InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De Krim en de gevolgen van de annexatie

De Krim en de gevolgen van de annexatie

De Krim en de gevolgen van de annexatie Op 16 maart 2014 werd er op de Krim een referendum gehouden. Hierbij kon de bevolking van de Krim zich uitspreken vóór of tegen aansluiting bij Rusland. Voor Oekraïne was dit een hard gelag omdat zij van mening zijn dat de Krim een deel van Oekraïne is. Maar zoals al te verwachten viel werd er door de bevolking bijna eenduidig gekozen voor aansluiting bij Rusland. Wat zijn de gevolgen van dit referendum voor de bevolking van de Krim?

Het ondertekenen van het Decreet

Het regionale parlement in Simferopol heeft begin maart 2014 gekozen voor aansluiting bij Rusland. De leiders van de G7 deden een beroep op Rusland om het referendum niet door te laten gaan. Toch werd er op 16 maart 2014 een referendum gehouden waarbij ruim 95% van de mensen die een stem uitbrachten zich heeft uitgesproken vóór aansluiting bij Rusland. Op 18 maart 2014 werd door president Poetin het decreet ondertekend waarbij de Krim officieel een autonome staat is geworden van Rusland. Dit ging gepaard met een grote bijeenkomst op het Rode Plein waarbij Poetin nog eens duidelijk niet blijken niet onder de indruk te zijn van de sancties die zijn opgelegd door de V.S. en de EU. De annexatie gaat in de Krim maar ook in de westerse wereld grote gevolgen krijgen zowel in economisch als in cultureel opzicht. Volgens premier Poetin is met het ondertekenen een historisch recht hersteld. De Verenigde Staten en de EU erkennen het referendum niet en het wordt een schending van het internationaal recht genoemd. Maar ook in de Krim is niet iedereen blij met de gemaakte keuze. Etnische Oekraïners en de Tataren vrezen de toekomst. De nieuwe premier van de Krim wordt Sergej Aksjonov.

De tijdszone

Er is vastgesteld dat ingaande 30 maart 2014 de Russische tijdszone geldt. Voorheen was het op de Krim nog 2 uur vroeger dan in Moskou. Het instellen van de tijdszone is belangrijker dan men zou denken omdat hiermee het belang van aanpassing aan Moskou wordt aangeduid.

Economie

Beleggers in Europa terughoudend geworden als gevolg van de situatie in de Oekraïne. De bewoners van de Krim zijn bang dat er chaotische toestanden zullen ontstaan en er ontstonden lange rijen voor de pinautomaten. Men wil zijn spaargeld veilig stellen. Voorlopig blijft men betalen in de winkels met de hryvnja, de munt van de Oekraïne. Een aantal maatregelen zal volgen zoals:
  • Pas over ongeveer een half jaar zal het geld vervangen gaan worden door de Russische roebel
  • Alhoewel er bij de banken al Russische vlaggen wapperen zullen ook de banken eerst moeten worden genationaliseerd.
  • Hypotheken zullen worden gewijzigd
  • Kentekens van auto's zullen vervangen moeten worden
  • Belastingmaatregelen zullen genomen moeten worden
  • De gehele wetgeving en het rechtssysteem zullen gewijzigd moeten gaan worden naar het Russisch recht
  • Pensioenen zullen volgens Russische standaarden opnieuw moeten worden vastgesteld.

Opvallend was dat een lange rij met vrachtauto's met hulpgoederen op 17 maart 2014 de Krim binnen kwam rijden. Dit was het cadeau van president Poetin aan de Krim. Brandweerwagens en ambulances horen hierbij.

Het dagelijks leven

Voor veel mensen zal het dagelijks leven goedkoper worden omdat levensmiddelen en benzine veel goedkoper zijn in Rusland.. Ook zal de pensioenleeftijd verlaagd worden voor mannen naar 60 jaar en voor vrouwen naar 55 jaar. Het belastingstelsel zal gewijzigd worden waarbij de verwachting bestaat dat de Krim een eigen aangepast belastingstelsel zal krijgen. In 2018 bleek echter dat van de wijzigingen in pensioenen nog weinig was gerealiseerd.

Culturele verschillen

Mensen die een Russische achtergrond hebben zullen een Russisch paspoort krijgen. Oekraïners die nu hun Oekraïense paspoort willen houden echter zullen geen nieuw paspoort krijgen en ook niet mogen stemmen. De Russen en de Oekraïners hebben jarenlang samen geleefd en gewoond. De religie was vaak traditioneel katholiek. In de Krim werd over het algemeen veel Russisch gesproken maar nu zal het gehele onderwijs moeten gaan omschakelen op het Russisch. De Russische geschiedenis zal méér de nadruk krijgen in het onderwijs. Kunst en religie zullen méér naar het Russische model verschuiven. De gedachte dat de liberale democratie tot wereldgoed zou gaan worden is met deze annexatie getorpedeerd. Vanuit Rusland komt een nationalistische stroming. De val van de Berlijnse muur werd door velen gezien als het einde van een tijdperk waarin naties hun macht vertoonden. Maar er is nu weer een nieuwe periode aangebroken. Rusland zegt gehandeld te hebben in het belang van de Russische burgers, terwijl het westen dit als een inval beschouwt. Dit maakt de tegenstellingen wel heel groot.

