InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Judea en Samaria 13: conflict over water

Judea en Samaria 13: conflict over water

Judea en Samaria 13: conflict over water Het conflict over water op de West Bank (Judea en Samaria) heeft directe implicaties voor Israël binnen de bestandslijnen van 1949. Het gemiddelde waterverbruik van de Israëlische bevolking in 2005 is ongeveer 1,43 miljard kubieke meter per jaar en een toegevoegde 400 miljoen kubieke meter van gezuiverd rioolwater en ontzilt zeewater. Het berg aquifer levert ongeveer 600 miljoen kubieke meter water aan de bevolking. Dat is 40% van het totaal. De rest komt van het Meer van Galilea en het kust aquifer. Israël gebruikt 500 miljoen kubieke meter water van het berg aquifer, de Palestijnen gebruiken daarvan 100 miljoen kubieke meter.

Het berg aquifer

Het berg aquifer levert ongeveer een derde van al het waterverbruik in Israël (inclusief de Joodse bewoners van Judea en Samaria). Het berg aquifer levert het beste water in de regio. Het water wordt gepompt op plekken waar het stabiel en goedkoop is. De westelijke grens van het waterreservoir is gelokaliseerd op een lijn waar het grondwater zoutgehalte 600 delen per miljoen chloride overschrijdt. Dit maakt het grondwater ongeschikt voor gebruik. Deze westelijke grens ligt onder de Kustvlakte op 0.5-1 kilometer diepte. De oostelijke grens ligt in de Jordaan Vallei.

Verdeling van het water

Omdat water het waterreservoir in alle richtingen infiltreert is het gebruik en management van groot belang en zal dat goed geregeld moeten worden bij een eventueel vredesakkoord tussen Israël en de Palestijnen.

De Palestijnen, die 100 miljoen kubieke meter water gebruiken in 2005, willen meer water hebben voor gebruik op de West Bank en ook voor de Gazastrook. De Palestijnen willen al het regenwater hebben dat op hun grond valt. Ze vinden het ook onredelijk dat Joodse inwoners in Judea en Samaria drie tot vier keer zoveel water krijgen dan zij. Maar zouden de Palestijnen meer water krijgen dan tast dit het zoetwater in Israël aan en ontstaan er gezondheidsproblemen in Israël.

Illegale boringen

De Palestijnen hebben in het gebied van Jenin tussen de 150 en 260 illegale boringen uitgevoerd waarbij water van het berg aquifer wordt afgetapt. Wanneer Israël zich zou terugtrekken dan zullen de Palestijnen nog meer boringen uitvoeren in het noordoosten van de West Bank en dan komen de Israëlische dorpen en steden en de industrie in de Beth She'an Vallei in gevaar. Israël heeft het volste recht zich daar tegen te verzetten omdat het tegen de waterakkoorden ingaat.

Israël heeft er belang bij om die gebieden van Judea en Samaria te behouden waar de meest verzadigde lagen met water liggen. Dit zijn de westelijke heuvels van Samaria, het Gilbo'a gebergte, de bergen rondom Jeruzalem en het Etzion Blok. De westelijke heuvels van Samaria zijn het belangrijkst omdat zij water verschaffen aan de inwoners van de Kustvlakte voor consumptie doeleinden. In de jaren '70 van de vorige eeuw heeft de Israëlische overheid juist hier de eerste Joodse nederzettingen opgericht omdat ze zich bewust was van de belangrijkheid van de waterbronnen. Mocht er ooit een vredesregeling komen met de Palestijnen dan zal Israël rekening moeten houden met een mindere hoeveelheid water uit het berg aquifer.

Overigens kan de waterschaarste in Gaza alleen maar opgelost worden door het ontzilten van zeewater of het importeren van water uit het buitenland.

Visie van Etsel

Veel mensen denken dat het Israëlisch-Palestijns conflict slechts de Joodse nederzettingen betreft. Als die nu maar ontruimd zouden worden dan zouden de problemen zijn opgelost. Niets is echter minder waar. De hierboven beschreven strijd om het water is misschien een nog wel veel groter probleem. Israël is sterk afhankelijk van het water uit het berg aquifer. Alleen met heel goed management en hele strikte afspraken zou dit probleem in goed banen geleid kunnen worden. Maar dat is nu juist het grote probleem: met het Palestijnse bestuur zijn vaak geen goede afspraken te maken. Dit blijkt wel uit het feit dat er nu al zoveel illegale boringen zijn. En zelfs al zou het Israël lukken om met de Palestijnse Autoriteit afspraken te maken dan nog is onzeker of die afspraken geldig blijven indien Hamas de macht op de Westoever zou overnemen net zoals dat destijds in Gaza is gebeurd.

Toch is er wel enige hoop, maar die moet in een andere richting gezocht worden. Namelijk dat Israël al veel ontzilt water gebruikt en minder afhankelijk wordt van zoetwaterbronnen. In dat geval hoeft Israël zich minder druk te maken om het berg aquifer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Judea en Samaria 2: Arabische dorpen - 1948-1967We zagen al eerder dat de ligging van de Arabische nederzettingen in Judea en Samaria (West Bank) in de periode 1948-196…
Recensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflictrecensieRecensie: Kernpunten van het Israëlische-Palestijns conflictBoekrecensie: Kernpunten van het Israëlisch-Palestijns conflict – Hadassa Hirschfeld. Dit boek dateert uit 2011 en behoo…
Judea en Samaria 3: Arabische steden – 1948-1967In het vorige artikel bespraken we het Arabische nederzettingenpatroon van dorpen die afhankelijk waren van fysisch geog…
Judea en Samaria 1: Fysische geografie en Arabische dorpenJudea en Samaria (West Bank) vormt het decor van een Joodse-Arabische strijd om soevereiniteit. In dit inleidend artikel…
Grenzen van Israël: Vanaf de Romeinen tot modern IsraëlVanaf de Romeinen tot aan de moderne staat Israël zijn er verschillende grenzen en districten geweest van het Land Israë…
Bronnen en referenties
  • West Bank and Gaza Strip - Elisha Efrat
  • Atlas of Israel

Reageer op het artikel "Judea en Samaria 13: conflict over water"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!