Nederland kunnen paspoorten van jihadgangers worden ingenomen. Een andere maatregel is om met landen van de Europese Unie gegevens over passagiers uit te wisselen. Deze maatregel is discutabel vanwege de privacy van burgers.

Sombere jongeren

Professor Kamaldeep Bhui van de Queen Mary University stelt dat de Britse jihadisten uit redelijk welgestelde families komen en veelal depressief en sociaal geïsoleerd zijn. Het extremisme werkt bij hen als een soort verslaving. De sombere jongeren voelen zich alleen, vervelen zich en stappen met jeugdige naïviteit in het strijdgewoel zonder een idee te hebben van de wrede praktijken van IS en de sharia. Volgens Bhui krijgen velen snel spijt. Als ze terugkeren naar Engeland moeten ze worden behandeld als verslaafden, schreef de professor in 2014 in The Daily Telegraph.

België

In mei 2017 neemt België een serie maatregelen tegen terrorisme en in de strijd tegen extremisme. Het land zet burgerinfiltranten in,
optimaliseert de informatiestroom over gerechtelijke gegevens en de informatie tussen verschillende overheidsdiensten, ontwikkelt een databank, ontwikkelt biometrie voor identiteitskaarten om identiteitsfraude tegen te gaan, versterkt internationale samenwerking en de cyberveiligheid, versterkt controle van identiteitsdocumenten op de Belgische luchthaven en plaatst meer veiligheidspoortjes en bewakingscamera’s in internationale stations.

Nationaal Coördinator Terrorismebestrijdng en Veligheid

Binnen het Ministerie van Veiligheid en Justitie opereert de NCTV, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Taak van de NCTV is het voorkomen van terroristische aanslagen en het wegnemen van de voedingsbodem voor terrorisme. De NCTV beschermt Nederland tegen ontwrichtende terroristische activiteiten. De NCTV werkt daartoe samen met de overheid, wetenschappers en het bedrijfsleven.

Vrijheid
In Nederland krijgt iedereen de kans om zich in alle vrijheid te ontwikkelen. Wie deze vrijheid gebruikt en zich daarna aansluit bij een terroristische beweging die voorstaat om tegen diezelfde vrijheid te vechten, is een gevaar voor alles waar Nederland voor staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Al Qaida is niet alleen de bekendste maar ook de meest mysterieuze terroristische groep ter wereld. Sinds de terroristis…
Jihad, radicalisme en terrorisme (IS)Jihad, radicalisme en terrorisme (IS)Jihad is een Arabische term die verwijst naar het 'streven naar een beter leven'. Beoefenaars van de jihad noemt men de…
Kabinet Rutte II: alle bewindslieden op een rijBegin november 2012 presenteert het kabinet Rutte II zich aan het volk. De nieuwe ploeg van VVD- en PvdA-huize kent voor…
Salafisme, de streng-islamitische leerSalafisme, de streng-islamitische leerHet salafisme staat sedert het begin van deze eeuw steeds meer in de belangstelling. Daaraan hebben zaken als wereldwijd…
Coalition of the Willing tegen jihadisten in Syrië en IrakCoalition of the Willing tegen jihadisten in Syrië en IrakDe VN-veiligheidsraad strijdt eensgezind tegen Islamitische Staat en jihadisten. Barack Obama sprak op 24 september 2014…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad geraadpleegd op 31 augustus 2014
  • Leeuwarder Courant 30 augustus 2014
  • Friesch Dagblad 30 augustus 2014/ 16 oktober 2014
  • https://www.volkskrant.nl/binnenland/jihadgangers-zijn-relatief-vaak-bekeerlingen-45-procent-is-van-marokkaanse-komaf~a4504402/ geraadpleegd op 18 september 2017
  • https://wnl.tv/2017/05/14/28-maatregelen-belgie-neemt-terreur/ geraadpleegd op 18 september 2017
  • https://www.volkskrant.nl/buitenland/premier-may-genoeg-is-genoeg-we-moeten-harder-optreden-tegen-islamitisch-extremisme~a4498986/ geraadpleegd op 18 september 2017
  • https://www.nctv.nl/organisatie/ct/terrorismebestrijding/index.aspx geraadpleegd op 18 september 2017

Reageer op het artikel "Jihadgangers en Syriëgangers- maatregelen van Nederland"

Reactie

Jos van Veen, 31-08-2014 13:23 #1
Dan ga ik toch eerst met vakantie naar Marokko en reis dan gewoon verder.of naar Turkije of naar Zambia.routes plenty

Kliklijnen om anderen te pesten/er mee af te rekenen.(dat hele professionalisme van politie is een lachertje)
En een paspoort afpakken enniet stateloos maken wordt een hele dure grap.het OM mag meer dan anders overuren maken.
Dit wordt een enorme belasting van rechters en aftaaien van de overheid met zijn maatregelen.

De boel is zo lek als een mandje en past bij het neoliberle streven naar repressie.

Het is mij vooralsnog niet helder waarom ene Amerikaans product zo'n geweldige dreiging is voor NL en de EU.
Als onze radicaen vertrekken dan ruimt het hier op
En zolang de VS en ander elanden dit IS volkje blijft betalen en steunen en voorzien van wapens en voorzien van training zal dat zo blijven doorgaan, tenzij we als NL of EU de VS de oorlog verklaren en geen enkele handel meer met hen wensen

Want al deze flauwekul maatregelen gaan over wat individuele expressies van deproductielijn mar pakt geen kernzaken aan.behlve de geretardeerden die in hun hun waanzin mogelijk rare dingen douden kunnen doen terwijk ISI echt onveret wordt gelaten.
S dus die dreiging blijft en wordt steeds groter.
Als de EU daarvan overtuigd is dan moeten ze met man en macht elke plek van ISIS plat gooien en de ruzies met de Arabs en VS voor lief nemen.

Zoals nu is blijft het gewoon een prachtig argument voor groteske uitbreiding van repressie. en wordt er niets te dol want alles heeft met alles te maken.

De verheid kan niet ontwikkelingspsychologisch en sociologisch denken.
Dat zijn enorme handicaps bij neoliberlen
Die willen slechts total control, geld, macht, status Reactie infoteur, 31-08-2014
Dag Jos van Veen,
Je hebt wel een erg cynische kijk op de Nederlandse overheid, VS en de maatregelen die worden ingesteld. Wat zet jij tegenover de maatregelen behalve cynisme?
Groet,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 19-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Terrorisme
Reacties: 1
Schrijf mee!