De Krim Tataren

De Krim Tataren maken ongeveer 15% uit van de totale bevolking van de Krim. Zij waren fel tegen de aansluiting bij Rusland. Inmiddels is bekend geworden dat aan een deel van deze bevolkingsgroep gevraagd zal worden hun grond te verlaten. Zij krijgen dan binnen de Krim een andere woonplaats toegewezen. Deze actie roept fel verzet op. De Krim Tataren denken aan het verleden waarbij zij in de periode van Stalin gedeporteerd werden. Het is dan ook te begrijpen dat deze bevolkingsgroep zich ernstig zorgen maakt over de toekomst.

Het leger

Oekraïense militairen kunnen kiezen of ze willen overstappen naar het Russische leger. Als men kiest dan staat een beloning te wachten in de vorm van een veel hoger pensioen dan wanneer men binnen de Oekraïne blijft. Op 19 maart 2014 bereikte de situatie in de kazernes een dieptepunt nadat er een militair werd doodgeschoten. De militairen zullen ontwapend worden door het Russische leger. De Oekraïense premier Jatsenjoek wil graag met de Krim in overleg maar er is hem te kennen gegeven dat hij niet welkom is.

Het oosten van de Oekraïne

Ook in het oosten van de Oekraïne leven veel etnische Russen. Nu de Krim tot Rusland is toegetreden eisen deze mensen dat ook zij deel mogen gaan uitmaken van Rusland. Het is de vraag hoe zich deze situatie verder zal gaan ontwikkelen. Zij weigeren de nieuwe machtshebbers in Kiev te erkennen. Dit conflict is ook in 2018 nog niet opgelost en de situatie in Oost-Oekraïne blijft gespannen.

Sancties

De NAVO vindt de situatie op de Krim onacceptabel en spreekt van bezetting van de Krim door de Russen . Daarom werden door de Verenigde Staten en de EU sancties tegen Rusland ingesteld. Zo werd van 21 Russen het inreisvisum ingetrokken en werden tegoeden van hoge functionarissen bevroren. In Groot Brittannië heeft dit alles gevolgen voor het zakencentrum, ofwel de City. Hier werken en wonen veel Russen en zij hebben in de U.K. grote geldsommen geparkeerd. Op 18 maart werd besloten dat Rusland geen lid meer mag zijn van de G8. Eind maart 2016 werden de sancties tegen Rusland verlengd.

Annexatie

Het westen spreekt van annexatie van de Krim. De bevolking van dit gebied denkt hier anders over. Zij voelen zich een eigen republiek die samen met de andere 22 republieken de Russische federatie vormt. Er is veel bedrijvigheid ontstaan na de toetreding tot Rusland. Er wordt veel gebouwd en het leven is goedkoper geworden. Door Amerika wordt de annexatie van de Krim tot in 2018 illegaal genoemd. Veel sancties tegen Rusland waren het gevolg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Russische roebelGeschiedenis van de Russische roebelDe Russische roebel is de munteenheid van Rusland. Zij geldt als betaalmiddel in Rusland en twee buurstaatjes Abchezië e…
Sancties tegen Rusland. En dan?Sancties tegen Rusland. En dan?De landen van de Europese Unie kwamen in juli 2014 een beleid van belangrijke economische sancties met betrekking tot Ru…
Virus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsVirus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsHet Krim-Congovirus of Krim-Congo-hemorragische koorts is een virusziekte welke wordt verspreid door teken uit het genus…
Nieuwe Koude oorlog is gevaarlijk voor wereldeconomieNieuwe Koude oorlog is gevaarlijk voor wereldeconomieEr wordt sedert de annexatie van de Krim door Rusland in 2014 weer gesproken over een nieuwe Koude Oorlog. De ouderen on…
Beleggen in RuslandBeleggen in RuslandRusland kan een erg aantrekkelijk land zijn om in te beleggen. Tegelijkertijd gaat dit gepaard met grote risico's. Dat k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Motorolla, Pixabay
  • Nieuwuur.nl
  • NRC. nl
  • De volkskrant 17 maart
  • Nu.nl 18 maart 2014.
  • Ttps://www.raamoprusland.nl/dossiers/economie/959-ik-
  • https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen/10308820/russische-annexatie-was-een-zegen-voor-de-krim

Reageer op het artikel "De Krim en de gevolgen van de annexatie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!